• soffipropp01

    Mera Cerazette-symtom

    Vi planerar inte att skaffa fler barn, men det var här forumet för prev.medel fanns...

    Har sett att det disskuteras friskt ang Cerazette. Jag har ätit ca 1,5 karta nu och det har flanerat runt många frågor om biverkningar i mitt huvud. Illamående, huvudvärk, oupphörliga blödningar mm (alla stämmer in på mig, suck). Jag brukar (innan Cerazette) ha spänningar i brösten inför mensen. Men den senaste gången har det inte släppt. Dom ömmar något så vansinnigt OCH har blivit stora som kanonkulor! (kan inte vara gravid, har ju haft blödning i 11 dgr nu!). Ni som har längre erfarenhet av dessa piller: Går detta över?? Annars måste jag sluta med dom, för detta är ju inte speciellt bekvämt...!

    Ha det gott i vårsolen!

  • Svar på tråden Mera Cerazette-symtom
  • soffipropp01

    Jag hade hormonspiral i 6 år efter andra barnet. De första 4-6 månaderna hade jag mens som vanligt och blev påverkad av hormonet i form av dåligt humör och nedstämdhet. Men det stabiliserade sig och mensen försvann och mensvärken med den... Men en ny hormonspiral känner jag inte alls för just nu.

    Om jag håller ut ett tag till kanske det blir bättre så småningom. Bara värken i brösten försvinner!! Det är ganska många som nämner att sexlusten försvinner och det är ju inte bra. Då blir pillren lite väl effektiva eller hur...

    Jag får se hur jag gör. Ena stunden vill jag sluta tvärt med dom. Andra stunden vill jag fortsätta och se om det funkar... Jag vet bara inte vad man ska ha i stället. Det mesta är ju hormonbaserat. Har fått ganska kraftiga pms-besvär efter barnen och trots allt så lindrar hormonerna detta något.

  • Snuppa79

    Jag har egentligen bara positiva erfarenheter av cerazette, i alla fall under de 4.5 år som jag åt dem. Inte en enda blödning på hela tiden och slapp ju då också den där hemska mensvärken. Inga andra biverknngar heller mer än att mina bröst blev lite större, men det kan man ju leva med :)

    Däremot bör man verkligen tänka på att sluta med dem i god tid innan man vill bli gravid, det har jag nu lärt mig! Jag slutade med dem för 4 månader sedan och har fortfarande inte fått tillbaka min mens. Och jag är ju tyvärr inte gravid. Det känns just nu väldigt frustrerande men jag försöker att inte stressa upp mig.

    Tycker att jag haft känningar av jag ska få mens till och från sedan jag slutade med pillren men ändå kommer aldrig mensen. Men senaste veckan har jag haft väldigt ömma bröstvårtor. Hoppas att det är ett gott tecken!

  • CamillaS81

    Jag har ätit mina lika länge och har mått super innan dess åt jag p-piller i 12 år. Så jag är iof redan fullproppad med hormoner. Mensen försvann,har ibland bara haft bruna flytningar. Annars inga biverkningar. Jag tar mitt sista piller i morgon,vet att det kan ta tid efter att knaprat piller så länge innan kroppen hittar tillbaks.Så inte förren i nov/dev tänker vi försöka få tillen bebis,så jag hoppas att jag kommit igång med mensen tills dess. Vill du veta biverkningar på att sluta,så inboxa mig Hoppas de uteblir


    Snuppa79 skrev 2008-05-04 18:43:45 följande:
    Jag har egentligen bara positiva erfarenheter av cerazette, i alla fall under de 4.5 år som jag åt dem. Inte en enda blödning på hela tiden och slapp ju då också den där hemska mensvärken. Inga andra biverknngar heller mer än att mina bröst blev lite större, men det kan man ju leva med :)Däremot bör man verkligen tänka på att sluta med dem i god tid innan man vill bli gravid, det har jag nu lärt mig! Jag slutade med dem för 4 månader sedan och har fortfarande inte fått tillbaka min mens. Och jag är ju tyvärr inte gravid. Det känns just nu väldigt frustrerande men jag försöker att inte stressa upp mig. Tycker att jag haft känningar av jag ska få mens till och från sedan jag slutade med pillren men ändå kommer aldrig mensen. Men senaste veckan har jag haft väldigt ömma bröstvårtor. Hoppas att det är ett gott tecken!
  • CamillaS81
    Svar på #13
    Alltså soffipropp01 kan inboxa mig..eller alla som vill veta
  • Wici

    Jag har ätit Cerazette i 4 månader ungefär, i början mådde jag bra, men sedan en månad tillbaks har jag mått så illa att jag knappt klarar av att gå ut. Jag vet dock inte om det har med pillrena att göta, men jag undrar vad det annars skulle vara..

  • Facelia

    Jag åt Cerazette i tre månader för en sådär fyra år sedan. Hade konstant blödning, noll sexlust (och det var ju lite därför jag skaffade dem liksom, för att kunna ha sex utan att tänka på konsekvenserna), ont i brösten + viktökning. När jag slutade försvann allt (å sexlusten kom tillbaka) förutom brösten som sedan dess varit en storlek större. från b till c. Har ju inget emot det i och för sig :)

  • bubblan79

    jag har ätit cerazette i 5 år och de har räddat mitt liv typ.. har i regel 11 dagars lång mens och de forsar rejält så jag blir nästan alltid inlagd, har sån värk att jag bara ligger och spyr och tappar känseln i kroppen.. fick börja med cerazette och wow säger jag bara. de funkade verkligen för mig.. hade dock blödningar till och från de första månaderna men sen sluta det och jag har alltså inte haft mens på över 4,5 år nu.. dock är de väldigt viktigt fick jag reda på sen att ta tabletterna exakt samma tid varje dag.. missar man med tex 2 timmar så kkan man få mellanblödningar för dom är väldigt känsliga så de kan ju va de ni andra har gjort. tagit dom lite senare nån dag då och då. jag missade en dag att ta tabletter för två år sedan och jesus snacka om att känna sig gravid, mådde illa, och bröstena ömmade som jag vet inte vad och bröstvårtorna ska vi inte snacka om, jag kunde inte ens ha bh på mig och fick då en tp rosa flytning en vecka men förutom den gången har de vart helt underbart och sexlivet kunde inte vart bättre. räcker min man tittar på mig så rinner de till haha testa du ett tag till, de är det värt säger jag


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • soffipropp01

    Till Bubblan79: Det kan vara därför mensen är som den är! Jag var magsjuk för några veckor sedan och var tvungen att ta pillret på e.m istället för på morgonen. Det var faktiskt efter det som mensen inte försvann. Efter 3½ veckas blödningar, så verkar det faktiskt som om det är på tillbakavägen, äntligen!! Mina bröst har slutat ömma oxå (men fortfarande större dock), vilket är en otrolig befrielse...
    Har varit väldigt noga med att ta pillrena samma tid varje dag det senaste. Har bestämt mig för att fortsätta ett tag till med dom nu när alla jobbiga symtom verkar dra sig tillbaka.

  • åttioåtta

    Jag har ätit Cerazette i några månader (sen oktober -07), har dock slutat med dom i söndags eftersom min pojkvän och jag vill ha barn. Annars så har jag inte haft några som helst bekymmer med Cerazette, det är det bästa jag provat!! (Har innan provat 3 olika p-pillermärken som inte sammarbetade med mig alls.)

    Började på mensens första dag, var utan mens i 7 veckor, fick mens 1 vecka, var utan i 2 veckor, fick mens 1 vecka, var utan i flera veckor och så höll det på. Hade en period då mensen kom rätt tätt, men hade mestadels/ofta långa mellanrum mellan blödningarna, hade småblödningar när dom väl kom.
    Sammanfattar jag tiden med Cerazette så finns det inget (!) jag kan klaga över! :D

    Det är inte alla Cerazette fungerar på, man måste prova innan man vet. Ge dom några veckor till och blir det inte bättre så måste du nog byta.

  • SophiaArendt

    Har ätit Cerazette i kanske 2 månader nu snart. Har normalt sett enorma pms och smärt besvär från mensen och detta slapp jag för en gångs skull med cerazette. Däremot så har jag fått större bröst, vilket är obehagligt då jag redan hade ganska stora bröst innan. Min ftåga är ifall dessa kmr stt återgå till mormalstorlek el måste jag avbryta? Samt kmr dem återgå till normalstorlek när jag slutat med?????

  • kvinna29årskåne

    Jag har ätit cerazette i ca 1,5 år. Det positiva med dem är att jag inte har mens och slipper mensvärken (brukade ligga "däckad" i sängen i 1-2 dagar pga mensvärk). Nu har jag och min sambo bestämt att när pillerna är slut om 5 månader ska vi försöka skaffa barn. Ska bli spännande.

Svar på tråden Mera Cerazette-symtom