• luckysun

Vad händer om man blir helt låst, får panik och bara kan inte föda vaginalt när det är dags.

Vad händer om man blir helt låst, får panik och bara kan inte föda vaginalt när det är dags.

Kan man få akut kejsarsnitt då eller vad gör Barnmorskorna och Läkaren med en då?

• Svar på tråden Vad händer om man blir helt låst, får panik och bara kan inte föda vaginalt när det är dags.
  • siamusen
    luckysun skrev 2008-05-03 22:57:46 följande:
    kvinna86, ja och BM har fått mig in på banan att det är bättre för mamman och barnet att föda vaginalt att kejsarsnitt ändå är en operation med allt vad det innebär och risker.
    Det beror ju lite pa. Generellt är det större risker för mamman med snitt men inte för barnet fôrutom sma komplikationer som kan fixas till enkelt.

Sedan är det ju helt individuellt ocksa.
  • siamusen

fast fragan är vâl egentligen vad du vill och kânner?

• Leontine

Klart det är bättre om allt går naturligt till väga. Men det får inte heller gå prestige i det. Tycker inte man skall föda till varje pris.
    Har ni inte sån där Auroramottagning där du bor?? Eller vad det heter. Tycker du borde få gå på såna samtal och bolla ideer o frågor med någon som verkligen kan det där. För dig kanske snitt är det bästa eller så kommer du fram till att du vill föda vaginalt.

I vilket fall som helst så kommer du se helt annorlunda på saken efteråt. Men det e ju då det.

• luckysun

kvinna 86, och vad gör dem om dem misstänker syrebrist? Läskigt.

• kvinna 86

min dotter fick det en gång när jag var inne på förlossningen misstänkte dem.. det var ingen där så jag kastade mig på vänster sida som jag hört man ska göra o då gick hjärtljuden upp igen

jag tror först de provar med det, avvaktar ochser, vilket d gjorde på mig. nästa ctg var jättebra o då fick jag åka hem. annars blir det väl akut kejsarsnitt

• Leontine

När du är uppkopplad på ctg så finns det hela tiden någon som övervakar hjärtljud även om ingen finns i rummet. Och de är väldigt måna om att bebisen mår bra.
    Det är ju absolut en fråga som du bör ta upp med en BM så du får ett utförligt svar. Varför inte sätta dig och skriva ner det du undrar eller tycker är läskigt. O få en tid o fråga om allt.

• straw2008

Luckysun,

Om du är så rädd som du verkar så skulle jag se till att ha ett snitt beviljat MEN du kan ju ha som krav att du vill föda vagnalt men känner du att det inte går så ska de köra dig till op DIREKT!

På så sätt får du chansen att se om du klarar det men har ändå en livlina, givetvis måste läkarna säga till när det börjar bli för sent för snitt, när du kommit för långt i förlossningen dvs.

Lycka till (från en som inte ens VÅGAR försöka vaginalt)

• MiniBlå

Prata med din barnmorska om hur du vill ha förlossningen om du vill försöka vaginalt. Förklara att du är skiträdd och oroar dig för vissa saker. Planera lite hur du vill ha det tillsammans med henne. Som andra har sagt ovan, se till att CTG apparaten hela tiden är ditkopplad, be att få en skalpelektrod på bebisen och ha ljudet lite uppskruvat på den så att du hela tiden hör bebisen tydligt, för mig kändes det jättetryggt. Sen kanske ni kan kolla med förlossningen om de har någon BM-studerande eller en doula som kan vara med dig hela förlossningen? Jag hade en BM-studerande som var helt underbar, var inte rädd för att föda innan och är det inte nu heller men fick en mycket besvärlig förlossning som jag inte var beredd på så det var tryggt att ha henne med. Min förlossning höll på att sluta i katastrofsnitt så ut kommer ungen alltid (såg att du frågade om det i en annan tråd). Ring till din BM eller till förlossningen och säg att du har de här funderingarna och be att få prata med någon. De är vana med oroliga mammor.
    Lycka till och kramisar.

• luckysun

Men hur fungerar förlossningen? Lämnas blivande mamman och pappan själva i förlossningsrummet och Barnmorskorna och läkaran kommer in ibland för att titta till eller är det någon barnmorska i förlossningsrummet under hela förlossningen?

• Eisa
    luckysun skrev 2008-05-06 10:11:18 följande:
    Men hur fungerar förlossningen? Lämnas blivande mamman och pappan själva i förlossningsrummet och Barnmorskorna och läkaran kommer in ibland för att titta till eller är det någon barnmorska i förlossningsrummet under hela förlossningen?
    Barnmorskan kommer och tittar till ibland. Fast under utdrivningsskedet är hon väl där hela tiden.

Vad trött jag blir på alla som säger "Har du funderat på snitt?" bara för att man är rädd. Kan inte folk peppa istället?

I alla fall TS, jag ställde denna fråga till min BM, att "vad händer om jag får panik när det sätter igång?" och hon sa att när det väl sätter igång så tycker till och med förlossningsrädda att det enbart är lättande, eftersom man då inte har det framför sig längre, utan är mitt i det och känner att shit, jag överlever ju!
  • MiniBlå

Om allt verkar normalt så blir man lämnad ensam i perioder, just därför tänkte jag att det kanske känns tryggt för dig om du ordnat så att någon kan vara med dig, det är bara att be om det. Om du bor i en storstad så ska det finnas doulor som man kan kontakta och som ställer upp när som helst, vid vilken tid på dygnet som helst. Kanske kan det vara något? Annars är det en BM och en undersköterska som har hand om dig, läkaren tillkallas bara om det inte förlöper som det ska.

• luckysun

Ok för jag vill helst att en Barnmorska är med mig och min man och stöttar oss. Som man ser på programmet Barnmorskorna på kanal 1 på onsdagar.

• kvinna 86

jag hade en kompis med mig. innan hon kom var jag själv en stund och jag o min kompis var också själva ett tag.

de kontrollerar hur öppen man är, och om allt verkar gå framåt som det ska kan de mycket väl gå iväg en stund, men om du ringer på klockan så kommer de! jag själv kände inget behov att ha en bm där inne, allt gick framåt som det skulle så hon hade inte kunnat göra nått för mig just då. jag tror man får ha med 2 st på sin förlossning, kanske du kan ta med en vän också?

en undersköterska var också med vid förlossningen, hon var inne hos mig ibland och satt och masserade min rygg.

det är alltså en bm och en undersköterska som är med dig vid förlossningen, någon läkare träffar du inte såvida det inte är absolut nödvändigt som tex att nån komplikation tillstöter

• kvinna 86

jag minns att min bm gick iväg för att hon skulle förlösa nån i rummet brevid... det är sånt som kan ske. givetvis kan nån annan komma in till dig om du ringer på klockan!! alltså om din bm kanske förlöser nån annan eller nått

• siamusen
    Eisa skrev 2008-05-06 10:16:29 följande:
    Vad trött jag blir på alla som säger "Har du funderat på snitt?" bara för att man är rädd. Kan inte folk peppa istället?
    Kanske för att de sett hennes andra tradar om kejsarsnitt
Svar på tråden Vad händer om man blir helt låst, får panik och bara kan inte föda vaginalt när det är dags.