• ViccySixx

Oskyddat sex...hjälp!

Min dotter är 16,5 år och har haft samma kille nu i 6 månader. Häromveckan berättade hon att de har oskyddat sex. Hon tycker inte om att använda kondom av nån anledning...men killen har inget emot det. Så igår kom hon till mig o sa att "mamma kan du köpa gravtest till mig?" Jag stammade : "ehhhh va?"

Det visade sig att hon haft mens för 2 veckor sen men den hade inte varit som den brukade i riklighet och längd, så hon blev lite orolig för att hon kan vara med barn ändå...

Hjälp! Var min första tanke...även om jag själv fick henne när jag var 17 och jag gjorde abort i hennes ålder...

Usch...hjälp...Jag ville bara skriva av mig lite!!
    Jag har beställt gravtest nu btw...de ska komma imorgon. Hoppas det är negativt!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-20 15:37
    Jag måste bara tillägga att jag är glad och stolt över att hon kommer till mig med detta problem och att hon känner att hon kan prata med mig om sex o sånt!!!

• Svar på tråden Oskyddat sex...hjälp!
  • Cacto
    Haraaz skrev 2008-05-20 20:26:21 följande:
    Tycker det låter riktigt ansvarslöst om hon nu inte vill bli gravid, att inte skydda sig.
    Ja? Det tycker säkert TS också, och dottern med eftersom hon har sagt att hon vill ha minipiller nu. Förhoppningsvis är hon inte gravid och hela episoden blir en liten skrämselhicka - ibland kan det behövas för att man ska inse allvaret i situationen.

Lycka till i alla fall, TS! Eftersom hon hade någon slags blödning finns det ju en stor chans att hon inte är gravid eftersom majoriteten gravida inte blöder.
  • ViccySixx
    War skrev 2008-05-20 20:53:34 följande:
    P-Spruta kanske, nåt som hon inte kan slarva med att använda.
    Det kanske hade varit något :) Fast får man ta de även om man inte fått barn?

Hon har sprutfobi dock :/
  • signaturbyte

P-stav då? håller 3 år, behöver inte tänka på att ta piller varje dag, behöver inte ta sprutor varje/var tredje månad(hur det nu är med pspruta..) eller spiral, men efter att ha läst om såna här på fl så är det bäst att ha fött barn först.

• ViccySixx
    Cacto skrev 2008-05-20 20:59:14 följande:
    Ja? Det tycker säkert TS också, och dottern med eftersom hon har sagt att hon vill ha minipiller nu. Förhoppningsvis är hon inte gravid och hela episoden blir en liten skrämselhicka - ibland kan det behövas för att man ska inse allvaret i situationen.Lycka till i alla fall, TS! Eftersom hon hade någon slags blödning finns det ju en stor chans att hon inte är gravid eftersom majoriteten gravida inte blöder.
    Tack!

Ja jag har sagt det till henne att hon förmodligen inte är gravid, men det skadar ju aldrig att vara säker. Så nu har jag beställt gravtest bara för att vara säker!

Grejen är att hon fått en lillebror som nu är 2,5 och hon vill ha en sån som honom...Rättare sagt hon vill ha en son som är precis som lillebrodern, och hon har börjat bli kollrig med småbarn, något hon aldrig har varit förut så man börjar ju undra lite om hon verkligen vill att det ska vara negativt :/ Men hon är ju så ung + att hon har Aspergers syndrom så jag vill nog helst att hon väntar med barn. Fast hon vet ju också att jag bara var 17 när jag fick henne (fast jag skyddade mig) och att det går att vara förälder när man är så ung. Jag har försökt att prata med henne om det men får inget vettigt ur henne.... Jag hoppas att hon inser att det bästa är att vänta!
  • Cacto
    ViccySixx skrev 2008-05-20 21:30:11 följande:
    Tack!Ja jag har sagt det till henne att hon förmodligen inte är gravid, men det skadar ju aldrig att vara säker. Så nu har jag beställt gravtest bara för att vara säker! Grejen är att hon fått en lillebror som nu är 2,5 och hon vill ha en sån som honom...Rättare sagt hon vill ha en son som är precis som lillebrodern, och hon har börjat bli kollrig med småbarn, något hon aldrig har varit förut så man börjar ju undra lite om hon verkligen vill att det ska vara negativt :/ Men hon är ju så ung + att hon har Aspergers syndrom så jag vill nog helst att hon väntar med barn. Fast hon vet ju också att jag bara var 17 när jag fick henne (fast jag skyddade mig) och att det går att vara förälder när man är så ung. Jag har försökt att prata med henne om det men får inget vettigt ur henne.... Jag hoppas att hon inser att det bästa är att vänta!
    Javisst, det är ju jättebra att kolla upp det

Låter jobbigt med hela situationen. Det kan nog vara svårt för henne också att veta vad hon egentligen vill och känner, jag kan förstå på sätt och vis om hon älskar sin lillebror och vill ha den kärleken till ett eget barn, men frågan är väl om hon förstår vilket enormt ansvar det är?

Jag känner själv att jag är väldigt påverkad av att min mamma var i min ålder när hon fick sitt första barn, det känns lite som att det är nu jag borde få barn för att det ska stämma in i hur livet "ska" vara enligt min erfarenhet. Jag tror att det är jättevanligt faktiskt. Även om man logiskt kan tänka att det är fel tidpunkt att skaffa barn (och det är det verkligen för mig trots att jag är över 20) så spelar sådana undermedvetna tankar större roll än man kanske anar.

Det kanske kunde hjälpa om hon fick prata med någon professionell, kanske någon kurator eller någon på ungdomsmottagningen, om du tycker att hon verkar osäker på om hon vill ha barn. Det är ju inte bra att förlita sig på minipiller om impulsen hela tiden är att inte ta dem, och då kanske ett annat preventivmedel är bättre. Det kan de säkert också råda om på Ungdomsmottagningen
  • abnocto

Dessa ungdomar...suck. Min dotter berättade att hade de sex utan kondom tog de alltid "dagen efter piller" och det hände lite då coh då. Så jag fick förklara att man kan inte äta dessa piller som preventivmedel utan bara när det verkligen behövs. Sedan är det bara att hoppas att något går igenom som man säger.

• Dancia

Oj, vilken chock. Men precis som du säger så är det ju faktiskt jättebra att hon kommer med detta till dig :). Hoppas at testet kommer visa negativt.

Du verkar vara en riktigt bra mamma och jag tror att ni kommer lösa detta tillsammans :)

Kan tillägga att min mamma fick mig när hon var 18, alltså en ung mamma precis som du och hon är precis som du också, jag har alltid kunnat gå till henne. Nu när jag är 19 snart 20 har jag fått barn (långt ifrån lika ung som din dotter, är gift och har hus och allt :), men det känns ändå så otroligt skönt att ha sin mammas stöd i alla väder :).

• Cicci Kroon

håller tummarna för din dotter.... men GUD VA UNDERBART att hon har en sån mamma som du.

många hade flippat ut o trot att de skulle hjälpa med dedom behöver nu e stöd från sina nära o kära.

tycker du handlar helt rätt, jag menar.... vem som helst kan råka ut för detta ung som gammal..

LYCKA TILL

• Bevabus

tur ändå att hon hade vettet att ta ett dagen-efter-piller...inte alla som ens har hjärnor för att lista ut den lösningen, utan bara har oskyddat sex och sen ångrar sig utan att göra något åt saken.
    berömde du henne för det iaf? det tyckte jag hon förtjänade...fast även det du sa, om att man självklart inte ska använda det som p-medel.

abnocto skrev 2008-05-21 07:40:43 följande:
    Dessa ungdomar...suck. Min dotter berättade att hade de sex utan kondom tog de alltid "dagen efter piller" och det hände lite då coh då. Så jag fick förklara att man kan inte äta dessa piller som preventivmedel utan bara när det verkligen behövs. Sedan är det bara att hoppas att något går igenom som man säger.
  • ViccySixx

Tack alla för ert stöd!

Testet var negativt Och nu vill hon ha minipiller

Cacto skrev 2008-05-20 22:20:00 följande:
    Javisst, det är ju jättebra att kolla upp det Låter jobbigt med hela situationen. Det kan nog vara svårt för henne också att veta vad hon egentligen vill och känner, jag kan förstå på sätt och vis om hon älskar sin lillebror och vill ha den kärleken till ett eget barn, men frågan är väl om hon förstår vilket enormt ansvar det är? Jag känner själv att jag är väldigt påverkad av att min mamma var i min ålder när hon fick sitt första barn, det känns lite som att det är nu jag borde få barn för att det ska stämma in i hur livet "ska" vara enligt min erfarenhet. Jag tror att det är jättevanligt faktiskt. Även om man logiskt kan tänka att det är fel tidpunkt att skaffa barn (och det är det verkligen för mig trots att jag är över 20) så spelar sådana undermedvetna tankar större roll än man kanske anar.Det kanske kunde hjälpa om hon fick prata med någon professionell, kanske någon kurator eller någon på ungdomsmottagningen, om du tycker att hon verkar osäker på om hon vill ha barn. Det är ju inte bra att förlita sig på minipiller om impulsen hela tiden är att inte ta dem, och då kanske ett annat preventivmedel är bättre. Det kan de säkert också råda om på Ungdomsmottagningen
    Jo det kan vara det med att alla vi i vårat led varit unga när vi fick barn. Min gammelmormor var 16 när hon fick mormor, min mormor var 17 när hon fick sitt första barn och min mamma var 18 när hon fick mig...så var ju jag med då 17 när jag fick henne...Det kanske kan spela in....Hmmmm Det tål att tänkas på faktiskt.!! Ska fundera över detta faktiskt. Tack!!! Jag hade inte tänkt på det!
  • Caffreys

Tala om för era barn hur viktigt det är att använda kondom. Allt handlar ju inte om att bli gravid finns ju en massa könssjukdomar man kan få.

• kaji

Bra att ni har en öppen relation och att hon kan prata med med dig om det här.

Det kan ju vara så att hon inte varit så noga med skydd för att hon inte tycker det gör så mycket om hon blir med barn/vill ha barn. Det kan man ju vilja och det behöver inte vara fel...men jag vet inte, när jag läser det du skrivt får jag en känsla av att hon är ganska omogen. Ber man mamma köpa grav test istället för att ordna detta själv eller tillsammans med sin partner är man inte särskilt självständig. Är man ännu inte redo att stå på egna ben kanske det inte är så bra att skaffa barn ännu?

Svar på tråden Oskyddat sex...hjälp!