• esmeral

Sova över hos pojkvännen?

Dottern som fyller 16 i juli har skaffat pojkvän. Nu undrar jag hur ni har tänkt och gjort när den dagen kommer när hon vill sova över hos honom? Vi har träffat honom som hastigast och hälsat på varandra. Det är alldeles färskt mellan dom men jag vet att snart kommer frågan att komma.

• Svar på tråden Sova över hos pojkvännen?
  • Bevabus

Min syrra är 15 år, har haft en kille i ett år nu. Dom sover över hos varandra varenda helg och har gjort det väldigt länge nu. Killen är jätteschysst och det finns inga skäl i världen till att inte lita på honom.
    Så försök att lära känna killen lite mera. Och om ni litar på er dotter, varför inte låta dom sova över hos varandra då?

Om ni oroar er över sex...tänk på att hon är 16 år. Snart vuxen och hon kan nog mer än vad ni tror om att skydda sig osv.
    Ge dom en chans.

• CarolineGbg

har inte läst tråden men min första tänke är hon är ju 16 år!! Herregud! Klart att man i den åldern ska få sova med sin pojkvänn. Det är ju hennes beslut! Sex är också hennes beslut!

• esmeral

Mmm jag har inte tänkt förbjuda henne att dom sover över hos varandra. Kommer inte själv ihop hur länge jag och min första kille hade varit ihop innan vi sov hos varandra. Jag var 15 och han 17.
    Det jag funderar över är ju tidigt man kan tillåta. Som det verkar skulle hon vilja sova hos honom redan i helgen som var. Men jag sa att vi ville träffa honom lite mera först. Hon tycker ju det är hur pinsamt som helst. Men om längtan är så stor tror jag att hon kommer att släpa hem honom för inspektion :)

• Babusjka

Jag har alltid fått sova över när jag vill hos mina killar.
    Som regel har vi sovit ett par gånger ihop INNAN jag presenterat dem.

Jag tycker det är vilket som hur man gör. Dom borde få sköta det där själv tycker jag.

• hymafr

TS - om jag vore som du skulle jag tillåta övernattningar de dagar det inte är skola dagen därpå.
    Hur gammal är killen förresten - är ju enklast om de är ungefär jämgamla, men om du vill undvika att de har sex så kan man inte det.
    Kan nog vara bättre att de har någonstans att ta vägen än att de ska "klara av det" ute i naturen, tex.
    Lättare att greja med skydd hemma än borta/utomhus.

• Bevabus

Som hymafr påpekade så är det en jättebra regel att bara låta dom sova över på helger och på lov. En sådan regel borde dom verkligen respektera.
    Så är det för min syrra och pojkvännen.

• Zofye

Jag fick inte sova hos mina pojkvänner då jag var 15-16 och dom fick inte sova hos mig. Trots det så hade jag sex på andra ställen. Dessutom var de flesta av pojkarna riktiga "såna" som bara hade ett i huvudet.
    Men då jag var ganska nyss fyllda 17 träffade jag min nuvarande sambo. Vi umgicks lite först. Han var hem och såg film hos mig och tvärt om. Sen när vi väl "blev ihop" så sov vi hos varandra från dag 1. Och det hade mamma inga problem med. Tror hon kände på sig att det var en bra kille

• emcjoh

Till hösten har min dotter (16år) o. hennes pojkvän (20år) varit tillsammans ett år. I början när han var här hos oss fick hon dela rum med sin syster o. han sova i hennes rum. Nu när vi lärt känna honom, har de sovit tillsammans.
    Hon hade inget emot att vi gjorde så ibörjan, tyckte nog att det bara var skönt att jag bestämde. Hade hon protesterat - hade vi fått diskutera.

• kaji

tja, hon är 16 år. vid den åldern tycker jag att man bör vara mogen att själv bestämma man vill sova med och när.

min 16 åring har fyttat hemifrån och vem hon sover med är hennes ensak. själv hade jag varit sambo rätt länge i den åldern.

finns det tecken på att ens nästan vuxna barn mår dåligt på något sätt ska man såklart ingripa men i övrigt tycker jag de bör få utrymme att fatta egna beslut.

• Mia118
    imsel skrev 2008-05-18 18:17:07 följande:
    Tycker ni ska fråga om han kan vara hos er lite först, så ni får se lite mer vad han är för någon.och sedan kanske låta henne sova där, om han verkar vara en bra kille, som inte bara utnyttjar henne.Sen borde du prata med henne om skydd (kondom!)kanske även oxå om det här nya vaccinet mot kondylom!!var skydd mot något annat oxå, kommer inte ihåg vad..Det vaccinet borde de flesta ungdomar som inte haft sex ännu ta.Har inte läst något om biverkl´ningar eller nåt om det. men kolla upp det TS, och även ni andra som har stora barn.
    Gardasil mot livmoderhalscancer.
  • emcjoh

Har också tänkt på detta med Gardasil till min dotter, men vet inte hur jag isf ska lägga fram det - vi blir nog generade bägge två men av olika orsaker.
    Har någon ett förslag på hur man lägger fram det?

Förlåt TS, att det blev OT nu!

Mia118 skrev 2008-05-23 00:12:56 följande:
    Gardasil mot livmoderhalscancer.
  • Mia118
    emcjoh skrev 2008-05-23 00:28:23 följande:
    Har också tänkt på detta med Gardasil till min dotter, men vet inte hur jag isf ska lägga fram det - vi blir nog generade bägge två men av olika orsaker.Har någon ett förslag på hur man lägger fram det?Förlåt TS, att det blev OT nu!
    Inget illa menat men jag förstår inte varför du skulle bli generad??!!! Att prata om ett vaccin som skyddar mot cancer borde verkligen inte vara generande.
    Sen att det bästa är att ge den innan sexdebuten behöver du ju inte ta upp med henne ens (hur gammal e hon förresten?)
    Jag har pratat med båda mina töser (14 och 15 år). Jag har sagt att dom ska ta vaccinet och att dom ska göra det snarast. Jag har förklarat vad det skyddar emot och varför det bör tas nu.
    Tycker att man som vuxen inte ska bli generad över att prata om sex och sjukdomar med sina barn. Det är den vuxnes ansvar att ta den diskutionen!

Lycka till!!!

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051216000104&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • emcjoh

I inlägg 28 skrev jag det, men dottern är 16år o. pojkvännen 20år.
    Alla är ju olika, men naturligtvis är det dumt att vara generad för.
    Enda jag bekymrar mig för är ngt jag hörde om biverkningar, ska kolla länken du skrev o. se vad den ger. Tack så mycket.

Mia118 skrev 2008-05-23 01:41:13 följande:
    Inget illa menat men jag förstår inte varför du skulle bli generad??!!! Att prata om ett vaccin som skyddar mot cancer borde verkligen inte vara generande.Sen att det bästa är att ge den innan sexdebuten behöver du ju inte ta upp med henne ens (hur gammal e hon förresten?)Jag har pratat med båda mina töser (14 och 15 år). Jag har sagt att dom ska ta vaccinet och att dom ska göra det snarast. Jag har förklarat vad det skyddar emot och varför det bör tas nu.Tycker att man som vuxen inte ska bli generad över att prata om sex och sjukdomar med sina barn. Det är den vuxnes ansvar att ta den diskutionen!Lycka till!!!www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
Svar på tråden Sova över hos pojkvännen?