• Mosie

Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?

Hej Kellan,

Hysterin galler har som i sverige, nar jag var hemma i sverige i tre manader tjatade alla att jag skulle ge henne valling (och detta fastan jag ammade minst 5ggr/dag, ingen aning varfor). Men det ar rekomenderat att ge formula eller amma upp till 12 manader, dock behover de ju inte bli helt beroende av det upp till 4 ars alder, det galler bara att borja fasa ut det nar du kanner att tiden ar ratt, samma som om du hade ammat tills barnet ar 12 manader.

Dock vet jag inte om jag haller med om att ge lika mycket formula som du ammar, detta eftersom formulan ar baserad pa koprotein och ar mycket mer mattande och mer fett etc. i eftersom kalvar maste vaxa snabbare an manniskobarn. Oftast kan de dricka mindre med andra ord.

Sen kan man ju alltid ge Farex som finns att kopa pa woolies eller coles, det ar jarnberikad rismjolsgrot (tror tom du kan gora din egen valling-liknande dryck av just farex), fast det ar nog enklare att ge en flaska att dricka an att grisa med grot i den aldern :D Jo, om du borjar ge formula, forsok hitta "neutral" smak, de saljer vanlij och chokladsmak i affarerna och jag ser verkligen inte benefits med att lara sitt barn tycka om dem smakerna som nagot halsosamt om dem inte behover det.

bla nu babblar jag :D

• Mosie

Kellan: Jag vet hur det kanns med tjat fram IL (in-laws) nar man kommer fran en annan kultur. Man kanner att de trackar pa en och tanker att det funkar ju i Sverige sa aven om dem ar helt forfarade sa kan det ju inte vara fel att inte ge ersattning, och eftersom de tjatar sa satter man emot bara for det... det ar jobbigt, men du maste helt enkelt forsoka ta reda pa faktan sjalv och sen forsoka strunta i hysteri och tjat och sen gora det som kanns bast for dig.

• Mosie

Detta ar bara en av de manga grejor som du kommer marka ar annorlunda har... om du kanner att de tjatar for mycket men du kanske inte kanner att du kan saga ifran eftersom det inte ar din mamma eller syster, kanske be om stod fran mannen. Be honom prata med dem sa att de vet att du ar overvalmigad.

• Mosie

julmusten: Samma har, nar jag kom hem i Nov med dotter da 10 manader och fortfarande ammade sa var det konstigt varre och alla tyckte jag skulle foroska ge valling. Hon ar en storatare av bade mat och brostmjolk och vatten, men jag provade med lite valling for att kunna saga att jag forsokt, men hon spottade ut det, sa da sa jag bara att hon inte dricker det och foredrar att amma, de fick helt enkelt acceptera det.

men sen undrar jag, log mig precis, om man inte ska ge komjolk pga allergier osv (samma sak har i australien) varfor kan man da ge ersattning som ar byggd pa komjolksprotein?

• Mosie

Julmust: Amen! ;) hehe. Det ar jobbigt med tjat, och jag har tur som inte har ILs som vill ge allt for mycket rad, men jag har fatt lara mig att vara stark i det jag tror och en av anledningarna till att jag fortfarande ammar ar for att folk har inte gor det pga det ena och det andra och har tom gett mig radet att ge flaska istallet... sa jag satte mig pa tvaren. men jag ar glad att jag valde att fortsatta for varan skulle ocksa.

Kellan: Om du behover stod eller bara nagon att "vent" till sa sag bara till, du kan emaila eller tom ringa mig, heck du kan smsa om du sa vill :D Jag ar visserligen pa andra sidan landet, men jag tror jag vet hur du kanner dig och det ar inte alltid latt. Kramar pa dig.

• Mosie
    väntande78 skrev 2008-05-06 15:13:15 följande:
    Bor i Sverige och ammade fram till 9 mån. Efter det välling o mat. Ingen ersättning. Fattar ingenting av den här tråden Inte ett ljud från BVC el någon mamma jag känner om att man måste ge ersättning om man slutar amma före ett år!? Aldrig hört någon som börjat ge ersättning så sent!
    Vad sager dem hemma pa BVC om valling da? sager de att man ska ge valling om man slutar amma eller ger de inga specifika rad om det?
  • Mosie

Jag hade med mig Bonjela nar jag var hemma och de hade aldrig hort talats om det och tittade pa apoteket men det fanns inget liknande. Kanske inte ar lagligt, vad vet jag.

Cold and flu tablets however, huva, visst kan det vara bra om man verkligen maste ta sig igenom dagen, men det skymmer ju bara symptomen och gor att man kanner sig piggare an vad man ar sen gar man in i vaggen for att man gor for mycket, sa dem undviker jag :D

Sen finns ju ocksa piller for att oka mjolken! Motilium :D

• Mosie
    julmusten skrev 2008-05-07 04:41:38 följande:
    Ah, jag alskar "knarket" som finns har!! NyQuil ar ju varldens basta uppfinning. Varfor finns inte sant i Sverige for?? Fast det kanske inte finns i Australien heller???
    inte hort om, kanske heter nagot annat har? vad gor man med det?
  • Mosie

haha, jo jag gav vegemite another go haromdagen. DD tycker om det, men inte ens min aussie sambo ater det. Blergh. Vi tar med oss Tim Tams, Macadamia, Bonds underklader och barnklader och mint slice :D

Svar på tråden Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?