Ger ni era bebisar formula? Lite hysteri med det har i Australien att man maste ge!?
Hej Kellan,
Hysterin galler har som i sverige, nar jag var hemma i sverige i tre manader tjatade alla att jag skulle ge henne valling (och detta fastan jag ammade minst 5ggr/dag, ingen aning varfor). Men det ar rekomenderat att ge formula eller amma upp till 12 manader, dock behover de ju inte bli helt beroende av det upp till 4 ars alder, det galler bara att borja fasa ut det nar du kanner att tiden ar ratt, samma som om du hade ammat tills barnet ar 12 manader.
Dock vet jag inte om jag haller med om att ge lika mycket formula som du ammar, detta eftersom formulan ar baserad pa koprotein och ar mycket mer mattande och mer fett etc. i eftersom kalvar maste vaxa snabbare an manniskobarn. Oftast kan de dricka mindre med andra ord.
Sen kan man ju alltid ge Farex som finns att kopa pa woolies eller coles, det ar jarnberikad rismjolsgrot (tror tom du kan gora din egen valling-liknande dryck av just farex), fast det ar nog enklare att ge en flaska att dricka an att grisa med grot i den aldern :D Jo, om du borjar ge formula, forsok hitta "neutral" smak, de saljer vanlij och chokladsmak i affarerna och jag ser verkligen inte benefits med att lara sitt barn tycka om dem smakerna som nagot halsosamt om dem inte behover det.
bla nu babblar jag :D