• Karisma

Ersättning för vanprydande ärr?

Hej,

När pojken min var ca8mån så la han armen i kaustiksoda och har idag 4år gammal ett är fortfarande på armen, ung lika stor som en 50öring. Ärret är just ovanför handleden.

Vad tror ni, kan han få ersättning för det och hur mkt isf. Tänkte om ni varit med om ngt liknande. Undra vilka summor det rör sig om. inget alls, 1000, 10 000 ?

Vi har den högsta försäkringen från trygghansa på honom.

Hoppas ngn vet.

/Kristina

• Svar på tråden Ersättning för vanprydande ärr?
  • Caninah

Marie25: Min son blev snittad vid tinningen när han föddes med akut kejsarsnitt. Han har idag 12 år senare ett 4 cm långt ärr som syns vääääldigt mycket.
    Vi försäkrade honom en vecka efter förlossningen men eftersom han var oförsäkrad vid skadetillfället så går det ej att få ut någon ärrersättning.
    Barnen måste alltså vara försäkrade vid det aktuella skdetillfället för att kunna få ärrersättning.

• Calexico

Är man inte skyldig att anmäla skadan ganska snart efter att den har skett? Dvs först anmälan och sen återkomma efter ett år för att visa upp? Så var det i alla fall för mig själv och mitt försäkringsbolag men det kan ju vara olika.

• Karisma

Med tanke på att det verkar vara vanligt att barnen kan råka bli skuren i samband m k-snitt så är jag glad att jag tecknat en gravid försäkring som gäller från v26 under graviditeten till att bebisen är 6mån. Kostar oss 950:-

har aldrig tänkt på att ungen kan råka vara i vägen för kniven. Man har nu 3år på sig att anmäla skadan sen preskiberas den. Det var tydligen 4år förut då Liam gjorde illa sig, så därför gällde det honom nu åxå.

/K

• BabyEm

min systerson vart oxå skuren i tinningen vid kejsarsnittet. Kommer inte ihåg hur mycket dom fick men dom anmälde oxå läkaren och han åkte dit tror jag

• grabbarnabus

Klart att man inte får mindre från försäkringen för att man hör av sig till dem många gånger, deras ersättningar gäller lika för alla enligt lag ( beroende på vilken man har tecknat). De har schabloner de går efter.....

När vi anmälde att vår son opererat bort blindtarmen var det tjejen på Trygg Hansa som själv sa att vi skulle skicka in bilder efter 2 år ( nu är det 1 år). Han fick ut 6600:-, nu är det rätt stort ärr!

2 prinsar och 1 prinsessa
  • Kildare

Nu har jag lagt in en bild på min sons ärr i mitt galleri. Han fick alltså 9400 kr i ersättning för det.

• LillaLinan

Jag har ett FULT ärr mitt i ansiktet, har alltid vart noga föräskrad men fick "bara" ut 10 000:- för det. Överklagade det då jag första gången bara fick 6000:-. Blev jättebesviken då det är i ansiktet å allt. Sambon fick 100 000:- när han fastnade i en jordfräs som barn...

• DrottGirl

Hej!

Jag jobbar med detta o kan svara på frågor om ni vill.

3 år efter kännedomsdagen av bestående men måste man anmäla skadan till försäkringsbolaget, dvs du kan skada ditt ben som barn, gå till läkare o allt verkar bra, sen några år senare får du problem m att ditt ben inte växer som det ska för att du skadade det i den del där tillväxten sker - från den dagen du fick reda på att dagens problem hör ihop m ursprungsskadan har du då 3 år på dig att anmäla det till bolaget.

sen finns det alltid undantag o alla fall är unika även om man följer tabeller.

Mamma till 2 underbara tjejer
  • BabyEm

Har du hört nåt från försäkringsbolaget ts?

• Scruffy

Idag har jag mailat foto till TH och skickat in det andra pappret. Får se om vi får något.

• Rigmor Mortis
    S vali s skrev 2008-04-18 13:21:44 följande:
    när hon har växt färdigt kan man ev. "snygga till" ärret med plastikkirurgi och då kommer de pengar hon fått i ersättning väl till pass.Alla anser inte att ärr hör livet till och är härliga barndomsminnen
    Är det riktigt vanprydande får man operationen betald. Åtminstone fick jag det (inte för att ärret blev mindre )
  • Scruffy

Fick i veckan brev från TH och vi fick 4700 kr för ärret.
    Visst det är säkert bättre än ingenting, men undrar om man kan få lite mer om vi överklagar?
    Bilden som vi skickade finns i galleriet.

• skitsnyggkille

Känner att jag nog också borde söka snart då

Jag fick resan åter på försäkringen men operationerna

Och ärren ville dem skulle läka några år innan dem

Tog beslut.

Jag fick ett och 1/2 finger avkapade ( dom sitter fast nu)

Nerver, muskler och senor rök så jag har blivit uppskuren

Ända upp vid handledens ovansida. Senorna har klumpat sig

Och kan inte stänga handen ordentligt. Har inte räknat stygnen då jag

Opererat mig många gånger pga detta men garanterat över 100 stygn sammanlagt

Borde väl ge någon 500 iaf?

Svar på tråden Ersättning för vanprydande ärr?