• October

Bröstböld med första barnet, vågar jag amma andra?

Usch, jag oroar mig jättemycket för amningen. Förra gången fick jag mjölkstockning direkt som blev till stor böld som fick opereras och jag var jättedålig länge.
    Är det någon som haft det och klarat av att amma andra barnet? Hur gick det?
    Jag vill gärna prova, har fått inskrivet i min journal om mina problem och att jag vill ha stort stöd. Jag vill ju inte neka bebisen bröstet när det börjar picka sin väg mot brösten efter förlossningen.
    Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av? Peppa och ge mig gärna bra tips!

• Svar på tråden Bröstböld med första barnet, vågar jag amma andra?
  • Fru Fräs

Hjälp, nu blir jag verkligen orolig!! Jag har drabbats av mjölkstockning och inflammation i ena bröstet med hög feber som följd och har verkligen mått asdåligt, var på sjukhuset igår och dom kollade med ultraljud att det inte blivit någon böld ännu men jag ska tillbaka på måndag och kolla igen. Är det så att man måste avbryta amningen om man får bröstböld??? Det vill jag verkligen inte göra. Trodde inte att det var så allvarligt.
    Förlåt om jag lånar tråden men här verkar finnas folk som har erfarenhet av detta.

• filippas

Nej det behöver inte betyda att du måste sluta amma, du kan ta dig igenom det!
    Jag klarade mig igenom en bröstböld och ammade men när nästa böld kom så täppte den till hela bröstet, stor som en tennisboll, så tog smärtan överhand och jag vågade inte mer!

Så har du ork och kämpa vidare och känner att du står ut så kommer det nog inte va några problem..

Mamma till Agust & Abba, väntar en pojke 14aug
  • burnisen
    Svar på #1
    Hej! Jag känner så väl igen mig, två bröstbölder med operation och en halvliter var som resultat...nu väntar jag nr två och tankarna snurrar, bara 20 dagar kvar till BF. Men jag tänker så här: Att jag SKA klara det, jag SKA försöka och fungerar det inte sen så finns alltid ersättningen. Alla gör vi olika men jag tror att ett positivt tänkande är viktigt för mig, jaja men varför jag ville skriva från början var att dom rådde mig starkt att INTE använda amningsnapp när man hade problem med stockningar och bölder eftersom nappen gör att det inte blir barnets naturliga sugteknik och kan därför bara förvärra det hela...ville bara råda Lycka till, hoppas att det löser sig för oss alla med samma problem!
    .?:*¨¨*:?.Alvin 060922 --- Pyret BF 080602 .?:*¨¨*:?.
  • Suneboll

Fru Fräs skrev 2008-05-18 14:43:27 följande:

Hjälp, nu blir jag verkligen orolig!! Jag har drabbats av mjölkstockning och inflammation i ena bröstet med hög feber som följd och har verkligen mått asdåligt, var på sjukhuset igår och dom kollade med ultraljud att det inte blivit någon böld ännu men jag ska tillbaka på måndag och kolla igen. Är det så att man måste avbryta amningen om man får bröstböld??? Det vill jag verkligen inte göra. Trodde inte att det var så allvarligt.Förlåt om jag lånar tråden men här verkar finnas folk som har erfarenhet av detta.
    Nä, jag ahde det så i 4 mån och sen funkade amningen finfint...vi ammade nästan 3 år totalt :0) Så om du inte får böld utan "bara" stockning är det inget problem att amma...för de flesta går stockningarna över när brösten vant sig...men man måste passa sig så man inte får böld.
  • October

Jag är så rädd att det ska göra ont i början (vilket det tydligen "ska" göra när man börjar amma) och att jag spänner mig så att det inte kommer någon mjölk. Är det inte bättre att använda amningsnapp i början för att det inte ska göra så ont tills man har lärt sig att slappna av?

• denna där

Jag hade inte samma problem men med mitt första barn så fick jag mjölkstockning jämnt, minst en gång i veckan. Hon sög dessutom sönder mina bröst så fullständigt att det blev stora variga sår som blev infekterade och fick behandlas med antibiotika.
    Amningen gjorde att jag mådde psykiskt dåligt, jag var en värdelös mor som inte kunde amma mitt barn. Jag kämpade på i 1½ månad men när hon ändå inte gick upp i vikt gav jag till slut upp, lät brösten som sedan länge inte hade några bröstvårtor kvar läka.
    Mjölkstockningarna blev jag dock inte av med, det tog tid, fick till slut tabletter för att stoppa mjölkproduktionen.
    Med andra barnet som kom tätt inpå första var jag för "skadad" av första amningen så när första mjölkstockningen (alltid med 40 graders feber) kom och sonen kräktes blod en natt (mer blod än mjölk) så gav jag upp efter en vecka.

Tredje barnet skulle jag inte amma alls. det stod tydligt i mina journaler och jag skulle få tabletter på sjukhuset. När han väl kom ville jag ändå ge honom bröstet och till min förvåning fungerade amningen perfekt! I 4 månader ammade jag honom helt utan ett enda sår och en enda mjölkstockning!

Vegetarian - fornnordiskt ord för dålig jägare
  • JTB

Jag fick aldrig amningen att fungera med mitt första barn. Fick bröstböld och opererades när hon var 2 månader. Delammade efter det tills hon var 6 månader ca. Var liksom du väldigt orolig för hur amningen skulle gå när jag var gravid med mitt andra barn. Funderade på att inte ens försöka men idag är jag glad att jag gjorde det. Den här gången har det fungerat hur bra som helst. Kanske för att det var mer kravlöst..... Jag hade ju inte räknat med att det skulle fungera. Lycka till!

• Melwin och Freyas Mama

Hej!! får jag vara jobbig och fråga hur dessa bölder ser ut??
    Har fått nått böld-KNÖL-liknande och det gör SVINONT!!

• Suneboll

Melwin och Freyas Mama skrev 2008-05-20 20:33:26 följande:

Hej!! får jag vara jobbig och fråga hur dessa bölder ser ut??Har fått nått böld-KNÖL-liknande och det gör SVINONT!!
    Är nog mjölkstockniong :0(
  • October

Melwin och Freyas Mama: När knölen blir mjukare och svampig och lite gulaktig som en stor finne (min var stor som ett ägg...) då är det bröstböld. Men mjölkstockning kan ju leda till böld, så massera, amma, pumpa och kräv hjälp så kanske du slipper eländet!

• Lisen08

Har varit med om precis samma sak som du med bröstböld, fy säger jag bara. Ryser fortfarande när jag tänker på det. 2 operationer och ett 20-tal spolningar..blä...
    Har en blogg om det hela, inget för känsliga personer...

Förstår att du är orolig ts, jag funderar också på hur jag ska göra med en 2a. Och jag är inte ens gravid.

Hur mkt hjälp och stöd kan man få på BB egentligen? jag kommer ju snittas om det blir aktuellt, så 5 dgr blir det ju oavsett.

Har du fått höra något om det ts?

Jag kommer ev försöka, men kommer inte bestämma mig för varken det ena eller andra förrän bebis är född. Ev kommer ag ge det en månad och sen ta sådana hormontabletter för att få slut på mjölken snabbt som sjutton.

Hur resonerar du ts?

October skrev 2008-05-19 10:04:15 följande:
    Jag är så rädd att det ska göra ont i början (vilket det tydligen "ska" göra när man börjar amma) och att jag spänner mig så att det inte kommer någon mjölk. Är det inte bättre att använda amningsnapp i början för att det inte ska göra så ont tills man har lärt sig att slappna av?
    Amningsnappen kan ju bidra till stockning och böld, så det är nog inte ett alternativ.

Tror att det bästa man kan göra är att inte ha några direkta förväntningar. Helt prova (om man vill) och sen se hur det går. Blir det för jobbigt så lägger man ner det hela.
    Så resonerar jag iaf.
  • Lisen08

Det brukar bli glansigt på huden och lite rött där bölden sitter.

Om du ska massera, så massera "rätt", dvs dra försiktigt med några fingrar i rörelse från utsidan av bröstet ut mot vårtan.
    Man får absolut inte trycka hårt.

För mig var det bara el-pump från BB som fungerade, provade med tre andra, men fick inte ut något alls i stort sett.
    Sen fick jag ju böld och infektion iaf, men jag kunde ändå få bort vissa atockningar tillfäligt iaf.

Melwin och Freyas Mama skrev 2008-05-20 20:33:26 följande:

Hej!! får jag vara jobbig och fråga hur dessa bölder ser ut??Har fått nått böld-KNÖL-liknande och det gör SVINONT!!
  • MalinT

Jag vet inte om det fungerar på andra men jag blev hjälpt av att
    lägga barnet åt "fel" håll dvs med kroppen ut under armen, klämde tydligen sidan på bröstet med överarmen när barnet låg mage mot mage.

• Lisen08

Själv provadejag precis allt som finns att tillgå, inkl att stå på huvudet och pumpa...undrar vad grannarna tänkte...

MalinT skrev 2008-05-21 15:30:49 följande:
    Jag vet inte om det fungerar på andra men jag blev hjälpt av attlägga barnet åt "fel" håll dvs med kroppen ut under armen, klämde tydligen sidan på bröstet med överarmen när barnet låg mage mot mage.
  • October

Jag vet inte hur mycket hjälp man kan få på BB, det finns ju olika amningsmottagningar och så, jag ska kolla upp detta vidare med min BM i nästa vecka om vilken hjälp man kan vänta sig.
    Testa tänker jag göra och sen ta det som det kommer, kravlöst och släppa det utan dåligt samvete om det inte funkar. (Man kan ju hoppas)

Jag hade hembesök av distrikts- bvc sköterska som hjälpte mig att massera och försökte få mjölkstockningen att släppa samtidigt som jag fick starkare och starkare kurer av antibiotika, men tyvärr så blev det böld ändå. Första läkaren jag var hos efter jag själv "visste" att det var en böld, det syntes jätteväl så sade läkaren att ?Nä, bröstböld är det säkert inte, det är så ovanligt...
    (Inkompetent som bara den)

Tycker det är bra att folk vet hur illa det kan gå, så att man tar sin mjölkstockning och amningsproblem på allvar och vågar stå på sig och be om hjälp. Man ska inte vara så "snäll" att man inte vågar ställa krav när man vet att något är galet.

• filippas

Absolut, det är jätteviktigt att ta mjölkstockningen på allvar!
    Det värsta på mig var att jag inte märkte av någon mjölkstockning eller feber m.m...
    Min första böld fick jag när dotterna bara var två veckor, det tar en böld ingefär 6-8 veckor att utveckla sig så den hade legat och grott på sig innan förlossningen
    Sen så bara "pang" dök det upp och jag blev dålig över en natt, så sjukt dålig att jag låg och spydde av smärta!!
    Mitt bröst blev oxå glansigt i lite grå ton... Man kunde känna att det var mer än bara mjölkstockning därinne (var oxå).
    Jag provade oxå allt, ammade åt alla håll och kanter med barnets haka mot det onda osv.... ja man gjorde allt man ska...

Fick dessvärre oxå höra en och annan dum komentar av "dålig" personal som inte förstod sig på att jag verkligen hade en bröstböld!
    Dom trodde att jag amma fel, att jag skulle pröva ditt och datt, lite jobbigt att det ska gå så långt att man ska behöva operera ut en varklump stor som en tennisboll för att dom skull förstå!!

Mamma till Agust & Abba, väntar en pojke 14aug
  • hejhej81

Jag hade precis bröstböld och håller på att återhämta mig.

Hemsk upplevelse. först trodde läkaren att det skulle försvinna sv sig själv, bullshit! Sedan fick jag antibiotika-ännu mera BS jag VISSTE att dom skulle behöva dränera. Sedan akut operation samma eftermiddag som jag åkte till akuten.

En vecka efter operationen började det läcka mjölk ur operations såret, skitnice! Urgh!

Nu har det gått en månad och jag klämde just ut var ur ett sår på bröstet som jag haft sedan bölden.

Fortsatt amma hela tiden trots att alla säger att jag borde sluta.Lillan är 4 månader nu, ska försöka klara 6 månader.

Svar på tråden Bröstböld med första barnet, vågar jag amma andra?