• TereseA

Hur länge tänkte ni vara föräldrarlediga?

Hur länge tänker ni vara hemma innan barnet börjar på dagis? o när tänkte ni att era barn ska börja dagis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 15:52
    Just det..Undrar oxå hur länge pappan tänkte vara föräldrarledig?

• Svar på tråden Hur länge tänkte ni vara föräldrarlediga?
  • FruSascha

2 år. Utav den tiden har min man 6 månader och jag 1,5 år.

Man får aldrig igen tiden när de är små, så jag tycker det är värt det att vara hemma så länge.

• Nikki S

Jag kommer att vara hemme 10 mån och sen sambon i 8 mån, sen är jag troligen hemma ett par månader till efter det.

• Annan33

Jag har varit hemma med vår dotter i 1 1/2 år till sommaren när vårt nästa barn föds. KOmmer att vara hemma minst ett år med båda barnen. Sedan får de börja dagis samtidigt tänkte jag.

• MKAsson

Jag börjar jobba när tjejen är 8 månader (om 6 veckor) och då kommer pappan vara ledig även han i 8 månader. Vi räknar med (hoppas på...) dagisplats i januari 2009 när tjejen är 16 månader.

• Ericha

Jag börjar när sonen är ca 10 mån och då är pappa hemma i 5 mån och han börjar på dagis vid ca 14mån ålder.

• Matilda07

Jag kommer att vara hemma minst ett år. Har inte kunnat bestämma oss för om vi tycker att det är okej att dottern går på dagis ca 50 procent redan vid ett års ålder, därav "minst" (sambon jobbar och jag pluggar). Ni som stannat hemma länge, hur ser ni på saken?

• TereseA
    Matilda07 skrev 2008-04-22 21:58:41 följande:
    Jag kommer att vara hemma minst ett år. Har inte kunnat bestämma oss för om vi tycker att det är okej att dottern går på dagis ca 50 procent redan vid ett års ålder, därav "minst" (sambon jobbar och jag pluggar). Ni som stannat hemma länge, hur ser ni på saken?
    därför jag undar oxå..jag skrev på dagisplacering f.r.o.m  3 nov..då är sonen 13 månader....
    tänkte ha han max 15 timmar där..sen har vi inte heller pratat om han ska vara pappaledig precis efter mig el senare..
  • trötter22

vet inte riktigt men minst 2 år. jag har lägstanivå på fp och snålar så mycker det går. har planerat att vara hemma till hon blir 3år men det kan ju hända något som gör att jag måste ta ut flera dagar i veckan. min sambo kommer inte att vara hemma nånting, vi har gjort så att jag har ensam vårdnad så att jag få alla dagar inkl hans 60dagar.

jag älskar mitt liv.
  • göteborgslärare

undrar bara alla mammaor som är hemma länge, längtar inte ni efter ert jobb??? Jag längtar såå efter att jobba även om det är underbart att vara mammaledig. Hon börjar på dagis när jag börjar jobba i aug och då kommer hon att vara 17 månader. Skulle inte vilja vara hemma mer för jag har ju ändå utbildat mig och tycker om mitt jobb. Ska dock bara jobba 80% under första året.

• FruSascha
    göteborgslärare skrev 2008-04-23 22:43:51 följande:
    undrar bara alla mammaor som är hemma länge, längtar inte ni efter ert jobb??? Jag längtar såå efter att jobba även om det är underbart att vara mammaledig. Hon börjar på dagis när jag börjar jobba i aug och då kommer hon att vara 17 månader. Skulle inte vilja vara hemma mer för jag har ju ändå utbildat mig och tycker om mitt jobb. Ska dock bara jobba 80% under första året.
    Nej jag längtar faktist inte det minsta. Det enda är att jag saknar mina kollegor ibland, men en del umgås jag med även fast jag är ledig, så vi träffas ju ändå. Och sedan jobbar jag där extra några gånger i månaden för att spara dagar (annars kan man ju inte vara hemma så länge som 2 år), och det räcker tycker jag.

Jag tänker att min son är bara liten en gång, och jag vill vara där när han gör sina framsteg, när han lär sig prata, och gå, och jag ville inte vara den där stressade mamman som måste rusa till jobbet på morgonen utan ge min son tid de första 2 åren.
  • Lilla trynet

Jag är hemma ett år utan fp, när killen är 9,5 månad börjar hans pappa vara föräldraledig och ska vara det ett år ungefär. Sen hoppas vi att det redan finns ett syskon så jag kommer vara hemma igen innan mannen börjar jobba. Då kan jag vara hemma utan fp igen. Det gör att vi kan spara mycket på dagarna trots att vi är hemma båda två långa perioder. Dagis kommer inte bli aktuellt på ganska länge tror jag. Minst två år kommer sonen vara innan han börjar om våra planer håller.

• Little Lady In red
    göteborgslärare skrev 2008-04-23 22:43:51 följande:
    Jodå! Jag längtar efter att jobba även om jag, precis som du, också älskar att va hemma med min lille kille.

Jag ska va hemma 7,5 månader, sen är pappan hemma 5 månader och sen kanske vi försöker jobba 50% var ett tag om det går. Vi tänkte försöka få dagmamma till honom när han är kanske 14-15 månader. Med våra jobb kan vi dessutom pussla så att det inte blir så långa dagar...

Är det nån som har dagmamma och har åsikter om det??
  • speciers

Jag kommer vara hemma tills oktober, då dottern blir ett år. Då tar pappan över och är hemma till maj (eventuellt att han är hemma till semestern börjar, dvs juli). Därefter har vi semester juli-aug och sen börjar dottern på dagis (om nu inte det kommit ett syskon under tiden, då blir hon hemma med mig och lill*n )

• mimikry

jag 8, min man 10, sen får vi se hur länge jag är hemma innan vi får plats på dagiset vi tänker vänta ut plats på, men upp till 6 till för mig.

• idis78

jag var hemma på heltid i 6 månader. Efter det så delade jag och maken på ledigheten till sonen var 16 månader. Då började han dagis.

Mamma till världens bästa Elliot!
  • Engla9

Tar inte ut någon fp alls o kommer inte att göra det heller. Över låter allt till maken, så han kan vara lång ledig med oss i olika omgångar. Vill vara hemma minst två år till, men helst tre... Har gått bra hittils

mina älskade skit ungar
  • rosakaninen

Dottern är 1½ år och vi ska försöka vänta med dagis minst ett år till. Nu jobbar jag 50% och pappan 75% och så pusslar vi och turas om att ta hand om barnen (båda jobbar kvällar, helger och nätter annars hade det inte gått).

• 3barnsmor77

Jag var hemma i 3,5 år, sen jobbade jag hemma när minstingen var på dagis 15tim/vecka, mycket är för att slippa låta de äldsta barnen gå på fritids, detta trivs vi jättebra med:)

Svar på tråden Hur länge tänkte ni vara föräldrarlediga?