• Ödlan

Någon som fött vecka 30-34, eller finns risk för att göra det?

Hej!

Har en dotter som är 3 år som föddes vecka 34+5 och hon mådde jätte bra! Men är nu i vecka 31 med lillebror och fick åka in till KK i onsdags pga sammandragningar och blev sjukskriven sängliggandes tom 3 Aug!

Hur har ni andra det?
    Ni som födde tex vecka 30. Hur gick det? Fick ni vara på neo länge? Blev det kuvös? 1000 frågor!!

/Ödlan

• Svar på tråden Någon som fött vecka 30-34, eller finns risk för att göra det?
  • hockeygirl

hje jag föddes i vecka 32+4 och min son låg i kuvös under undersökningar under det första dygnet sedan slap han detta. men jag vet att detta är väldigt individuellt beroende på utvecklíng.
    lycka till:)

• Ödlan

Tack för att du svarade!

Men var han jätte liten? Var det farligt tidigt? vad sa läkarna till dig?

• Pussmamma

Min yngsta föddes 31+6. Fick kortisonsprutor för att skynda på utvecklingen av lungorna då hon ville komma i 28+6. Lite syrgas direkt efter förlossningen sedan ingen andningshjälp. Låg på värmedyna ca 1 vecka. Neo till vk 38. Hon är idag 8 mån och föjer "normal utveckling" (vad det nu är). Amning och mat har hittills funkat bra (peppar peppar..)

Hoppas att allt går bra för er och lycka till

• vinterbabyn

nå ja fanns risk. men nu är jag 35+1, sjukskriven sen 21+0 pga sammandragningar som kortat tappen. blev senast för lite på en vecka sen stoppad 2.5dygn med massor mediciner för dom ville hinna ge kortisonet, men i 34+0 när dom tog bort medicindroppet o gav lov för barnet att komma så ville de inte ut längre..

men jag får röra mig fritt nu, men inte lyfta eller anstränga i onödan.

men ska du ligga ända till Bf? konstit, dom flesta brukar få lov o röra sig v.35-38 nångång. de gör ju inget om barne kommer 1-3 veckor för tidigt vanligtvis

• Elpida

Låg inne pga tidiga sammandragningar, förlossningen stoppades v 29+5. Fick massor med mediciner och var sängliggande, fick även kortisonsprutor för att hjälpa utvecklingen av grabbens lungor. Lillen förlöstes med akut kejsarsnitt v 32+3 (inget fostervatten och navelsträng runt halsen).

Han fick syrgas första dygnen, låg i kuvös 20dagar. Han fick komma hem i torsdags och mår jättebra.

Glömde säga att han var 1930 gr och 46.5 cm när han föddes.

(Min dotter föddes v 36+0, hon mådde också jättebra, hade tidiga sammandragningar den grav också, TS hade du det också??)

• SnurrFrida

Våra flickor föddes i vecka 31+5. Båda vägde 1820 gram vardera. Behövde ingen andningshjälp eller kuvös men värmedyna i lite över en vecka. Låg på Neo i två veckor och fick sedan hemsjukvård i ytterligare två veckor. Nu är dom över ett år och mår hur bra som helst. Stort lycka till och många många kramar.

• Ödlan

Tack för alla era svar!

vinterbabyn skrev 2008-05-27 11:39:19 följande:
    men ska du ligga ända till Bf? konstit, dom flesta brukar få lov o röra sig v.35-38 nångång. de gör ju inget om barne kommer 1-3 veckor för tidigt vanligtvis

[/citat]
    Jag är sjukskriven till BF den 3 aug men jag har HP beviljat from 4 juni. Bara jag håller ut tll vecka 34-35 har KK sagt.
    Elpida skrev 2008-05-27 11:50:26 följande:
    Han fick komma hem i torsdags och mår jättebra.

Glömde säga att han var 1930 gr och 46.5 cm när han föddes.(Min dotter föddes v 36+0, hon mådde också jättebra, hade tidiga sammandragningar den grav också, TS hade du det också??)
    [/citat]

Min dotter som föddes vecka 34 kom som en shock! Inga förvarningar. Vattnet gick och efter 1 timme kom första kryst verken. Och efter fyra krystverkar var hon ute! (inga verkar därimellan)
  • Ödlan

Men vad klyddiga mina svar verkar!

Svar på vinterbabyn:
    Jag är sjukskriven till BF den 3 aug men jag har HP beviljat from 4 juni. Bara jag håller ut tll vecka 34-35 har KK sagt.

Svar på Elpida:
    Min dotter som föddes vecka 34 kom som en shock! Inga förvarningar. Vattnet gick och efter 1 timme kom första kryst verken. Och efter fyra krystverkar var hon ute! (inga verkar därimellan)

• mamma på vift

Max kom i vecka 30 +6. Han vägde 1270 gram och var 39 cm lång. Han låg i kuvös i 2 veckor och sedan värmesäng i 1½ vecka. De första 5 dagarna hade han CPAP för att hjälpa andningen och efter det fick han extra syrgas när han behövde...det var särskillt efter maten då kroppen fick jobba så mycket med matsmältningen som han fick sina dippar. Efter 3 veckor och 5 dagar fick vi komma hem med hemsjukvård. Det hade vi i 4 veckor innan vi blev helt utskrivna från neo. Vi har haft väldig tur med Max och inte haft några komplikationer att tala om...han är vårt mirakel.

Kolla gärna här: http://www.onetruemedia.com/shared?p=3b0a51dcf5a737e6718d2c&skin_id=801&utm_source=otm&utm_medium=text_url

Och här: http://www.onetruemedia.com/shared?p=508944f164bc91e70cca74&skin_id=701&utm_source=otm&utm_medium=text_url

• Ödlan

mamma på vift:

Tack för ditt svar! Och jätte fin film.

Hur gjorde ni med storebror? Var han på förskolan? Fick du ligga inne med Max på Neo?

• mamma på vift
    Ödlan skrev 2008-05-28 07:53:00 följande:
    mamma på vift:Tack för ditt svar! Och jätte fin film.Hur gjorde ni med storebror? Var han på förskolan? Fick du ligga inne med Max på Neo?
    Under hela min sjukhusvistelse, låg inne på sjukhuset 3 veckor innan Max kom, + hela neotiden och under hemsjukvården så fick jacob gå på förskolan heltid. När vi sedan blev utskrivna helt från neo o hemsjukvården började han gå 15 timmar i veckan.

1 veckan efter Max föddes var jag kvar på BB då jag snittades och de ville hålla koll på blodtrycket. Sen 2:a veckan sov jag hemma och var på neo hos Max hela dagarna, hade ett rum på neo där jag kunde gå o vila. När Max flyttades från kuvös till värmesäng flyttade jag in på mitt rum på neo o sov där...efter 2-3 dagar fick jag ha Max på rummet även på natten för att komma in i rutiner innan hemgången.
  • Ängeln Casper

Jag födde Casper v.30+2....hans fall är mycket speciellt och de brukar överlag gå bra för barn födda efter v.30.....
    Man kan säga att ett prematur barn utan komplikationer får gå hem från neo vid beräknat förlossningsdatum. 

Jag har skrivit om Caspers öde på min press om du vill läsa...Känsliga varnas!

Stort Lycka till Kram

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • MissOsbourne

Får jag bara ställa en fråga till er som fött tidigt? Märker man något innan eller kan det komma värkar eller kan vattnet gå bara så där Pang bom i vecka 31?...Eller har man känt av mycket sammandragningar tidigare i graviditeten?Förlåt om det är OT men jag blev så nyfiken...=)

• sofiiin

Jag födde min son i vecka 34+4, han vägde 1835 g bara eftersom att han va tillväxthämmad i magen i 2 veckor. Men allt har gått bra och han växer på sig.. Nu är han 17 veckor och har precis kommit "in" på den lägsta "normala" viktkurvan :) hihi!!

• boktok

Min son föddes i v30+4 dagar. Han vägde 885 g,33 cm lång. Idag väger han ca 8,5 kg och är 71 cm lång!! Han var 44% mindre än vad han skulle ha varit i den veckan. Vi låg kvar på NEO i ca 4 mån. Han behövde ju äta upp sig innan vi kunde åka hem. Därmed inte sagt att det behöver bli så för dig. Jag kan faktiskt inte säga om jag hade sammandragningar eller inte. Jag mådde så dåligt psykiskt, med en väldigt ansträngd andning som ledde till att jag fick för mycket syre i blodet vilket resulterade i att jag fick kramper i magen.

• Elpida

MissOsbourne
    Jag var på kliniken, hade haft lite ont och sammandragningar, fick dropp och allt var frid och fröjd, jag skulle åka hem trodde jag...
    Min läkare gjorde ett UL och då upptäcktes att det inte fanns en droppe fostervatten kvar, samt att lillen hade navelsträngen runt halsen. Var fostervattnet tog vägen är det ännu ingen som har nån förklaring på, jag har inte sipprat, det testet har gjorts....

Så, jag mådde bra och packade för att åka hem istället blev det akut kejsarsnitt, det var jag INTE förberedd på....

• Ängeln Casper

MissOsbourne: Med nr2 hade jag vattenavgång i 15 veckor, mycket sammandragningar, , vatten avgången startade v. 15 blev upptäkt av sjukvården v.28+2, v 30+2 föddes han. Du kan läsa på min press om du vill , där står hela historien......
    Med nr3 så fick jag en infektion och då mådde inte min lilla tjej så bra i magen, jag fick värkar i v.36+0, de lyckades stoppa upp det hela. Kom tillbaka veckan efter v37+6 för igång sättning, men de startade av sig själv:)

Oftast så föder man förtidigt av någon specifik anledning, havandeskapsförgiftning, för tidig vatten avgång, att barnet inte mår bra i magen, försvagad livmodertapp, infektion, att barnet är sjukt eller missbildat mm. att förlossningen startar beror ju oftast på nått...

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
Svar på tråden Någon som fött vecka 30-34, eller finns risk för att göra det?