• Bigmom

Hur är era 15 åriga söner?

Vi har en tonåring som är 0,00 social.. Inga önskningar,ber aldrig om något , säger aldrig något, äter sällan, sköter inte sin hygien om man inte säger till honom, gör inget så länge ingen säger nåt (Är detta normalt?)... och bara datorn som existerar i hans värld.. säger man åt honom att det räcker, nu får du stänga av datorn, då går han och lägger sig.....

• Svar på tråden Hur är era 15 åriga söner?
  • Tjohalia

Han låter antingen deprimerad eller beroende av datorn i mina öron, jag tycker inte att det låter som ett normalt sunt beteende.

• Bevabus

Nej men om han faktiskt går och lägger sig frivilligt när hon ber honom så är han inte beroende.
    Men det verkar vara på god väg till ett beroende.
    Jag har själv haft ett mindre problem med databeronde för ett par år sedan. Jag vägrade gå o lägga mig när jag borde ha gjort det osv..

Till slut så satte familjen upp ett dataschema för dom ville ju också sitta men jag ockuperade datorn. Jag AVSKYDDE det där schemat från början för jag var beroende. Men efter en vecka så hade jag fått kontroll över mitt liv igen.

Vaardagar: Man får sitta 2 timmar per dag, det gäller alla i familjen. Datorn ska vara helt avstängd vid 21. PRICK! Om man har datorn igång 21:10 så dras det pengar av månadspengen..föräldrarna får inga straff av den enkla anledningen att dom styr hushållet. Men om dom sitter över sin tid vid datorn så blir det inte ett DUGG kul för barnen. De kommer känna sig rejält orättvist behandlade och ledsna och svikna...så träd inte över den linjen...

Helger och lov: Man får sitta vid datorn 3 timmar per dag. Den ska vara avstängd senast 23:00.

Idag så har vi inte kvar schemat, jag tror vi hade det i typ ett halvår eller så...det föll bara bort. Idag så sitter jag utan att tveka mer än 2 timmar vid datorn. Men det är för att jag har en egen dator på rummet och jag har kontroll på min hygien, mat osv Jag rekommenderar schemat starkt!

Prata med er son och förklara lungt varför schemat införs. Prata om hygienen, matvanorna osv..

• oyra

Min morbrors exfru kallar det för "stängt för ombyggnad". Tonåringar är väl så där?

• Bevabus

haha jo, så är det ju faktiskt
    men man måste som förälder lära sig att se skillnaderna mellan en vanlig tonåring och ett riktigt problem. Och det är då JAG kommer in i bilden och kan försöka hjälpa er vuxna att förstå hur vi tonåringar fungerar haha

oyra skrev 2008-05-02 23:47:42 följande:
    Min morbrors exfru kallar det för "stängt för ombyggnad". Tonåringar är väl så där?
  • Nattljus

Tja, vår 15 åring är lite så också. Duschar gör han i och för sig självmant, men datorn är huvudintresset. Skötsam och duktig i skolan, har lite vänner som är likadana.

Om man jämför med dottern som är sprudlande social och pladdrar dagarna i enda, så är det som natt och dag. Försökte häromdagen få honom att önska någon aktivitet till sommaren, öhh, näää, vet inte. ny dator kanske?? :D

Jag tror det är ganska normalt för åldern.

• abnocto

Det som jag tycker låter konstigt är att han inte äter, de brukar äta allt som finns.

Att sköta hygienen kommer bara en dag och då duschar de dagligen (min son har nyss börjat) från att ha tyckt att det var besvärligt.
    Min son önskar sig heller inget utan är nöjd ändå för han spar hellre allas pengar. Hopplöst att köpa födelse och julklappar. På semestern är han hellst hemma då han vet att det inget kostar.
    Sitter mycket vid datorn är normalt och har de kompisar hemma sitter de också vid datorn, suck. Men kl 22 stängs bredbandet av så då går han oftast o lägger sig.
    Du säger att han inget säger, pratar du med honom för han måste ju svara?
    Kanske är han deppig, har han kompisar?

• Bevabus

Jag kunde slarva mycket med maten förut...jag var helt enkelt för lat för att ta mig ut i köket o fixa nåt. Kunde sitta hungrig i flera timmar innan jag tog mig i kragen. Eller så åt jag enbart skräpmat som gick snabbt att fixa.

• stanare

Läste ett svar till en tråd på 1318.se om just det där med att en tonåring verkar deppig. Kanske man inte ska oroa sig för mycket?

• Bevabus

näerå det e ju bra att hålla uppsikt såklart så det inte är något som kanske har hänt. Men i de flesta fall är det inte så...tonåringar är tonåringar helt enkelt

stanare skrev 2008-05-05 17:26:54 följande:
    Läste ett svar till en tråd på 1318.se om just det där med att en tonåring verkar deppig. Kanske man inte ska oroa sig för mycket?
  • ROGG

Hej Jag har en väninna som har en son som nu är 15 år och han blev också så här inkapslad. Det blev värre och värre han kunde inte gå till skolan och allt var bara svart till slut för honom. Min väninna försökte med allt tyvärr så har hon inte lyckats. Sonen är nu på fosterhem med socialen och psykologer involverade men de har inte fått någon rätsida på det ännu. Sonen slutade med all annan aktivitet utom att sova äta på natten när de andra lagt sig och så datorn. Hoppas att du kan få hjälp och råd från BUP eller något för jag tycker tyvärr att det verkar lite allvarligt pga min erfarenhet då Hoppas att jag har fel!!!!!!

• Bevabus

Nej alltså, som jag skrev innan så beter sig praktiskt taget alla tonåringar sig såhär. JAG gjorde det förut.
    Men som jag skrev i mitt första inlägg, det KAN vara början på ett beroende.
    Så om TS håller uppsikt så kommer det att gå bra. Om hon inför schemat som jag föreslog så kommer det gå bra.
    Att ringa BUP i det här skedet är att ta i lite väl mycket.
    Men jag förstår hur du tänker.

Vissa blir det värre för, andra inte.

ROGG skrev 2008-05-05 18:02:13 följande:
    Hej Jag har en väninna som har en son som nu är 15 år och han blev också så här inkapslad. Det blev värre och värre han kunde inte gå till skolan och allt var bara svart till slut för honom. Min väninna försökte med allt tyvärr så har hon inte lyckats. Sonen är nu på fosterhem med socialen och psykologer involverade men de har inte fått någon rätsida på det ännu. Sonen slutade med all annan aktivitet utom att sova äta på natten när de andra lagt sig och så datorn. Hoppas att du kan få hjälp och råd från BUP eller något för jag tycker tyvärr att det verkar lite allvarligt pga min erfarenhet då Hoppas att jag har fel!!!!!!
Svar på tråden Hur är era 15 åriga söner?