gbgtjejen skrev 2008-06-10 21:57:52 följande:
Hej, jag är i v 34 (33+0) idag, men barnmorskan har sagt att vi kan förvänta ossatt ev föda tidigare. För en vecka seadn vägde skrutten 1805g.. Jag har nämligen lätt havandeskapsfg, så vi får se vad som händer de närmsta veckorna.Men man vill ju att han ska stanna i magen så länge det är bra för honom..Brukar det gå bra att amma trots prematur?Sondmatas de alltid i början?Vet ingenting känns det som, man hade ju lixom siktet inställt på BF datumet, men allt kan ju hända. Fast vi känner oss lugna, det mesta är fixat här hemma.. Tacksam för svar //
Sondmatning tar man till om barnet inte orkar äta själv. På extremt tidiga barn är det givet, då de inte orkar annat än att ligga och sova hela dygnet. Så, beroende på barnets egna förutsättningar så kan det bli sondmatning. Ju tidigare prematur desto svårare att hålla/få igång amning. På vissa sjukhus (som mitt) finns regeln att man inte får amma förrän barnet uppnått 32 fulla veckor, det är oerhört svårt att stimulera och öka en mjölkproduktion utan ett barn som ammar