ViccySixx skrev 2008-05-20 21:30:11 följande:
Tack!Ja jag har sagt det till henne att hon förmodligen inte är gravid, men det skadar ju aldrig att vara säker. Så nu har jag beställt gravtest bara för att vara säker! Grejen är att hon fått en lillebror som nu är 2,5 och hon vill ha en sån som honom...Rättare sagt hon vill ha en son som är precis som lillebrodern, och hon har börjat bli kollrig med småbarn, något hon aldrig har varit förut så man börjar ju undra lite om hon verkligen vill att det ska vara negativt :/ Men hon är ju så ung + att hon har Aspergers syndrom så jag vill nog helst att hon väntar med barn. Fast hon vet ju också att jag bara var 17 när jag fick henne (fast jag skyddade mig) och att det går att vara förälder när man är så ung. Jag har försökt att prata med henne om det men får inget vettigt ur henne.... Jag hoppas att hon inser att det bästa är att vänta!
Javisst, det är ju jättebra att kolla upp det
Låter jobbigt med hela situationen. Det kan nog vara svårt för henne också att veta vad hon egentligen vill och känner, jag kan förstå på sätt och vis om hon älskar sin lillebror och vill ha den kärleken till ett eget barn, men frågan är väl om hon förstår vilket enormt ansvar det är?
Jag känner själv att jag är väldigt påverkad av att min mamma var i min ålder när hon fick sitt första barn, det känns lite som att det är nu jag borde få barn för att det ska stämma in i hur livet "ska" vara enligt min erfarenhet. Jag tror att det är jättevanligt faktiskt. Även om man logiskt kan tänka att det är fel tidpunkt att skaffa barn (och det är det verkligen för mig trots att jag är över 20) så spelar sådana undermedvetna tankar större roll än man kanske anar.
Det kanske kunde hjälpa om hon fick prata med någon professionell, kanske någon kurator eller någon på ungdomsmottagningen, om du tycker att hon verkar osäker på om hon vill ha barn. Det är ju inte bra att förlita sig på minipiller om impulsen hela tiden är att inte ta dem, och då kanske ett annat preventivmedel är bättre. Det kan de säkert också råda om på Ungdomsmottagningen