• Smulanflen

Sprutan man får efter barnet är fött...

Ja, den som man får i låret så livmodern ska dra ihop sig.

Jag födde våran son för 1v sen,19/5.
    Och har sedan dess känt att huden där hon stack mig liksom "sover".
    Som när man har tagit bedövning hos tandläakren & man kliar på det bedövade området.Det känns konstigt.
    Det är svårt att förklara, men hoppas att någon förstår vad jag menar
    Kan hon ha kommit emot en nerv, för så här ska det väl inte kännas 1 v efter ?

• Svar på tråden Sprutan man får efter barnet är fött...
  • MamPap

Ni som inte fick någon spruta har nog inte varit riktigt vid medvetande, jag fick en men jag minns det inte.

Kanske står i era papper från förlossningen?

Galenskap skrev 2008-05-26 19:16:44 följande:
    vad jag förstått så får man den sprutan om man är rhesus negativ men inte om man är rhesus positiv.. och det ska vara för att man inte ska bilda antikroppar mot en ev. ny bebis
  • Sanjos

Har fick heller ingen. Det enda de gjorde var att känna för att se hur det hade dragit ihop sig och det var ju ingen skön känsla precis..... Man kanske får om de tycker att man behöver en?!

• Corze

de kände en massa ggr på mig med men vet att de här har det som rutin att gw till alla för att försöka förhindra problem och blödningar

Emma 080320
  • AnnaH

Här är det också rutin med den sprutan. Jag har dock inte fått några biverkningar. Finns tabletter som är samma som den sprutan så dem kan man begära istället om man inte vill få sprutan. Methergin tror jag de heter. Fick även ta en kur av dem då jag fick en infektion dagen efter min förlossning.

Är även rhesus negativ och fick Rhophylac insprutat ett par dagar efter förlossningen. Det är inte samma sak som den livmodersammandragande sprutan.

Evina 080509
  • SysterBus

Det är oxytocin man får för att livmodern skall dra ihop sig. Här är det rutin att få den sprutan. Det är inte samma som den man får om man är rh-neg och K-vitamin får bara barnet.
    Jag fick min intravenöst i armen, inte i låret. Har inte känt något efteråt.

Tove föddes 25/4!
  • sara gerdrup

MamPap

Ni som inte fick någon spruta har nog inte varit riktigt vid medvetande, jag fick en men jag minns det inte.

Kanske står i era papper från förlossningen?

Galenskap skrev 2008-05-26 19:16:44 följande

nej jag har kollat upp det, jag fick ingen spruta så jag är säker.

• AnniPanni

Jag har fått oxytocin sprutan vid alla mina tre förlossningar. I mitt fall får jag det för att jag föder snabbt o min livmoder inte riktigt hinner med att dra ihop sig sen. Får alltså extra oxytocin och blir masserad *aj*... Efter tvåan glömdes det bort men efter ungefär en halvtimma insåg de att jag störtblödde så det var bara att ge mig droppet istället.

• Smulanflen

Jag har pratat med en barnmorska om detta, för nu är det 3v sedan & det har inte blivit bättre.
    Men om dom nu har stuckit i en nerv, så kan det ta tid innan det blir bra.

• Krisselina

Jag förstår inte vad alla svamlar om i denna tråd. Varför börjar ni prata om RH-neg och pos? Det är inte ens den sprutan TS pratar om.
    Och för att klargöra ang RH-sprutan så får man den om BARNET är positivt. Jag är alltså rh-neg och mitt barn är positivt, därför fick jag sprutan. Men vid första grav, där min dotter är negativ, behövdes ingen spruta.

MEN.. Det var ju inte DET ts pratade om.

Och jag är ledsen ts, har inget bra svar, men det låter ju troligt att det skulle vara en nerv eller så..

Lita alltid på din intuition
  • Mirage

Jag fick en spruta i armen vid min andra förlossning nu..Men vid min första förlossning fick jag nog ingen spruta..Kanske var det för att min förlossning gick så fort denna gång..Får la fråga BM varför!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tindra 061008 Leon 080601♥¸.?°´¯) ♥
  • Stolt mamma till Vincent

Vilken spruta fick ingen alls??

ღ ♥ ღ Älskade Vincent 071202 ღ ♥ ღ
  • Leos och Vincents mamma

Jag fick en sån spruta, men här ger de bara den om livmodern inte drar ihop sig själv.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o Vincent 080325
  • Stolt mamma till Vincent

Jag hade problem med att livmodern inte drog ihop sig men fick söka själv till gyn.. varför fick jag ingen spruta?

ღ ♥ ღ Älskade Vincent 071202 ღ ♥ ღ
  • tjooohej

I sthlm får alla en sådan spruta med oxytocin som drar samman livmodern. Om man har en nål/PVK redan i handen/armen så ger man den där och annars i låret. De flesta hinner inte märka att man ger den om det är i armen, det känns inte.
    Anti-D vaccin får man sedan på BB oftast om man är neg o barnet pos. Måste ju invänta svaret för barnet!

• Eleator

Det där stämmer inte, de kollar blodet på alla 

tjooohej skrev 2008-06-15 18:12:06 följande:
    I sthlm får alla en sådan spruta med oxytocin som drar samman livmodern. Om man har en nål/PVK redan i handen/armen så ger man den där och annars i låret. De flesta hinner inte märka att man ger den om det är i armen, det känns inte.
    Anti-D vaccin får man sedan på BB oftast om man är neg o barnet pos. Måste ju invänta svaret för barnet!
    Det där sista stämmer inte, de kollar blodet på alla blivande mödrar och om modern är negativ görs det en koll på moderns blod om barnet är positivt (det går nu för tiden). Man vet alltså det långt innan barnet är fött.
  • Muslimska mamman

Den man får i låret är blodförtunnande för att motverka blodpropp. Fick sådan spruta en gång varje dag i en vecka efter min förlossning. Vet inte varför, men de sade det var rutinsak. Smärtsamt var det varje gång och fick bita hårt för att inte skrika, för det känns som att hela benet drar ihop sig och krampar. Och visst hade jag ont i en vecka efter med...

• mamol

jag fick den spruta men i nålen i handen.. hade hon inte sagt att hon gav mig den hade jag aldrig märkt av det.. men som många andra skrivit har det inget med rh neg eller inte att göra... den är bara till för att hjälpa livmodern att dra ihop sig.. på mig masserade dom även magen för att livmodern skulle dra ihop sig snabbare....

Svar på tråden Sprutan man får efter barnet är fött...