• MammatillAxel

Unga föräldrar - hinder?

Jag och min sambo är 22 respektive 24 år och längtar efter att bli 3.
    Finns det några hinder eller nackdelar med att vara så ung? Vilka är fördelarna?

Hur gamla var du/ni när ni skaffade barn?

• Svar på tråden Unga föräldrar - hinder?
  • Teskedsmamman
    Svar på #10
    men säg inget till någon innan vecka 12, då har ni ju avverkat en del innan och det är ett faktum, börjar de dravla så bryt och säg att vill ni ha deras råd så ber ni om den...
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Liten en

Jag är nyss fyllda 18år och pojkvännen nyss fyllda 19år. vi väntar vårat första barn i september. de va inte planerat men nu blev det såhär=) vi längtar tok mycket dit! och känner attdet ska bli skönt att vara så pass unga. för man pallar med mkt då:) sen när barnet är så pass gammalt att de klarar sig själv och så så är man fortfarande inte allt för gammal :D

• mamma hampus

hej jag var 17 år när jag blev gravid och det var inte planerat men jag gick på gymnasiet tills det var dags.Sedan var jag mammaledig under hela 2003 och jag tyckte att det var jätte bra besökte öppna förskola då och då..Sedan efter att vara mammaledig påbörjade jag mina studier igen och sedan tog man studenten 2006.Och idag sitter man i skolbänken igen och är klar nästa vår vill bara tillägga att jag har varit ensam mamma sedan sonen var 7 månader gammal men allt har fungerat jätte bra..

Fördelar att vara ung mamma är att man kanske mognar fortare än andra men man måste ju få vara lite barnslig i bland=)man tar ett ansvar för en annan.

Nackdelar att vara ung mamma är att: man får avbryta sina studier,en del av kompisarna försvinner,men man skaffar sig nya i samband med barnen

Det kanske dyker upp fler men jag kan inte komma på mer nu

Frågor skriv gärna

• Teskedsmamman
    Liten en skrev 2008-06-02 00:12:58 följande:
    Jag är nyss fyllda 18år och pojkvännen nyss fyllda 19år. vi väntar vårat första barn i september. de va inte planerat men nu blev det såhär=) vi längtar tok mycket dit! och känner attdet ska bli skönt att vara så pass unga. för man pallar med mkt då:) sen när barnet är så pass gammalt att de klarar sig själv och så så är man fortfarande inte allt för gammal :D
    Jag vill inte verka tjatig, men med mina 38 år - lastgammal enligt vissa, en dinosaur enligt andra unga föräldrar - så kan jag säga att det är en myt som unga håller fast vid... att man skulle orka mer för att man är 20 år yngre. Skitsnack skulle jag säga....

Däremot håller jag med om att när barnen blir äldre har ni mer fördel däremot har jag fördelen mot många yngre att jag ha full FP t ex...
  • idacathrine

Jag håller med dig, jag är 20 år och jäkligt trött ;D
    Nämen det är lite roligt att många unga föräldrar säger det..... Som att man är nära döden när man närmar sig 40.
    Min mamma är 39 år nu och väntar 5e barnet, hon är en pigg mamma som orkar med både tre småbarn och ett barnbarn! :)

Teskedsmamman skrev 2008-06-02 11:53:46 följande:
    Jag vill inte verka tjatig, men med mina 38 år - lastgammal enligt vissa, en dinosaur enligt andra unga föräldrar - så kan jag säga att det är en myt som unga håller fast vid... att man skulle orka mer för att man är 20 år yngre. Skitsnack skulle jag säga....Däremot håller jag med om att när barnen blir äldre har ni mer fördel däremot har jag fördelen mot många yngre att jag ha full FP t ex...
  • Teskedsmamman
    idacathrine skrev 2008-06-02 13:59:04 följande:
    Jag håller med dig, jag är 20 år och jäkligt trött ;D Nämen det är lite roligt att många unga föräldrar säger det..... Som att man är nära döden när man närmar sig 40.Min mamma är 39 år nu och väntar 5e barnet, hon är en pigg mamma som orkar med både tre småbarn och ett barnbarn! :)
    Tack för att du håller med mig!

Jag har absolut inget mot unga mammor, så länge de möter världen med sund inställning och skippar myter som de inser är dumma saker när de själva blir äldre.

Alla skaffar barn när de känner för det och alla kan inte få barn när de själva vill, jag hade velat ha mina när jag var 20, det hände inte... och idag är jag glad att jag väntade och inte skaffade med första bästa som var villig att göra mig gravid....

Att närma sig 40 är en dödsdom enligt många runt 20 år

Att födas är en dödsdom skulle jag säga
  • lillam82
    Hej tittar förbi o ser vad alla har skrivit innan.
    Jag tror att man har mer fördelar som ungmamma en som äldre.. man har inte hunnit skappa sig ett liv med en massa lyx.. men lär sig leva med det man har..
    har vänner över 30 som just fått barn som har lärt sig leva med bra med pengar o massa ledig tid.. men nu finns det små barn som både kostar tid o pengar.
    visst alla äldre som HAR jobbat har högra FP men har du pluggat i alla år har du inte hög Fp ändå.. pengar é inte allt.

jag é ungmamma o stol över det. vad folk en tycker....
    det man inte hinner göra när barnen é små får man tid för att göra senare...
    Mamma till wilma2001 o bonus mamma till Meja 2003
  • IngGa

Det där med hög fp är oxå väldigt olika. Jag kommer att ha hyffsat hög fp och är 21, väntar andra barnet nu.

• Babusjka
    Teskedsmamman skrev 2008-06-02 11:53:46 följande:
    Jag vill inte verka tjatig, men med mina 38 år - lastgammal enligt vissa, en dinosaur enligt andra unga föräldrar - så kan jag säga att det är en myt som unga håller fast vid... att man skulle orka mer för att man är 20 år yngre. Skitsnack skulle jag säga....Däremot håller jag med om att när barnen blir äldre har ni mer fördel däremot har jag fördelen mot många yngre att jag ha full FP t ex...
    Om jag får komma in med en liten fördom jag också så skulle jag nästan vilja påstå att äldre har mer ork och framförallt tålamod när barnen är små!

Fast det är min högst personliga uppfattning baserad på iakttagelser i min omgivning.
  • Liten en

Jag tror att fördelarna är många =) Vi som är unga orkar nog lite mer, och ja lite längre också :D sedan har man kanske barnasinne kvar och är lite tokig :D (som jag) hehe :P Jag är 18 och väntar första och det känns bara bra att vara ung :) ! så de klarar ni galant :D

• monsterbullen

Jag tycker inte alls att det är speciellt ungt egentligen att skaffa barn när man är 22 respektive 24 år. Kanske för att jag och min sambo själva är i den åldern och planerar att skaffa barn? :P Visst bör man väl tänka efter både en och två gånger innan man tar steget till att bli förälder.
    Läste en artikel på aftonbladet som var både positiv och negativ...
    www.aftonbladet.se/foraldrar/mamma/article148688.ab

Svar på tråden Unga föräldrar - hinder?