• Kellan

Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?

Hej,
    Har just flyttat till Australien och har en 8manaders baby. Vi bor just nu ihop med min mans slaktingar. Och dom ar helt chockade over att vi inte ger vara barn 3-4/dag flaskor formula i Sverige. Jag haller pa att sluta amma, sa dom tjatar att jag ska ge formula istallet. Jag ar val ok med det,men inte sa mycket och vet inte om jag vill halla pa med det till dom ar 3-4ar.
    Varfor maste vi inte ge det i Sverige om det ar sa maste har? Vet att vi har valling, men alla barn dricker ju inte det heller?
    Nan som vet lite mer om detta?
    Jag blir galen pa allt tjat!!

• Svar på tråden Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?
  • Kellan

Hej,
    ååhh vad jag älskar FL...
    Det käns såå skönt att få stöd från er. Och JA jag har kopplat in laptoppen så jag har å,ä,ö. =)
    Tack Dengihu,,jag kanske ringer nån dag när jag får ett frispel..hehe
    Ja, jag antar att det kommer bli massor av mer kulturkrockar.
    Och PRECIS
    ,,man sätter sej nästan mer emot bara för att dom tjater. Annars är jag väldigt öppen för nya saker. Det är inte det. Men som sagt så hinner man inte ens tänka själv innan nån säger vad man ska göra. Och det har ju gått bra i 8 månader so far.
    Min man håller som tur med mej, och han säger ifrån, men oftast är han inte just där.

BVC i Sverige tycker jag oxå hade en väldigt avslappnad attityd till mat etc.

• Pysselgalningen
    Mosie skrev 2008-05-06 15:16:52 följande:
    Vad sager dem hemma pa BVC om valling da? sager de att man ska ge valling om man slutar amma eller ger de inga specifika rad om det?
    På min BVC avrådde dom mig från välling och sa att jag skulle börja med gröt direkt istället. Började sakta men säkert ge gröt vid 6 månader och sen vid 8 månader började vi gå över på barnmat, samt att jag ammade vid sovdags (vilket jag ff gör nu vid 18 månader).
  • Kellan

Jo,, vist är det väl så att välling är ju Sveriges guld typ.
    Som min mamma sa . -Va har dom ingen välling i OZ???? va dumt, det som ääääär så bra!!
    Och då "försvarade" jag ju OZ.
    Man blir ju lite inbiten och tror alltid att det man har är bäst.

Får väl tänka att eftersom varken Sverige eller Australien har direkt många sjuka barn, så är väl båda rätt. I lagom dos!
    Sen att båda länder har ung samma höga % av allergier är ju intressant.
    Nej ut med ungen i sandlådan för att äta lite sand säger jag bara.....,,,,fast det är svårt..hihi

En sak som jag finner annorlunda här är att det finns typ piller o sprayer för ALLT!! Cold and fluetablets for ex....
    Eller,,,-det är bara att ta ett piller så sinar mjölken,,och sen köper vi lite kräm för att lindra tandontet med dom nya tänderna.
    Jag vet att det finns väl i Sve oxå,,men käns inte lika utbrett.
    Eller??

• Mosie

Jag hade med mig Bonjela nar jag var hemma och de hade aldrig hort talats om det och tittade pa apoteket men det fanns inget liknande. Kanske inte ar lagligt, vad vet jag.

Cold and flu tablets however, huva, visst kan det vara bra om man verkligen maste ta sig igenom dagen, men det skymmer ju bara symptomen och gor att man kanner sig piggare an vad man ar sen gar man in i vaggen for att man gor for mycket, sa dem undviker jag :D

Sen finns ju ocksa piller for att oka mjolken! Motilium :D

• julmusten

Ah, jag alskar "knarket" som finns har!! NyQuil ar ju varldens basta uppfinning. Varfor finns inte sant i Sverige for?? Fast det kanske inte finns i Australien heller???

• Mosie
    julmusten skrev 2008-05-07 04:41:38 följande:
    Ah, jag alskar "knarket" som finns har!! NyQuil ar ju varldens basta uppfinning. Varfor finns inte sant i Sverige for?? Fast det kanske inte finns i Australien heller???
    inte hort om, kanske heter nagot annat har? vad gor man med det?
  • julmusten

Man tar det nar man ar jatteforkyld, innan man gar och lagger sig. Det ar antihistaminer och alkohol typ. Man sover som en klubbad sal och sen vaknar man och mar prima!! Eller i alla fall nastan prima. Det brukar komma i nan bla eller gron medicinform, eller gigantiska gelcaps.

Ett maste for mig att ta med mig till slakten nar jag aker hem. Det, zip lock bags och press and seal plastic wrap har jag hela vaskan full av nar jag aker till Sverige!!

Vad tar man med sig fran Australien?? Marmite, nej det ar Vegimite man ater darnere va??? Det ar ju verkligen sjukt ackligt, (sager jag som ater Turkisk peppar utan att blinka ).

• Mosie

haha, jo jag gav vegemite another go haromdagen. DD tycker om det, men inte ens min aussie sambo ater det. Blergh. Vi tar med oss Tim Tams, Macadamia, Bonds underklader och barnklader och mint slice :D

• Kellan

Jag älskar vegemite på toast!! hehe
    Men Timtams och så Redken shampoo. Guu va billigt det är här. Sånt brukar jag fylla väskan med på hemresan. Salt and vinegear chips. WHY finns det inte i Sverige. Är addicted to them!!

Oh en sak som Australien verkligen äger är babyrooms. Skötrummen,,,oh my GOD. I shoppingcentrumen är dom så stora med fåtöljer och micro, små rum o fina skötbord.
    Jag blir galen i Sverige. 5spänn för en skitig toa med ett hårt skötbord som man fäller ner. DET borde ändras. Sverige är trots allt en av världens, om inte världens bästa mamma/pappa-ledighetsland.
    Min man kommer aldrig över att man måste betala för toa i Sverige.haha

• Moonis
    Kellan skrev 2008-05-07 08:43:44 följande:
    Jag älskar vegemite på toast!! heheMen Timtams och så Redken shampoo. Guu va billigt det är här. Sånt brukar jag fylla väskan med på hemresan. Salt and vinegear chips. WHY finns det inte i Sverige. Är addicted to them!!Oh en sak som Australien verkligen äger är babyrooms. Skötrummen,,,oh my GOD. I shoppingcentrumen är dom så stora med fåtöljer och micro, små rum o fina skötbord.Jag blir galen i Sverige. 5spänn för en skitig toa med ett hårt skötbord som man fäller ner. DET borde ändras. Sverige är trots allt en av världens, om inte världens bästa mamma/pappa-ledighetsland. Min man kommer aldrig över att man måste betala för toa i Sverige.haha
    Hoppar in lite hejvilt i tråden  men måste slå ett slag för Familia här då. Där har dom verkligen tänkt till med ett sköt o amningsrum. Så visst finns det ställen här oxå men fler ställen hade inte varit fel.

http://www.familiakopcentrum.se/Steenstrom2/templates/Page.aspx?id=10312
  • Kellan

Vart sjutton ligger familiakopcentrum? (..har sa seg dator att jag inte orka killa...=)..)
    I Goteborg fanns det iallafall inget bra stalle i centrum eller FrolundaTorg.

• Zazou

Nu ska man tänka lite logiskt här tjejer!

1) Barn behöver äta mycket kalcium fram till de är 1 år gamla, därför rekommenderas att man ammar / ger ersättning / ger mjölk-baserat välling i stora mängd under första året.

Om ett barn inte får det så kommer det förstås inte att dö, men kommer att ha karens som kommer att påverka hans / hennes hälsa senare i livet. Har ni hört talats om "osteoporosis" kanske???

2) Barn kan inte smälta komjölksproteiner när de är små, därför ska man ge de antingen bröstmjölk eller speciellt anpassade mjölk, dvs "ersättningsmjölk" (eller välling baserat på ersättningsmjölk).

Ersättningsmjölk görs av komjölk som man behandlar så att proteinerna blir kortare, då är de närmare människamjölksproteiner.

• Kellan

Hej Zazou!
    Absolut bra!! Allt kan ju tänkas logiskt, men det käns endå som att det är så olika mellan länderna.

Jag tyckte inte direkt att dom tjatade om det på BVC??
    Och jag har flera kompisar som slutat amma innan 1år i Sverige, och dom barnen får max en eller två flaskor välling/dag. Då borde ju det vara för lite! Järn i gröt tex däremot sa våran BVC-sköterska att vi skulle tänka på.

• Moonis
    Mosie skrev 2008-05-08 02:42:04 följande:
    jo fast vi bor ju inte alla brevid familia :P
    Nä det vet jag ju men bor man i närheten så är det ett bra tips o även om man kanske ska ner hit någon gång
    Kellan skrev 2008-05-08 13:01:08 följande:
    Vart sjutton ligger familiakopcentrum? (..har sa seg dator att jag inte orka killa...=)..)I Goteborg fanns det iallafall inget bra stalle i centrum eller FrolundaTorg.
    Utanför Helsingborg (Hyllinge)
  • Ina75

Kellan: Åhlens i Nordstan har ett "amningsrum" med soffor, bord, skötbord, barnstolar, mikrougnar och toalett som är gratis för barn och deras föräldrar. Kanonställe om än lite trångt när 1000 pers ska vara där samtidigt!
    Men jag kan hålla med om att de offentliga toaletterna är under all kritik och önskade att det är lite mer som i Australien. Har varit där och rest några gånger och reagerade positivt över att var man än befann sig så fanns det någorlunda fräscha toaletter som var gratis.

• Kellan

Hej Ina75: Nu vill inte jag bara klaga för att klaga.=)
    Men den i Nordstan var seriöst inte bra. Det fanns ju inte ens skötbord?! Vi var tvungen att lägga lillan på en bänk bara som fanns. Sen var soffan helt nerspydd o kladdig o det luktade apa. Jag var soo exited när jag skulle gå dit o tänkte äntligen!! Men blev såå besviken. Nu var jag där i Feb, efter att dom flyttat barnavdelning en trappa upp, så det kanske var bättre innan. eller oxå hoppas jag att det finns en ny fin nu istället.

Härligt att Helsingborgarna är så med!! =0)

Svar på tråden Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?