• Grenadjären

Vad göra med ovälkomna katter??

Nu är snart måttet rågat.. eller kanske är det det redan.
    Har åtminstone 3 olika katter som stryker omkring vårat hus. Nattetid sovs det i altanmöbler, pissas i rabatter och gräsmattan skits ner. Hittar kattskit varje morgon. En morgon hittade jag och sambon en uppspydd mus på altanmattan. Kletig och halvsmält. Skitiga kattspår utmed fönsterbläck och på bordsduken gör det hela klart att det är katter det handlar om.

Vem ligger ansvaret på? Jo kattägaren förstås. Varför i helv. skaffar man katt om man ändå bara släpper ut den?? Och låter den tillfoga skada och olägenheter för grannar och kringboende.
    Vi har en 2-åring som gillar att bada på tomten och springa om kring och leka. Ska jag stänga in henne för att en massa katter skitar ner?? Är det meningen att jag ska städa upp efter andras katter?

Jag äger min bostad och tomt. Jag anser att jag har rätt att vidta åtgärder mot dessa skadedjur som förstör min egendom genom att smutsa ner och olovligen uppehålla sig på den.
    Frågan är bara hur.
    Har provat ett antal fredliga medel men snart återstår bara den "slutgiltiga lösningen" på kattproblemet. Måhända det blir grymt men det är fortfarande kattägaren (om det finns ngn) som är ansvarig för det.
    Jag fredar min tomt från sanitär olägenhet. Och jag måste kunna släppa ut min dotter utan att hon snavar i en kattskit eller uppspydda halvsmälta råttor.
    NÅGON SOM HAR TIPS PÅ FREDLIGA AVVISNINGSMETODER?
    Det där med vatten funkar ju bara dagtid. Kan inte sitta uppe om nätterna och vakta med trädgårdsslangen.

• Svar på tråden Vad göra med ovälkomna katter??
  • MosieSassa

Om hon har mer än nio katter krävs det tillstånd oavsett hur bra hon tar hand om katterna och hur välskötta de än är.

Jag tycker att du ska kontakta miljökontoret i din kommun och alternativt även polisen så det är ett brott att ha så många katter/hundar utan tillstånd och pga det faktum att de faktiskt stör er väldigt mycket.

Har du möjlighet att fotografera eller ännu hellre filma det katterna gör (tex om de förstör nåt) så är det kanon, alltid bra att ha bevis

Hoppas det löser sig för er!

• rasajj

Kastrerade hankatter kan mycket val sta och revirpinka, aven om kastrater som kastreras tidigt (runt tiden da testicklarna vandrat ner fardigt) har lagre tendens att revirmarkera.

Vad galler TS problem, sa kanske staket hjalper bast?

It takes both sunshine and rain to make a rainbow.
  • Rigmor Mortis

evis m bebis skrev 2008-06-08 22:25:00 följande:

Håller med Skusan ang. bajset i trädgården.Det finns ett medel som ska vara effektivt Fy-kristaller men jag tror det är ganska dyrt, i alla fall om man ska sprida ut det på ett söre område. Jag har sett det i vanliga affärer men det finns ju i djuraffärer med. När mina barn var små la fastighetsägaren ut detta i sndlådorna och så vitt jag vet höll sig katterna därifrån. Har själv katt men tycker det är fasansfullt äckligt med avföring från både hundar och katter som inte omhändertas (och ev. igelkottar då). Min kisse är dock bara inne så där vet jag ju att jag tar hand om allt som hon släpper ifrån sig.Lycka till om du bestämmer dig för att pröva detta.
    Och jag håller med Grenadjären, katter kan mycket väl skita mitt på en gräsmatta.

Fy-kristaller över hela tomten vore dyrt. Väldigt dyrt.
  • FH Mamma

ska det inte finnas någon växt som katter ogillar... har hört om det men minns inte..kanske någon annan vet?

hittade detta i google annonsen över rutan man skriver svar i..
    www.motavack.se/art-1.asp&iPageID=6

• Grenadjären

Ett resonemang som bara går ut på att Vi / Jag ska anpassa mig efter katterna och deras oengagerade ägare. Det verkliga problemet (katten) måste åtgärdas

Tania skrev 2008-06-05 23:35:59 följande:
    I värsta fall får du väl hägna in din tomt så inga katter, igelkottar o dyl kommer in på din tomt.
  • Grenadjären

Som ovan...
    Jag ska inte behöva bygga in mig in ngt slags fort för att slippa djuren.

Har nu provat en del konventionella metoder men det verkar inte hjälpa.
    Snart övergår projektet i fas B. Och då kommer de okonventionella metoderna att sättas in.

rasajj skrev 2008-06-09 04:44:00 följande:
    Kastrerade hankatter kan mycket val sta och revirpinka, aven om kastrater som kastreras tidigt (runt tiden da testicklarna vandrat ner fardigt) har lagre tendens att revirmarkera. Vad galler TS problem, sa kanske staket hjalper bast?
  • Grenadjären

motsvarande

Rabelais skrev 2008-06-11 13:54:31 följande:
    Jutesäck och regntunna.
  • Annelie 76

Droppa eterisk olja på utemöblerna varje kväll, de ger inga fläckar. Googla för att kolla vilka som hjälper mot katter.

Plantera växten som katten inte gillar. Vet inte vad den heter men katter ska tydligen avsky den.

Sen tror jag det ska finnas apparater som avger ljud som skrämmer bort katter också. Nåt av det borde hjälpa, annars vet jag inte bad ni ska göra.

Svar på tråden Vad göra med ovälkomna katter??