(¯`°•.¸ andra föräldrar i Tyskland? ¸.•°´¯)
Hej!
Jag önskar lite kontakt med andra föräldrar som bosatt sig i Tyskland
Vem bor här mer än jag?
Glad sommar på er!
Katinka1
Hej!
Jag önskar lite kontakt med andra föräldrar som bosatt sig i Tyskland
Vem bor här mer än jag?
Glad sommar på er!
Katinka1
Grattis Katinka1
Tackar, tackar
Hoppas också att det fortsätter som det börjat. Ammade kl. 23, 03 och sen klockan sex imorse. Kan lugnt påstå att det hemskt gärna får fortsätta så här.
Ha en trevlig helg alla ni!
katinka1
Lyckos dig! Våran lille lillfis är hemskt sjuk! Han har dragit på sig världens dunderförkylning. Tätt i näsan och han hostar hela tiden. Han har 38,4 i feber och är alldeles för svag för att jag ska amma honom men min barnmorska var så snäll och åkte till apoteket och köpte en amningspump till mig TROTS att hennes "barnmorsketid" har gått ut nu, d.v.s. de 8 veckor som hon kom till mig. Och tog sig tid att titta på lille Niklas och massera magen på honom o.s.v. Det tyckte jag var jätteschysst!
Hej TyskMamma!
Hoppas att din lillfis börjar bli lite bättre. Har du provat med att göra Wadenwickel mot febern? Min lillgrabb fick feber av sprutorna i torsdags och åkte på 40 graders feber. Jag gjorde en "wickel" och febern gick ner till 38 på en timme. Ge honom näsdroppar så att det täppta släpper lite. Jag var tvungen att åka till sjukhuset med lillgrabben idag på grund av förkylning. Han har problem med luftrören och måste ta droppar. De hjälper bra mot slem i halsen.
Gute Besserung für deinen Sohn
meshido
Danke schön=)
Det dumma var ju att han skulle ha fått sin sechsfachimpfung imorgon(tisdag den 16e) och det kan jag ju glömma nu! Kan det vara farligt att dra ut på tiden med sprutorna??
TyskMamma, farligt är det väl knappast. Det du riskerar är ju att din lille får sjukdomen istället, men planerar du inte träffa massa andra barn eller vuxna som kan smitta honom så är det ju ingen större fara.
Själv väljer jag att vänta lite tills Nils är åtminstone 3 månader innan jag börjar vaccinera så hans eget immunförsvar och han får "växa till sig lite".
Guten morgen!! =)
Om 2 veckor bor vi i Tyskland!! Kan inte fatta hur fort tiden går...
Min lillprins (3½ månad) är också sjuk med feber och öronkatarr, så jag hoppas verkligen att det ger sig innan flygresan... Ska preppa med näsdroppar + Alvedon på Arlanda ändå.
Hursomhelst, vi kan ytterst lite tyska och har egentligen ingen koll alls på vad man måste göra/anmäla som nyinflyttad i Tyskland, så nu vill jag ha massor av råd och tips. =)
Vi ska bo i Ulm (Bayern / Baden-Wurttemberg) för till en början 1 år, och om jag förstått det rätt så ska man bege sig till något slags rådhus (?) för att anmäla att man kommit?
Sen chansar jag och om någon har tid över skulle jag jättegärna ta emot lite användbara fraser (framför allt för vardagslivet, och i bebissammanhang) eller tips på språkböcker.
Gärna också tips på bra barnläkare hyfsat nära Ulm (Munchen är ok).
Om någon har tid blir jag otroligt tacksam för all info, litet som stort =)
ALL ALL ALL info är mycket uppskattad!! =) Lovar att försöka vara behjälplig om någon annan i tråden behöver hjälp med något framöver
Hej Nenel.
Jag bor själv i närheten av Munchen, har en 2,5 månaders. Det stämmer att du ska anmäla dig när du kommer dit. Vänta dock med att skriva ut er ur sverige innan ni fått ordning på sjukförsäkringar etc, ni vill inte stå utan.
Du ska bege dig till rådhuset eller "einwohnermeldeamt"(ligger oftast i samma byggnad), där fyller du i lite papper och visar era pass. I vissa kommuner måste man göra det personligen men är ni gifta så kan det räcka med att en av er går. Om jag var du skulle jag också ta med ett personbevis från sverige på engelska, det kan man få rätt enkelt vis skattemyndigheten. Där bör också stå om ni är gifta, ev barn etc.
Flyttar ni till Ulm eller NeuUlm? Det verka finnas två. Om det är NeuUlm kanske den här länken kan hjälpa dig.
zserver.neu-ulm.de/web/html/content.htm&sub=4
När ni anmäler er så får ni också en "lohnesteuerkarte" (skattsedel). Är ni gifta kan det vara värt att fundera på vilken skatteklass ni ska ha. Man kan nämligen välja. Om bara en av er ska jobba kan ni välja III till den som jobbar ohc V för den som inte jobbar. Om ni båda jobbar och tjänar ung. lika mycket kan ni välja IV till er båda...
Messa privat om du behöver mer info. Du kan också gå in på www.sviv.se där finns en del info från andra som flyttat till tyskland.
Barnläkare har jag en superbra i Munchen, men han tar nog inte emot nya. Ang. ord så finns det massor. Jag rekommenderar dig dock att kolla upp olika vaccinnamn. De är rätt pigga på att spruta in rätt många vacciner i barnen här och då vill man ju gära veta vad det är dom får i sig.
Just det, glömde... när ni anmäler er kan det va bra att också ta med hyreskontraktet på bostaden där ni ska bo.
Nenel - tänkte bara förtydliga det som PetraMunchen skrev om skatteklasser - III är en "bra klass", dvs man betalar betydligt mindre i skatt än om man har klass V. Det innebär förstås att det blir mer pengar över av den höga lönen och eftersom den låga lönen ända inte är så mycket, kan man beskatta den mer utan att förlusten är så stor. Hm, hoppas det blev tydligare nu...
Det kan hända att de vill se ett uppehållstillstånd "Aufenhaltsrechtsbewilligung" (vilket ord), det får man dock utan problem på "Ausländeramt".
Jag har inte hittat något riktigt bra onlinelexikon för svensk-tysk översättning men det här tysk-engelska tycker jag är bra för orden sätts i sitt sammanhang diskussionerna i forumet: dict.leo.org/
Google har en översättning mellan svenska och tyska men som alla "online" översättningar får man se upp lite då översättningen ibland kan bli lite rolig...
translate.google.com
Angående att anmäla sig/söka jobb etc i tyskland...Man ska ju inte behöva uppehållstillstånd men ibland får man frågan... är Sverige med i EU.
Petra och Anme: WOW tack för informationen!! =) Vad glad jag blev Ska kolla igenom noga ikväll. Registrerade mig precis på SVIVs sida, toppen ju.
Petra: vi är gifta och ska bo i Ulm, men Neu Ulm verkar ligga supernära.
Tack igen, kommer ni på mer saker så ös på bara Ska kolla igenom så frågar jag igen om nåt är oklart.
Fast jag har ocksa varit med om att de vill ha det! tror att manga är osäkra pa vad som gäller. Även fast det inte skall behövas.
Hej allihopa!
TyskMamma: det är inte alls farligt att vänta med sprutorna. Det finns ju många som inte ens vaccinerar sina barn. Vänta tills bebisen är helt fri från all snuva och hosta osv. Barnläkarna brukar vaccinera även om de är snuviga och hostiga men då blir de oftast sjuka av sprutan.
Nenel: Ulm och Neu Ulm är två olika saker. Framför allt eftersom Ulm är Baden-Württemberg och Neu Ulm är Bayern. Kolla upp precis vart du bor och till vilket "Bundesland" det tillhör.
Jag bodde i Ravensburg i sammanlagt 9 år och det är cirka 8 mil från Ulm.
När du anmäler dig måste du ta med hyreskontraktet så att de ser att du verkligen bor där. Om du är smart ansöker du om en tysk kopia på vigselbeviset på tyska ambassaden i Stockholm. De ger dig en som har en "siegel" på och då blir den accepterad överallt.
"Lohnsteuerkarte" behöver ni för att kunna jobba. Utan blir det inget jobb. Det får ni även på "Einwohnermeldeamt". Klasse 3 är på ungefär 25 % och Klasse 5 på ungefär 50%. Se till att din man får bebisen på sitt kort. Eftersom din man jobbar blir han anmäld på "Krankenkasse". Se till att du blir medförsäkrad. Brukar finnas "Familienversicherung". Eftersom du är hemma med barn blir du nog automatiskt medförsäkrad. Det lönar sig att kolla upp vilken som har minsta procentsatsen. Kan vara väldigt stor skillnad.
Det kan hända att de vill ha Aufenthaltsbewilligung eftersom ni båda är svenskar. Även om Sverige är med i EU finns det myndigheter som vill ha det.
VIKTIGT! Tänk på att alltid ha med passet. Det kostar 20 Euro om polisen kontrollerar dig och du inte har med en legitimation.
Gå in på google.de och skriv in kinderärzte ulm så får du upp en karta med alla barnläkare i Ulm. Från Ulm till München är det nästan 15 mil.
Hoppas att du kommer att tycka om Ulm. Är en fin studentstad och Ulmer Münster är värd ett besök. Gå in på ulm.de. Där finns det info om stan.
Einen schönen Abend noch
Man behöver inget uppehallstillstand men en "Freizügigkeitsbescheinigung" som det heter nu inom EU (tidigare hette det aufenthalts-blabla), vilket man far när man anmäler sig om man kan försörja sig. Först far man en som gäller 5 ar, sen efter det utan tidsbegränsning. Tror det är för att man har rätt till bidrag och sant när man har bott här i 5 ar...
Ah ja, kolla om du har rätt till Kindergeld. Det är barnbidrag. Det är 154 Euro i månaden. Fråga på Arbeitsamt. De har även blanketterna för att ansöka om det. Kan också hända att du har rätt till Elterngeld. Fråga efter det när du anmäler dig. De vet vem som har hand om det på rådhuset.
meshido: tack för all info =) *noterar allt* . Jag vet att Ulm och Neu Ulm är olika städer, vi ska bo i Ulm som tillhör Baden Wurttemberg. FK här har sagt att vi förlorar vårt svenska barnbidrag men jag kommer fortsätta få min föräldrapenning så länge vi bara stannar 1 år. Bra tips med tyska ambassaden! Ska genast kollas upp.
Elektra: tack =)
Vad ni är gulliga alla =)