• Elpida

När kunde ni amma era prematurer??

Min kille är född v 32+3, ligger i kuvös än men ska få komma hem i början på nästa vecka. Han är nu 19 dagar, och har börjat äta med flaska. Han orkar inte suga än så mjölken mer eller mindre hälls i honom.
    När orkade era barn suga och ta bröstet??

• Svar på tråden När kunde ni amma era prematurer??
  • knäppisen

Då måste det ju gå super med amningen om han går upp så bra trots refluxen.
    Grattis !!!

• Elpida

Thank U!, Ja skam den som ger sej, ha ha.

Han har lite annorlunda reflux än storasyster, han kräks inte, men han kan inte äta så stora mängder det åker upp och ner hela tiden så han har svårt att ligga, största problemet är att han drar in mjölken i lungorna....
    Jag som trodde att det skulle bli lugnare sömn för min del, men igår när han andades in mjölk kunde han inte andas efter, blev röd och jag fick vända på honom. Tjejen hade det problemet också henne vände vi uppochner på 2 ggr efter det att hon blivit blå...
    Lite nervöst...

Men jag är så glad att han växer och att han i övrigt verkar må toppen!

• gbgtjejen

Hej, jag är i v 34 (33+0) idag, men barnmorskan har sagt att vi kan förvänta oss
    att ev föda tidigare. För en vecka seadn vägde skrutten 1805g..
    Jag har nämligen lätt havandeskapsfg, så vi får se vad som händer de närmsta veckorna.
    Men man vill ju att han ska stanna i magen så länge det är bra för honom..

Brukar det gå bra att amma trots prematur?
    Sondmatas de alltid i början?

Vet ingenting känns det som, man hade ju lixom siktet inställt på BF datumet, men allt kan ju hända. Fast vi känner oss lugna, det mesta är fixat här hemma..

Tacksam för svar //

* BF 28:e Juli *
  • cloudberry79
    gbgtjejen skrev 2008-06-10 21:57:52 följande:
    Hej, jag är i v 34 (33+0) idag, men barnmorskan har sagt att vi kan förvänta ossatt ev föda tidigare. För en vecka seadn vägde skrutten 1805g.. Jag har nämligen lätt havandeskapsfg, så vi får se vad som händer de närmsta veckorna.Men man vill ju att han ska stanna i magen så länge det är bra för honom..Brukar det gå bra att amma trots prematur?Sondmatas de alltid i början?Vet ingenting känns det som, man hade ju lixom siktet inställt på BF datumet, men allt kan ju hända. Fast vi känner oss lugna, det mesta är fixat här hemma.. Tacksam för svar //
    Sondmatning tar man till om barnet inte orkar äta själv. På extremt tidiga barn är det givet, då de inte orkar annat än att ligga och sova hela dygnet. Så, beroende på barnets egna förutsättningar så kan det bli sondmatning. Ju tidigare prematur desto svårare att hålla/få igång amning. På vissa sjukhus (som mitt) finns regeln att man inte får amma förrän barnet uppnått 32 fulla veckor, det är oerhört svårt att stimulera och öka en mjölkproduktion utan ett barn som ammar
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Livsglädjen

Eftersom Edvin föddes i v 28+5 och bara vägde 935 gram så var det givet att han inte kunde dia från födseln.

Vi har tillbringat vår sjukhustid på
    *Huddinge neonatalavdelning,
    *Sundsvalls neonatalavdelning och
    *Örnsköldsviks barnavdelning
    och på alla ställena har de varit positiva till att jag skulle hålla Edvin vid mitt bröst när han sondmatades eller "bara" satt känguru och jag kände för det. Det var aldrig något snack om någon viss vikt eller viss vecka. När de är tillräckligt starka och mogna så klarar de av så sakteliga att suga. De börjar med att lukta, sedan slicka för att sedan börja suga.

Det finns något som heter "amningssnurra" och det är ett cirkeldiagram (på en liten papperslapp) där man kan följa och pricka av hur barnet utvecklas vad gäller amningen. Ibland går det flera veckor och inget händer, men så plötsligt kan det gå framåt med flera steg på bara några dagar.

Personalen sa till mig ganska tidigt att jag inte skulle förvänta mig att Edvin skulle orka dia förrän han vägde omkring 2 kg, och det stämde ganska bra. När han var ungefär 10 veckor gammal (v 38+?) så sög han tillräckligt bra för att vi skulle få göra avdrag på mängden mat vid sondmatningen. Då vägde han också cirka 2 kg.

Jag har haft VÄLDIGT mycket mjölk och inte haft några som helst problem att pumpa. (Det är såå olika från mamma till mamma) Jag frös in litervis med mjölk den första månaden (Edvin åt ju så fruktansvärt små mängder, så det bara ökade i frysen).

Efter en månad kunde jag sluta med min blodtrycksmedicin och då accepterades jag som mjölkdonator. Det får man vara tills barnet är tre månader gammalt och för mig innebar det ju två månaders donering av mjölk. Slutsumma: 27 LITER donerad mjölk!!! Jag födde även upp Edvin med mjölk under den perioden.

Jag är så tacksam för att jag har kunnat upprätthålla mjölkproduktionen tills Edvin var tillräckligt stark att dia och jag ammade helt tills Edvin var sex månader gammal och sedan delvis (bara en gång om dagen mot slutet) tills han var 19 månader.

Var inte orolig för att ditt barn inte får i sig tillräckligt med näring om du av någon anledning inte kan/vill/orkar pumpa i början eller över huvudtaget. Det är då sådana som jag kommer till hjälp, donatormjölk erbjuds de flesta extremprematurer om mamman av någon anledning inte har egen mjölk att ge. Jag vet inte hur det är med donatormjölk för prematurer som inte är extremt tidigt födda, de kanske "bara" får ersättning, men alla barn får tillräckligt med näring iaf. Det har personalen stenkoll på.

• Julmust

gbgtjejen: jag tror knappast att din bebis får av den donerade mjölken utan det blir nog ersättning, det brukar bl.a. bero på hur mycket de äter. Det är rätt vanligt att de tillmatas i början innan mammas mat kommit igång och om man verkligen vill amma är sondmatning eller att man matar med matkopp bättre än att ge flaska. Jag tror de flesta lyckas amma, speciellt om man åtmnstone får ha dem nära. Hos oss sa man att barnen ofta är trötta runt v 35-36 både i magen oc utanför.

Elpida: Hur länge blir det orolig sömn tror du? Verkar ju jättebesvärligt.

• Elpida

Julmust
    Ingen aaaaning...... Dottern sov väldigt dåligt till hon var drygt 2 år.... Hon kunde vakna upp till 15 ggr per natt, men det var under en period vi inte fick i henne någon medicin. Jag vande mej vid problemet så jag var inte så orolig att hon inte skulle få luft konstigt nog.
    Hon är 3,5 år nu och har bara sovit ett 10tal nätter, fast nu tror jag att det är av vana hon vaknar.

På ett sätt var det lättare med henne för hon kräktes, det både syns och hörs. Med grabben är det inte alltid det märks om man inte är väldigt nära, jag vänjer mej säkert denna gången också. Hoppas att det går över snabbare bara

gbgtjejen
    Det gick mkt lättare för mej än jag hade väntat.. Det jobbigaste var att pumpa i nästan 1 månad för jag fick inte amma pga medicinering, dessutom hade jag inte sonen hos mej. Men som väl är visste grabben precis hur han skulle göra.

• LadyB

Min son föddes i vecka 34+0 och när han var 18 dagar ammades han helt och vi fick åka hem...fast era verkar ju vara lite mindre...

• Bliglin

Min lille kille föddes i v27 +1 och jag pumpade mjölk från första stund och i nästan tre månader. När de började ge honom mjölk på neo då han var en par dagar gammal så fick han bara 1 ml per timme som ökades successivt... så han har fått min mjölk från första början. Mina droppar med colostrum räckte ju alldeles utmärkt eftersom han behövde så lite

Han började kunna suga lite när han var omkring34-35 veckor men kunde inte helammas förrän han var 39 veckor. Nu går det kanon!

• Riskiflickan

Min son föddes i v 26 å han är tyvärr en av de som aldrig lärde sig amma alls, han kunde slicka och suga löst, en fick aldrig in tekniken. Idag, 6 månader efter födseln äter han ganska bra på flaska och sonden är precis dragen, men amma, det har aldrig gått bra tyvärr. Däremot fick han min mjölk i sonden enbart tills två månaders ålder, sedan räckte det inte och idag får han mjölk och profylac, men i augusti slutar jag med pumpningen efter 7 månader...

• Stolt mamma till Vincent

Vi började nästan på en gång bara så att han skulle lära sig det eftesom jag hade bestämt mig för att amma. Och personalen sa att det är bäst om de får testa på en gång även om de är trötta istället för att börja med flaska på en gång för det är två olika sugtekniker. Men sen fick jag sluta amma helt pga medicinska skäl, men det var efter 4 månader. Men som sagt min son föddes i vecka 35+1 och jag tycker det är bra om man har de vid bröstet och så suger de så mycket de klarar av. Han var jätteduktigt och sög i sig ca 70ml varje gång även fast han var trött.

ღ ♥ ღ www.sandraskristaller.blogspot.com ღ ♥ ღ
  • Umetjejen79

Hej igen
    Jag har skrivit tidigare i den här tråden. Det var den 20 maj och då var vi på god väg hem från neo och amningen fungerade och han hade gått upp i vikt trots att han bara fått ett mål i sonden. Då var han i v. 38+3. Dagen efter var han trött igen och hade fått i sig för lite så då blev vi tvingade att börja ge nappflaska (han var för stor för att sondas tyckte de), jag var ledsen och trodde att det var kört att han skulle helammas. Har läst att de brukar föredra flaskan för det går ju fortare. Jag fortsatte och ammade före varje mål, medan flaskan värmdes. Först åt han 70ml i flaskan, sedan 50 ml och på slutet fick vi knappt i honom 20-30ml. För två veckor sedan valde han själv att sluta med flaskan, det var svårare och svårare att få honom att suga på den. Det var i v. 43+5.

/Catrin

• Elpida

För oss går det också jättebra med amningen! Jättemysigt! Lillen har nu hunnit bli drygt 2 månader och 4kg!

• hemmafrun

Min dotter föddes v. 35 +0 och hel ammas och fick åka hem efter 48 timmar.
    Sonen som föddes i v. 33 fick stanna 6 veckor och sondmatas heltid i tre veckor tills vi sakta kunde amma.
    Nu sitter jag bara och njuter av min just hemkomna lilla mini bebis:)
    Lycka till!!!

Svar på tråden När kunde ni amma era prematurer??