• Leather Cravat

Igångsättning. Förlossningsberättelser

Någon som blivit igångsatt pga förlossningsrädsla och har en förlossningsberättelse att dela med sig?

• Svar på tråden Igångsättning. Förlossningsberättelser
  • Leather Cravat
    Miniigirl skrev 2008-06-14 17:03:50 följande:
    Leather Cravat skrev 2008-06-13 23:45:28 följande:Läste lite snabbt igenom tråden:) tänkte bara att jag skulle skriva att jag oxå är FRUKTANSVÄRT nålrädd...skulle för allt i världen inte kunan tänka mig att ta eda..men, när man väl ligger där tänker man inte så mycket på nålen:) man har så mycket anant att tänka på, det snurrar runt 1000 tankar i huvudet och dessutom har man ont!för övrigt finns en förlossningsberättelse i min blogg, det blev väll en halv igångsättning skulel man väll kunna säga..hihi
    Fast under min första förlossning så vågade jag inte ta EDA fast jag hade hemskt ont. =/
  • Miniigirl

hm, ja...då kanske det finns en risk att du inte tar någon denna gång helelr då?! men, hoppas du hittar något annat bra sätt att lindra smärtan lite:) det finns ju så många sätt, där man slipper nålar oxå!

• Kamee

Ja e inte direkt nålrädd men undviker in i det sista dropp för ja tycker det gör så ont i handen. Hur som helst var ja tvugen att få dropp under förlossningen och kan man tänka sej det gjorde inge ont när dom stack in nålen...hade så massor av ont från förr ;)

• Leather Cravat
    Miniigirl skrev 2008-06-14 17:09:19 följande:
    hm, ja...då kanske det finns en risk att du inte tar någon denna gång helelr då?! men, hoppas du hittar något annat bra sätt att lindra smärtan lite:) det finns ju så många sätt, där man slipper nålar oxå!
    Förhoppningsvis så vågar jag denna gången, men får se hur det blir =/
  • Snäckan05

Jag blev igångsatt med mitt andra barn pga stort barn, förlossningsrädsla och snabb första förlossning.

8.10 blev vi inskrivna
    Fick ligga en timme med CTG.
    Läkaren kom och undersökte. Var inte riktigt mogen men fick själv avgöra om jag ville försöka ändå, vilket jag gjorde.
    Fick gel vid 11.00. Var öppen för ett finger. Livmodertappen var 3 cm.
    Hände inte så mycket. Fick lite sammandragningar.
    Ny omgång gel vid 17.00. Var öppen för ett finger. Livmodertappen var 1,5 cm.
    Fick pinvärkar var tredje minut fast så fort jag ändrade ställning försvann de för att återkomma efter ca 10 minuter.
    Pinvärkarna gjorde inte så ont så jag försökte sova lite. Vid 20.00 hade jag en fruktansvärd huvudvärk och fick smärtstillande för det.
    22.10 ringde jag min mamma för att höra hur det gått med min dotter vid läggning osv. Sa även att vi kommer bli hemskickade.
    23.20 Gick vattnet. BM kom precis in på rummet. Fick första "riktiga" värken. Var vid undersökning öppen 4 cm.
    23.39 Fick jag krystvärkar. Var öppen 10 cm.
    23.55 Föddes sonen.
    Gick lite för snabbt på slutet och jag sprack en hel del trots det var andra barnet.

• JeyLa

Jag blev igångsatt med mitt andra barn - det blev både vändningsförsök och igångsättning samma dag. Detta eftersom hon snurrade runt hela tiden, så ett vändningsförsök utan igångsättning var inte ett alternativ för mej. Du får gärna läsa om det i min blogg - den heter Förlossningsberättelse 2006-08-12.

~*~ Nova 9 augusti 2005 ~*~ Engla 12 augusti 2006 ~*~Krabaten bf 8 oktober 2008~*~
  • LykkeLee

Jag är en sådan som har en enorm förlossningsrädsla av det slaget att jag är rädd för att behöva gå över tiden. Ni som blivit igångsatta, vilken vecka var ni i då och hur lade ni fram era argument för att få en igångsättning? Viktigt för mig att veta!! Jag ska spara alla svar!!

• Snart sommar

Jag blev igångsatt med sonen, men inte pga förlossningsrädsla utan vattenavgång utan värkar.
    Vi var inne på kontroll och fick då välja om jag ville bli igångsatt eller om jag skulle vänta dom obligatoriska(?) tre dagarna.

Vi valde att jag skulle bli igångsatt. Jag var mogen och öppen 1 cm ungefär. Fick en bardkateter (ca 12.30) som skulle reta livmodern att sätta igång egna värkar och öppna till 3-4 cm. Det fungerade bra. Jag började känna av värkar redan efter en liten stund och kanske 2½h senare (ca 15) var jag öppen 3 cm. Då räknade bm värkarna som etablerade. Jag fick bara lustgas av bm, men jag skrek efter eda för jag fick väldigt starka och intensiva värkar. Dom kom utan uppehåll så lustgasen fungerade inte alls.
    Jag fick dock varken undersökning eller annan smärtlindring av bm, hon höll sig borta...
    Strax efter 16 fick jag bada. Jag satt i det badet bara någon minut, det var varken så varmt som jag bett om eller hade någon effekt på min i princip konstanta värk. Bm undersökte mig till slut och då var jag öppen 5 cm. Hon kallade på narkosläkaren 16.30 och det tog ca 15 minuter för han att komma. Han fick vända i dörren för då hade jag redan hunnit öppna mig resterande 5 cm... Jag fick krystvärkar omgående och fick order om att ta i för kung och fosterland i princip.
    Vad jag inte visste eller märkte alls (jag var helt borta pga smärtan och intensiteten) var att hjärtljuden dippade under krystvärkarna och hela salen fylldes med folk. Jag hade 15 minuter på mig att få ut honom, annars hade det blivit urakut ks. Han kom efter 7 minuter, jag sprack inget alls och han mådde super trots navelsträngen hårt lindad runt halsen.

Jag förlorade dock en del blod då livmodern inte ville dra ihop sig som den skulle.

Så min igångsättning gick snabbt och var väldigt intensiv. Kan tillägga att jag fick aldrig värktsimulerande dropp som många får. Det behövdes inte.

• Jollboll

Hej!

Jag har en i min blogg, igångsättning på BF+15. Allt gick superbra; en drömförlossning!

Svar på tråden Igångsättning. Förlossningsberättelser