• stinagreta

Ni som är långa - var köper ni kläder?

Tänkte att vi långa tjejer kunda tipsa varandra om kläder/märken som sitter bra när man är lång. Jag är 180 och det är inte alltid så lätt att hitta kläder anpassade till min kropp. Även om ärmarna/benen är långa nog så ska ju resten av plagget ocksåsitta bra över axlarna och midjan ska hamna rätt osv...

Jag börjar:
    Topshop Tall
    Nümph, ett danskt märke som finns bla på Wardrobe Stockholm

• Svar på tråden Ni som är långa - var köper ni kläder?
  • Me o Mike

Jag hittar oftast jackor som passar.. Doch en 36:a på en skinnjacka kan vara LIIITE för kort i ärmarna.. Men då ser jag bara till att inte lyfta armarna för jag vill ha den för den är snygg!!

LMK skrev 2008-05-22 14:26:00 följande:
    Skimra: Skönt för mig är att vi inte har någon dresscode, men har kostym ofta ändå för att det är praktiskt. Nu till sommaren blir det en del kjol & högklackat! Hur gör ni med jackor/kappor?Jag hittar aldrig några som är helt rätt, utan alla blir för korta i ärmarna.
  • LMK

Åh, kom på en sak till som kan vara knepigt: strumpbyxor!!
    De som brukar funka bra för mig & har långa ben är Twilfits Aldays el HM's. Kappahl & Lindex funkar inte på mig, de blir för vida i benen efter ett tag... Kör annars med stay-ups

• stinagreta
    Svar på #12
    Jag köpte Sneaky Fox stumpbyxor (de finns lite överallt - knalliga färger). De finns bara i one size, och hör och häpna, fast det var one size var de jättelånga och bra.
  • stinagreta

Jag fattar inte att det inte finns någon butik som specialicerat sig på snygga och välsittande kläder för långa. Man tycker att det borde finnas i Stockholm alla fall. Som LMK skriver, det är ju knappast BARA benen som är långa då man är lång - alla mått måste ju justeras för att det ska bli bra. Det finns visserligen en engelsk butik på nätet (Long Tall Sally) men de har mest asfula tantiga kläder tyvärr. Sen vill ju i alla fall jag helst gå till en riktig butik där man kan prova. Här finns ju en affärsidé... Uppenbarligen är det en lucka som borde fyllas i alla fall.

• LMK

stinagreta skrev 2008-05-22 14:57:06 följande:

Jag fattar inte att det inte finns någon butik som specialicerat sig på snygga och välsittande kläder för långa. Man tycker att det borde finnas i Stockholm alla fall. Som LMK skriver, det är ju knappast BARA benen som är långa då man är lång - alla mått måste ju justeras för att det ska bli bra. Det finns visserligen en engelsk butik på nätet (Long Tall Sally) men de har mest asfula tantiga kläder tyvärr. Sen vill ju i alla fall jag helst gå till en riktig butik där man kan prova. Här finns ju en affärsidé... Uppenbarligen är det en lucka som borde fyllas i alla fall.
    Eller hur?! Är ju lite lustigt när man tänker på att alla modeller måste vara MINST 175 långa- oavsett om man jobbar för "vanliga" billigare märken el dyra coture-märken. Säkert att de kan ha HM's långbyxor med ben som nästan släpar i marken... knappast va?!
  • stinagreta

Nån mer lång som har smarta klädtips?

• 82an
    stinagreta skrev 2008-05-23 13:04:56 följande:
    Nån mer lång som har smarta klädtips?
    Top shop har superbra kläder för långa

Jag är 177cm men väger lite mer (71kg) och kan ha 40-42 på byxor. De flesta byxor görs ju längre desto större de är
  • Emelialudvig

Jag har en vän som nu till hösten ska starta en nätbutik med inriktning på långa kvinnor. Hon är själv lång och har alltid irriterat sig på det dåliga utbudet. Tex kapper och jeans ska finnas. Solidstate.se heter sidan, hoppas den kan hjälpa!

• Lång kvinna
    Me o Mike skrev 2008-05-22 13:51:55 följande:
    jag är 177 och väger normalt 62-63 kg.. Alltså ganska smal o lång. Vissa grejer på HM. Gina Tricot.
    Bästa stället - ever - att köpa kläder om man är lång är på LongTallSally.com. De har kläder för långa kvinnor i storlek 36 - 50. Jag köper alla mina kläder därifrån, de är bra skurna även i större storlekar, ärmar och ben är alltid tillräckligt långa. Jag beställer hem och skickar tillbaka om det inte passar.
    Enligt min mening är det enda stället där alla modeller är garanterat tillräckligt långa. Att köpa saker med för korta ärmar, midjan för högt upp etc känns ju bara dumt när det här finns.

Man kan dessutom ofta köpa saker på rean och käderna är inte särskilt dyra från början heller.

Jag är 185 lång, storlek 46 och jag har hittat hem:)

• Minniemousemommy

Har alltid varit superlång, är över 180 lång och väger ca 70 om det nu har någon betydelse. Jag har dock aldrig haft problem med att hitta kläder, köper överallt. På internet, på hm, kappahl, lindex, cubus osv. Så kan inte riktigt hjälpa, men ni som har det svårt med kläder? Vad är det som det är fel på? 

• pica pica

Jag är 1.80 lång och väger ca 75 kg, har aldrig problem att hitta kläder. Det var svårare "förr", för 15 år sen eller så. Men nu finns det tillräckligt långa byxben och ärmar enligt min erfarenhet. Lindex t.ex har jeans som funkar jättebra i längd.

• Lejja

jag är 182,3 och har sjukt långa ben, jag väger runt 53. Jag har bara hittat byxor som sitter helt okej på Jc där det kostar runt 700 kr för ett par jeans.

Svar på tråden Ni som är långa - var köper ni kläder?