Vad göra med ovälkomna katter??
Nu är snart måttet rågat.. eller kanske är det det redan.
Har åtminstone 3 olika katter som stryker omkring vårat hus. Nattetid sovs det i altanmöbler, pissas i rabatter och gräsmattan skits ner. Hittar kattskit varje morgon. En morgon hittade jag och sambon en uppspydd mus på altanmattan. Kletig och halvsmält. Skitiga kattspår utmed fönsterbläck och på bordsduken gör det hela klart att det är katter det handlar om.
Vem ligger ansvaret på? Jo kattägaren förstås. Varför i helv. skaffar man katt om man ändå bara släpper ut den?? Och låter den tillfoga skada och olägenheter för grannar och kringboende.
Vi har en 2-åring som gillar att bada på tomten och springa om kring och leka. Ska jag stänga in henne för att en massa katter skitar ner?? Är det meningen att jag ska städa upp efter andras katter?
Jag äger min bostad och tomt. Jag anser att jag har rätt att vidta åtgärder mot dessa skadedjur som förstör min egendom genom att smutsa ner och olovligen uppehålla sig på den.
Frågan är bara hur.
Har provat ett antal fredliga medel men snart återstår bara den "slutgiltiga lösningen" på kattproblemet. Måhända det blir grymt men det är fortfarande kattägaren (om det finns ngn) som är ansvarig för det.
Jag fredar min tomt från sanitär olägenhet. Och jag måste kunna släppa ut min dotter utan att hon snavar i en kattskit eller uppspydda halvsmälta råttor.
NÅGON SOM HAR TIPS PÅ FREDLIGA AVVISNINGSMETODER?
Det där med vatten funkar ju bara dagtid. Kan inte sitta uppe om nätterna och vakta med trädgårdsslangen.