• Agent 355

Gravidförsäkring: Spelar det någon roll om man har flera?

trots timmar & åter timmars surfande & telefonerande tycker jag att det är jättesvårt att besluta vilken gravidförsäkring som passar mig bäst, då de ju är lite olika. (en dyr som kanske tom ger "ersättning" vid downs syndrom eller en mer basic som är billigare etc).

så nu har jag tagit några olika gratis gravidförsäkringar i väntan på beslut & det jag undrar är om man är dubbelförsäkrad om man behåller flera, dvs ger det dubbelpremie om det, gud förbjude, skulle hända något?
    (självklart hoppas jag på att allt går bra och pengarna som en försäkring kostar inte "kommer tillbaka").

• Svar på tråden Gravidförsäkring: Spelar det någon roll om man har flera?
  • sommarblomma1

Det är snarare risk att du blir helt utan ersättning!!!

Om försäkringsbolagen får reda på att du har flera så kanske de "skyller ifrån sig" och anser att de skador ellet annat du vill ha ersättning för skall gå hos det andra bolaget.... så du hamnar ikläm. Det bästa är att du ringer upp de bolag du tecknat försäkring hos och hör med dem hur de kommer att agera om du vill ha ersättning.

~*~♥~*~ v.29 ~*~♥~*~ BF 23 juli 2008
  • vronkanc

Känner igen försäkringsångesten. Har själv en hop med försäkringsbroschyrer men har inte kunnat välja vilken som är bäst lämpad för mig och magen.

• Saxe

sommarblomma 1 - vad baserar du det på? En summaförsäkring, dvs en försäkring som ger en viss peng om en viss händelse inträffar beror inte på hur många andra försäkringar du har. Den andra typen av försäkring ger ersättning för faktiska kostnader, utlägg osv. Den ersättningen kan du bara få en gång, så har du fått den från ett bolag kan du inte få den igen. Ett försäkringsbolag har mig veterligen ingen möjlighet att ta reda på vilka andra försäkringar du har, om du inte själv informerar dem om det. Du vänder dig helt enkelt till det bolag som du själv vill.

Har också tagit fler försäkringar, dvs de som är gratis, och har köpt mig en utökad gravidförsäkring hos ett bolag.

• sommarblomma1

Lohrinda jag baserar inte det på någonting, det är ingen fakta. Det var ett antagande på så vis att man skall ta reda på så att det inte är på det sättet så att man helt plötsligt inte står helt utan ersättning för att man inte visste. Som en säkerhetsåtgärd. Inte för att det går att jämföra men det har förekommit sådana tvister vad gäller exempelvis bilförsäkringar... att båda försäkringsbolagen vägrar betala ut ersättning för att bilen redan är registrerad hos något annat bolag...

• Saxe

Vid bilförsäkringsfrågor kan det bli tvister eftersom det ofta är fler än ett bolag involverat eftersom det är flera personer/bilar som krockat osv. Det bolag vars klient orsakat skadan får ju stå för kostnaden även för den andra bilen, och det är då det kan bli diskussion. Om det första bolaget inte anser att dess klient varit orsaken till skadan osv...

Jag är dock inte någon expert på försäkringsrätt, så om det finns någon här som är det eller som (olyckligtvis) behövt utnyttja sin gravidförsäkring är jag jättenyfiken på hur det hela funkade!

• Agent 355

sommarblomma1 & Lohrinda: ja det var just sånna aspekter jag funderade över, bra att det kom upp! får ringa ett varv till och kolla...

• sommarblomma1

Fast jag menade inte bolag mellan de två inblandade utan att den ena av dem, dvs en och samma person, har befunnit sig i en övergång mellan gammalt och nytt bolag och därmed har två försäkringar för samma bil eftersom de har skaffat sig ett nytt men den gamla ännu inte gått ut. Då har det blivit en del tvister eftersom inget av bolagen vill ha kostnaden.

Saxe skrev 2008-05-05 11:04:50 följande:
    Vid bilförsäkringsfrågor kan det bli tvister eftersom det ofta är fler än ett bolag involverat eftersom det är flera personer/bilar som krockat osv. Det bolag vars klient orsakat skadan får ju stå för kostnaden även för den andra bilen, och det är då det kan bli diskussion. Om det första bolaget inte anser att dess klient varit orsaken till skadan osv...Jag är dock inte någon expert på försäkringsrätt, så om det finns någon här som är det eller som (olyckligtvis) behövt utnyttja sin gravidförsäkring är jag jättenyfiken på hur det hela funkade!
  • Agent 355

Pratade med handläggare på TryggHansa mf idag & de sa att man fick ha flera olika graviditets försäkringar på en och samma person i olika bolag och att det i så fall ger utdelning från samtliga.
    det var visst skillnad på egendom som bil och personförsäkringar.
    så jag behåller nog mina. (skulle dock råda att kolla upp själv om nån annan också väljer att ha flera, inte bara lita på mig och min FL-tråd).

nu är det bara kvar att bestämma mig för vilken betalförsäkring jag ska ta. puh!

• sommarblomma1

Vad bra att du ringde! Det var skönt att höra att det var skillnad mot egendom!

Agent 355 skrev 2008-05-05 21:44:30 följande:
    Pratade med handläggare på TryggHansa mf idag & de sa att man fick ha flera olika graviditets försäkringar på en och samma person i olika bolag och att det i så fall ger utdelning från samtliga.det var visst skillnad på egendom som bil och personförsäkringar.så jag behåller nog mina. (skulle dock råda att kolla upp själv om nån annan också väljer att ha flera, inte bara lita på mig och min FL-tråd).nu är det bara kvar att bestämma mig för vilken betalförsäkring jag ska ta. puh!
  • Jesster

Så man kan teckna flera olika gratis gravidförsäkringar och om det värsta skulle inträffa att bebis dör t.ex. så får man ersättning av alla bolagen?

♥ v.30 ♥
  • jelikas

Kolla igenom vad försäkringen täcker när du tar en betalförsäkring.
    Jag tog folksam vilket jag är glad över idag eftersom de teckte mitt akutsnitt och min sjukhusvistelse för min son då han låg på neonatal, resor teckte den oxå och även min sjukhusvistelse innan sonen kom.

Detta kanske inte hör hit men är ett litet tips! Fick reda på att när jag blev inlagd för hf så täckte mitt försäkringsbolag (personförsäkring) dagarna då jag låg inne. Sånt kan ju även va bra att kolla upp för man vet aldrig om man behöver läggas in och sånt under graviditet-

• Agent 355
    Svar på #10
    Jesster: det var det svaret jag fick då jag talade med försäkringshandläggare. men om jag var du skulle jag ändå dubbelkolla det med just de olika bolag du själv väljer.
    Jesster skrev 2008-05-06 12:39:16 följande:
    Så man kan teckna flera olika gratis gravidförsäkringar och om det värsta skulle inträffa att bebis dör t.ex. så får man ersättning av alla bolagen?
  • Jesster
    Joelie: Nä, jag var bara nyfiken Har valt TryggHansa och håller mig till det. Var bara nyfiken på hur det funkar i praktiken. Det låter ju verkligen generöst...
    ♥ v.30 ♥
  • tamate

När jag pratade med Länsförsäkringar om det där me att ha flera försäkringar så säger dom att man gör en utredning på hur mycket en ersättning ska vara på och så ska du få det från dom olika bolagen. Betalar du för en tjänst så har du ju rätt att få den sedan om man betalar för en eller flera ska inte ha någon betydelse för har du råd att ha flera så ska du få ut från flera.

- det som inte dödar härdar!
  • Saxe

Det enklaste är att tänka så här: Drabbas du av en verklig kostnad, tex att du vid en olycka får din nya jacka förstörd som kostade 3000 kr ny, så kan du få ersättning för detta från en försäkring som täcker dylika kostnader. Du får då ersättning för just den jackan, med avdrag för ålder osv. Dock kan du inte få ersättning för jackan från ett annat bolag, för den "skadan" är redan täckt, betald. Samma sak gäller om du får ersättning för förlorad arbetsinkomst, taxiresor till vårdgivare m.m.

En summa som ska betalas ut vid en speciell händelse, tex att man blir handikappad till en viss del eller får missfall, kan däremot fås ut flera gånger från olika försäkringar. Det är en händelseförsäkring, som betalas ut vid en viss händelse. Viktigt när man begär ut ersättning från försäkringar är att vara tydlig med vad man begär ersättning för, och att försäkringsbolaget tydliggör vad de godkänt ersättning för och vad som de ev nekat.

Lita inte fullt på informationen som ni får om ni ringer ett försäkringsbolags kundtjänst. Jag ringde Trygg-Hansa (har deras betalförsäkring) för att fråga om ersättning vid sjukhusvistelse ingick (dvs innan födseln) och fick ett tydligt ja första gången, men sen när jag skulle begära ut den ersättningen blev det nej. Studerade man villkoren tydligt så framgick det att sådan sjukhusvistelse inte täcktes, utan bara sådan där barnet blir inlagt efter födseln. Så läs noga innan ni tecknar betalförsäkringar så att ni förstått vad de täcker. Jag har försökt komma fram till vilken som är bäst, men det är inte helt lätt att jämföra dem.

• Fru Moghaddam

Du kan ha flera förskringar i olika bolag.
    Du kan får ersättnig från flera håll vad gäller Medicinsk och ekonomisk invaliditet, samt Livförsäkringar.

Det du inte kan få dubbla ersöttningar för är utlägg som tex kvitton, dessa skall alltid in i original till försäkringsbolagen..

• Agent 355

ha ha *bittert*, efter allt detta funderande visar det sig att jag ändå inte kan teckna någon betalförsäkring just nu eftersom jag är sjukskriven! bara att vänta ytterligare några veckor & hoppas på friskskrivning.

så mitt tips till alla som funderar på vilken de ska välja är att inte fundera för länge...

• bebisimars

Men va!? Här har jag suttit hela dagen och jämför försäkringar, och så får man alltså ändå inte täckna en betalförsäkring om man är sjukskriven!? Det var det dummaste... Varförs skulle det vara ett hinder? Inte ens när jag ringde sa någon det, fastän jag sa att jag var sjukskriven i samma samtal. Hmm... det här med försäkringar är verkligen en otäck djungel och det känns som att vad man än gör så verkar det inte täcka de grejerna som faktiskt händer O___O Det är i alla fall min erfarenhet hittills tyvärr. 

Men bra tråd! Nu vet jag iaf att jag kan täckna alla gratisförsäkringarna! 

Svar på tråden Gravidförsäkring: Spelar det någon roll om man har flera?