• Mikaelak 83

    godkända namn

    Några ovanliga namn som är godkända i Sverige.
    Dessa är alltså tilltalsnamn!
    Pojkar:
    Lexus (9st)
    Bamse (8 st)
    Snake (7 st)
    Mollgan (1 st)
    Klevis (3 st)
    Lucifer (6 st)
    Timjan (1 st)
    Dagobert ( 2 st)
    Emser (1 st)
    Cecil (6 st)
    Brutus (1 st)
    Ior (1 st)

    Flickor:
    Mickelina (5 st)
    Lall (2 st)
    Decibel (4 st)
    Amidala (4 st)
    Nusse (1 st)
    Satan (1 st)
    Polgara (1 st)
    Soda (7 st)

  • Svar på tråden godkända namn
  • Mikaelak 83

    Och blir namnet verkligen så speciellt för att man stavar konstigt. Det är ju fortfarande ett vanligt namn, fast som man måste bokstavera.

    Zandrah 13 st
    Feliciah 3 st

    Leoh 1 st

    Alla teletubbies utom en finns också, haha:

    Lala 39 st
    Po 6 st
    Wiki 1 st

  • sakoline

    Läste idag att en pojke inte fick heta Halik i mellannamn som sin far. Det uttalades tydligen helt annorlunda. Men, bra beslut tycker jag. I Sverige stavas det nästan likadant som ett ganska så lämpligt namn. Men är det ett släktnamn förstår jag ju att föräldrarna är besvikna...

  • Elifri

    Jag vet en kille som heter Primus. Jag tycker inte att det är något fult namn, men tänker på ett Primus-kök, de där stormköken man har när man lagar mat i skogen.
    Gjorde en sökning på SCB:

    [ Sökord: Primus | Kön: Man ]

    Det finns 96 män som har förnamnet Primus. Av dessa har 36 namnet Primus som tilltalsnamn/förstanamn.

    Så det är ju inte ett helt vanligt namn.

  • Vinbärssaft
    sakoline skrev 2008-05-29 02:27:45 följande:
    Läste idag att en pojke inte fick heta Halik i mellannamn som sin far. Det uttalades tydligen helt annorlunda. Men, bra beslut tycker jag. I Sverige stavas det nästan likadant som ett ganska så lämpligt namn. Men är det ett släktnamn förstår jag ju att föräldrarna är besvikna...
    Jag tycker också att det var rätt beslut. När det gäller utländska föräldrar, som inte känner till vad namnen har för slangbetydelse på svenska eller andra västerländska språk, så önskar man att Skattemyndigheten kunde upplysa dom om det - även om dom inte förbjuder namnen alla gånger. Så att dom vet vad det är dom gör, i alla fall, och kan ta ställning. Det måste inte vara bara "godkänt" eller "icke godkänt", utan myndigheten kunde ha en dialog om gränsfallen, tycker jag.

    Jag tänker t.ex. på det utländska par som gav sin son namnet "Petter-Niklas" enligt ett inlägg här på fl. Samt den iranska (tror jag att det var) kvinnan som bytte namn till "Willie" utan att veta att det är både ett pojknamn och barnspråk för "penis". Och sedan fick hon inte byta tillbaka igen!
  • Vinbärssaft
    Elifri skrev 2008-05-29 02:47:24 följande:
    Jag vet en kille som heter Primus. Jag tycker inte att det är något fult namn, men tänker på ett Primus-kök, de där stormköken man har när man lagar mat i skogen. Gjorde en sökning på SCB:[ Sökord: Primus | Kön: Man ]Det finns 96 män som har förnamnet Primus. Av dessa har 36 namnet Primus som tilltalsnamn/förstanamn.Så det är ju inte ett helt vanligt namn.
    Ja, det är inte ett namn som jag skulle ge min son! Men jag tycker inte att det är SÅ hemskt ändå, eftersom det faktiskt var ett fint namn bland högättade romare långt innan det blev en spis. Det är värre om det s.a.s. går åt andra hållet - om föräldrar vill döpa sina barn efter bilmärken, modehus o.s.v..
  • MansonDust

    Mikaelak 83 skrev 2008-05-28 21:21:42 följande:


    Och blir namnet verkligen så speciellt för att man stavar konstigt. Det är ju fortfarande ett vanligt namn, fast som man måste bokstavera.Zandrah 13 stFeliciah 3 stLeoh 1 stAlla teletubbies utom en finns också, haha:Lala 39 stPo 6 stWiki 1 st
    Wiki heter den väl inte ? Är det inte typ Winki ?
  • LovelyMeLovelyYou

    Apropå godkända namn då det handlar om icke-svenska namn, kan inte låta bli att tycka att man borde hindra dem från att döpa sitt barn till Fittim, det kan ju leda till mobbing liksom.

  • Mama Me

    Ja de flesta konstiga namn ni gräver upp på SCB här kommer ju från invandrare så som Satan, Hora, Jesus etc. Nåt som är jättevanligt i Finland eller Danmark kan också låta konstigt i våra öron.

    Man ska ju dock tänka på att barn numera är vana vid alla möjliga konstiga namn och att när de är vuxna så kommer det knappt att finnas nåt som är ett "konstigt" namn.

    Seriefigurerna och kändisarna är ju dock ett kapitel för sig. Man får ju hoppas att det inte är tilltalsnamn och att barnen fått det för att föräldrarna har något minne eller så till just det namnet så att man kan förklara för dottern varför hon heter Mikkelina.

  • Rokka Jill

    Men många av namnen är fina! Decibell låter tex bättre än isabell.Som en blandning mellan desiré o isabell.

    lucifer är dock lite väl(!)

  • Mikaelak 83

    Mickelina är tilltalsnamn ja.
    Men det finns även
    1 Barbapappa
    33 Aladdin
    1 Jag
    9 Cinderella (Undrar var de blev tillverkade)
    20 Musse

    Så klart vänjer man sig vid namn, men det är väl jobbigt att förklara sig hela tiden.

  • Mikaelak 83

    Jag tycker också att Decibel är väldigt fint, men svårt också..

Svar på tråden godkända namn