• mamma 03 05

Hur roa en 3-4 åring som inte går på dagis?

Testar den frågan här då ni säkert har lite erfarenhet och tips att komma med

Äldsta tjejen som blir fem år i år började på dagis förra hösten och går nu enl den allmänna förskolan.

Lillasystern som strax blir 3 år är fortfarande hemma. Vi har sökt dagis till henne till hösten och även fått en plats. Vi har dock inte bestämmt oss än. Vill nog helst ha henne hemma ett år till, men hon verkar väldigt intresserad av dagis "borde" hon få börja till hösten?

Om hon inte börjar hur roar vi henne på dagarna då? Nu är hon rätt nöjd om vi åker till Ica maxi och hon får dra en liten vagn och får en korv m bröd Men det kanske hon inte nöjer sig med om ett år??

På ÖF är det bara små barn.

Vad gör ni på dagarna??

• Svar på tråden Hur roa en 3-4 åring som inte går på dagis?
  • Stjärnanis

Pysslar, t.ex. göra pastacollage. Klistra olika makaroner, på ett papper. Men spagetti som ram så har du vips en fin tavla!

Träffa föräldrar som också är hemma. Antlingen som hennes barn är jämngamla, eller har en mindre. Då kan ju lillasystern ändå få något ut av träffan, samtidigt som du har kul!

Gå på diverse utflykter/äventyr! Vägen ligger fri för era fötter!

• gizzla

gå ut i naturen. gå ut och tänd en eld i skogen och grilla korv. Åk till en sjö och mata fåglar. Gå till simhall.

• lövet2

Vi brukar hitta på minst en aktivitet varje dag som innefattar att hon träffar folk. 2 dagar i veckan är det Öppen Förskola. Det är sällan någon jämnårig där, men det bekymrar inte henne! Det finns roligt pyssel och många leksaker, och småbarnen är roliga att se på om inte annat.
    ICA är alltid kul och intressant, bibblan går vi på en gång i veckan. Vi hälsar på mina föräldrar och vänner till mig som är sjukskrivna eller föräldralediga. Är det väder så går vi till lekparken eller gör en utflykt (som kanske bara är 100 meter bort, men det gör inget).

När vi är hemma, så leker hon mest själv med dockor, lego, pussel osv. Ibland vill hon ha med mig i en lek (mest vattenfärger eller Playdoh-degande i så fall), eller så kanske hon vill höra en saga. Hon har nog aldrig haft tråkigt i hela sitt liv tror jag ...

• Angel73

Idag har vi tex varit i skogen och tittat på hur en kotte ser ut när en ekorre ätit på den, vi har tittat på blommor och tagit en fika i solen.
    Om det är fint väder ska vi gå ut en runda i skogen igen i morgon och plocka saker som finns där och göra en natur tavla, kul att få klistra kottar, barr, småsten ...osv på en kartongbit.
    Ibland gör vi inget särskilt alls, bara är hemma och ha det lugnt och skönt.
    Har du möjlighet så ta vara på tiden tids nog börjar dem skolan med tider att passa.

• Engla9

Hej. Känner igen det där med att det bara är små barn på "öppnis". Men man ska inte vara så orolig. Är barnet nöjt så nöjer de sig med att vara med o pula med oss. det är ett jäkla påfund att barnen behöver så mycket stimulans o pedagogik. Säkert kommer hon att tycka att är kul på dagis med kompisar i andra aktiviteter, men det är inget måste för att de skla vara nöjda o må bra. Min 3-åring började tjata om dagis när 5-åringen började. Hon fick börja o tyckte nog att det var spännande o roligt först...nu är hon mest hemma. Hon hade inte det behovet än...leker hellre med små syskonen o lallar på här hemma eller i lek parken med oss Vi ska aldrig underskatta tiden hemma med bara" mamma eller pappa, det behöver inte hända så mycket på dagarna

mina älskade skit ungar
  • gladprick

Hej!

Skönt att läsa om hur andra väljer att göra med sina barn. Skönt är det också att veta att det finns fler som tycker att barnen har det minst lika bra hemma som på dagis. Om du frågar vad jag tycker, så är det oftast attt barnen idag hamnar alldeles för tidigt på dagis. Det är synd. Men jag menar inte att deras föräldrar är taskiga ellerså. Vi gör olika val i livet och vi har alla olika möjligheter. OCh naturligtvis anpassar barn sig.

Men jag är trots allt övertygad om att små barn mår bäst i sin hemmiljö. Därför har jag valt yrke som passar prioriteringen att ha Isabella hemma.

Vi brujar både gå på öppna förskolan, hälsa på olika kompisar som är hemma med sina barn, går på lekplatser, tar det lugnt vissa dagarr mm. ISabella har en liten rustchkana inomhus som har varit helt suverän de dagar vädret varit värdelöst eller hon varit dålig. Vi målar, vi leker med lera, vi bygger koja, läser böcker, åker buss. mm

OCh hon tycker det är jättekul att få köra vagnen i affären när vi handlar. Att få stoppa in tvätt i maskinen, trycka å knapparna, hänga tvätten. MM. Men jag kan säga det att hon är en sådan tjej som behöver träffa barn mycket. Det går inte att bara vara hemma. Vi är alltid ute och träffar vi inre andra barn, så ser vi alla fall att hålla oss ute. Friskare barn.=)

Ett billigt nöje är att åka till barnavd på IKEA. Där kryper vi genom tunnlar, provar sängar, provar leksakerna som de inrett de olika barnrummen med osv. Det är lyx tycker hon att sedan äta på restaurangen och få glass till
    efterätt.

Det blev långt detta. MEn lycka till med era kreativa dagar!=)

Svar på tråden Hur roa en 3-4 åring som inte går på dagis?