Tack för alla stöttande ord om mitt gråtträsk. Jag tror nog det beror på hormoner, Peki, precis som du skriver. Och det där att man förväntas vara så jäkla övervallande lycklig hela tiden. Vi ÄR lyckliga, men det är också stora förändringar vi står inför inför, känner jag. Hela livet, relationen, allt förändras. Relationen och tiden med min dotter sen tidigare, allt. Min sambo ska gå från att ha ett bonusbarn varannan vecka till två konstanta barn, varannan vecka är vi tre-barnsfamilj.
Dessutom tror jag att min gamla skilsmässa spökar, vi hämtade oss aldrig riktigt när vi fått dottern (som också var en berg- och dalbana av många års försök, upprepade missfall, utredning och hormonstimulering även om vi aldrig kom till ivf) och hittade inte tillbaka till varken varann eller kärleken. Att jobba hårt mot ett gemensamt mål så länge kan onekligen lämna ett vakuum efter sig. Om man i sin iver glömt att vårda "Oss:et", relationen.
Jag behöver förbereda mig inför det som är på gång nu, men "alla" runt omkring verkar ha sån obrydd okomplicerad inställning till hela familj- och barngrejen att jag undrar om det är mig det är fel på som inte delar deras odelade bubbelgumsrosa positiva inställning.
Dessutom vore det som att svära i kyrkan att ta upp någon av farhågorna med de som vet hur svårt vi haft och hur vi kämpat.
Känns i alla fall skönt att veta att jag inte är ensam med tankarna, Peki! Tack för att du delade med dig.
Pratar ni mycket med era nära om graviditeten och hur ni mår och sådär? Jag misstänker att mina tårar och mina svallande känslor har nåt att göra med att jag lättar på trycket för sällan. Har ett stort behov av att prata om hur jag mår och hur det känns, men har inte riktigt den kontakten med min familj och av flera olika anledningar finns inte de närmaste väninnorna där. Flera är mitt uppe i stora omvälvande egna personliga förändringar och flera kapade jag tyvärr av helt under ivf-året. Och har liksom inte hittat tillbaka. Och det alla andra, sambons familj, arbetskamrater etc verkar fokusera på är själva tvillinggrejen och frågor om det. Ganska så självklart kanske och nåt man väl får ha överseende med, men ibland önskar jag att jag var en "vanlig" enlinggravid. Nu börjar dessutom kommentarerna om magen bli ganska så tröttsamma, känner ni också det? Från Åh, vad stor du är, det kan inte vara långt kvar! till Det där var inte så mycket mage, växer de verkligen som de ska, jag kände en annan som väntar tvillingar som... bla bla.
Peki - vad SKÖNT att bli så väl bemött och omhändertagen av en så fin läkare! Då kan man nästan stå ut med en och en halv timmes väntan... ;) Jag är nog förvirrad, för jag har också missat att Fisken låg i säte och under kurvan. Men än så länge ska det finnas tid och plats för den rackaren att vända sig! Vet att du liksom jag helst vill ha en vaginal förlossning. Jag försöker ha lite "come what may"-inställning till förlossningen, vaginal eller snitt, det är inget jag kan påverka även om jag önskade.
Muskot - oerhört bra upplevelse låter det som! Kunde du även slumra nåt under de 28 timmarna eller var det för ont för att det skulle vara möjligt? Två timmars utdrivning tycker jag låter strongt! Hur funkade proylaxandningen? Det var DS du födde på och inte BB Stockholm, eller hur?
Maskrosen - klart du ska ut och köpa kläder! Minns jag rätt brukar små nyfödingar sova sött i vagnen när man är ute i liv, buller och rörelse, så jag tror definitivt du kan våga dig ut själv, om ork och lust finns och du inte får med dig nån som kan passa bebis och vagn medan du provar. Välj stora bra varuhus med rymliga provutrymmen bara... Och kanske nånstans där man kan smita i avskildhet och amma, byta etc.
Vi har bm-besök i eftermiddag, ska nog inte prata så mycket om de senaste dagarnas gråt eftersom dottern ska följa. Hon ser väldigt mycket fram emot att lyssna på hjärtljud...
lillawi