Bonusförälderns dilemma - stå tillbaka eller ej
Att komma in som vuxen i en annan familj och bli sk bonusmamma eller -pappa leder till en mängd dilemman. De flesta upplever säkert stor glädje över att få leva med barn, men det är sällan helt enkelt. Livet förändras rejält, och hur man än vänder och vrider på det var det mannen/kvinnan man blev kär i, inte barnen. Som bonusföräldrar ställs vi ofta inför att bonusbarnen verkligen ska vara en del av familjen, må bra och kunna ha en bra relation med båda sina föräldrar. Samtidigt kan man själv ha känslor som att man helst vill slippa ha att göra med sin partners ex eller att det vore skönt att få egen tid med sin partner.
En konkret situation ur mitt liv:
I vår familj finns två tonårssöner, 16 och 18 år, samt ett gemensamt barn på 2 år. De stora barnen bor varannan vecka hos oss. Mamman idag bor på pendlingsavstånd en kvart bort och vi i samma stad där de går i skolan, och därför kommer storkillarna ofta hem till oss på eftermiddagarna mellan skola och kvällsaktivitet även de veckor de bor hos mamman. De klarar sig själva, men äter ofta mellis, använder datorn (som delas av alla) osv. Ibland på helger så vill de också hellre hos oss av praktiska skäl. Det finns inget i mammans situation som gör att de inte vill vara där, det handlar enbart om vad som är smidigt för dem. Här brottas jag med mina känslor. Jag tycker naturligtvis att vårt hem är deras hem. Men jag har också ett stort behov av att framförallt veta vad som ska gälla. När jag varit mammaledig är det skönt att veta att "idag är jag och Albin ensamma". Jag märker på mig själv att jag ibland blir stressad av att storgrabbarna dyker upp när som helst. Sambon kan förstå mina känslor, men han tycker samtidigt att han inte kan säga till sina söner att de inte får vara i sitt eget hem. Men var går gränsen för hur flexibel man kan vara, och när är det okej att följa sina egna behov och känslor ? Som sagt - detta är ett dilemma mellan känsla och "förnuft". Hur tänker ni andra kring liknande situationer?
Obs! Detta är INTE en tråd för pajkastning, fördömande och angrepp på människor som tänker, känner och gör på olika sätt. Det är meningen att bonusföräldrar kan dela med sig och ventilera svåra tankar.