Anonym (-) skrev 2018-09-06 22:47:25 följande:
Jag har varit tillsammans med min kille i tre år, vi är numera gifta och väntar vårt första barn nu i September. Hans föräldrar är från Irak men han är född och uppväxt i Abu Dhabi. Personligen anser jag att det både har sina för och nackdelar att vara tillsammans med en arab. Min kille är extremt överbeskyddande; till exempel vill han inte att jag sitter bredvid en person av motsatt kön på bussen eller att jag befinner mig hos någon utav mina väninnor utan honom om det finns en man i huset. Som jag förstått det är detta hur de flesta araber beteer sig kring sina fruar, och typ det absolut minsta man kan förvänta sig om man som svensk väljer ett liv med en arab. Detta var något jag var medveten om när vi gifte oss, och ingenting jag personligen ser som ett problem. Men kan va värt att ha i åtanke om man tycker om en arab :)
Jag har dock aldrig träffat en snällare människa. Han kan bli otroligt arg from time to time men det kan ALLA män. Resterande av 99% av tiden behandlar han dock mig som en sann prinsessa, speciellt sedan vi fick reda på att jag var gravid. Han ställer upp i vått och torrt, har inte missat ett enda besök hos barnmorskan. Att bara dra när sådant händer finns liksom inte i hans bok, han har alldeles för stor respekt för kvinnor. Så stor eloge till hur majoriteten av alla araber uppfostrats!
Ser två problem.
Vad gör du när barnen blir större och du kanske känner för att jobba igen? På de flesta arbeten finns det inte bara kvinnor utan också män. Du får ju inte vara på samma ställe som dem utan att din man är med.
Det andra problemet är att din man blir jättearg någon gång ibland. Genom att bli extremt arg formar han dig.
I stället för att bli verkligt arg, men på en nivå där man ändå kan resonera om vad som gör en arg och komma fram till kompromisser och lösningar tillsammans.