• Elpida

Vanligt med bråck hos prematurer?

Igår kväll var vår kille otröstlig, han bara grät och grät, trodde det var magen eftersom han har reflux. När jag skulle byta hans blöja upptäckte jag världens "bula" vid hans ljumske, vi ringde vår barnäkare som sa till oss at genast ta oss till sjukhus där det finns barnkirurg. väl framme hade "bulan" gått tillbaka och efter en snabb beskrivning och undersökning fick vi besked om att det är bråck och att det är vanligt hos prematurer. Så länge bråcket går tillbaka och inte är synligt hela tiden operarar dom först efter 5 månader, om bråcket inte går tillbaka operaras han på en gång. I morse var det åter synligt och sen gick det tillbaka. Vi ska ge alvedon om han har ont.

Nån som vet mer, erfarenheter, SNÄLLA berätta!!!

• Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?
  • Original

Vår son är inte pematur men vi upptäckte att han ljumskbråck när han var 3 månader. Vi åkte in och ut på akuten och fick ligga kvar på barn en natt. Här ville man vänta med att operera tills han var 6 månader. Theo hade väldigt ont av sitt bråck, skrek mycket och slutade nästan att äta. Vi lärde oss snabbt att trycka tillbaka det men några gånger när han skrek som värst då gick det inte, lite panik men det gick ju tillslut tillbaka. Vi fick tillslut en remiss till Drottning Silvias barnsjukhus i Gbg där han opererades knappt två veckor efter att remissen skickats iväg. Operationen gick snabbt och efter fick vi en ny glad kille.

• Elpida

Orginal

Vår pojk är också en Teo

Rosiee

Ja, det är verkligen döläskigt att trycka tillbaka, jag lyckas inte nu när det är så stort. Vi hör när det åker ut, ett ploingk, läskigt det med. Narkosläkarna här har inte så mkt erfarenhet när det gäller bebisar därfor väntar dom...

Härligt när man märker att de växer, Teo är inom ramarna på en normal 2månaders, men det är ju grekiska mått, dom är ganska små.

• Kokosen86
    Svar på #46
    Hej!

Tänkte bara berätta att han har opererats nu.

För det första så ligger vi ej på Neo längre.
    Vi bor nu på att annat sjukhus tillsammans pga av... ett fel han har (Som jag inte är redo än att tala om).

Men iallafall!
    Först sa sem att man ska vänta med bråck operationen. Sen en dag kom en läkare in i rummet bara hux flux och sa att dem skall operera nästa vecka.
    Operationen blev tillochmed flyttat närmare och blev av inom ett par dar bara.
    Det var läskigt och nevöst, jag var med tills han somna in. Det tog nte så kort tid som jag läst många andra säga.
    Men i och försig så opererade dem ner en pungkula på samma gång.
    Efter operationen ("idag") så är han bara lite öm och svullen kring såret. Går fint att bära han och byta blöja, inga problem.

M-E-N...

Hans mage har krånglat ända sen operationen. Han har knappt kunnat bajsa alls och får som små kramper där han spänner hela sig, blir illröd och håller andan. Och har ont... Detta händer HELA tiden. sÅ JÄVLA HJÄRTSKÄRANDE...
    Dem har provat med "bajssmörjande medel" som han fått i maten och varma handdukar på magen... Inget hjälper...
    Ikväll bajsade han ut en stor kolsvart stenhård korv och skreeeeek av smärta.
    Dem ska prova att ge han nån special-mat (vid ett mål bara) som ska lösa upp bajset...
    Hoppas det hjälper.....

Är jätte rädd för att detta ska bli värre...

Nån som vart med om liknande?
  • eeisor

Kokosen86;
    Så skönt att operationen är avklarad!

Faktum är att jag har lite av det problemet som du beskriver här hemma nu. Dock inte på samma sätt. Min skrutt skriker av magont på morgonen och ut kommer det som små kulor. När de har kommit ut så bajsar han tre-fyra gånger under dagen i lite mer normala korvar. Helskumt och jag planerar att ta upp det med bvc när vi ska dit på onsdag plus att han kommer få rejält mycket välling under någon dag (M brukar få lite lagom fart på magen av det...)

Elpida;
    Hur går det för dig och Teo?

• Bliglin

Är det bara min bebis som inte verkar ha problem med sitt bråck alls? jag frågade dessutom på neo om bråcket kan medföra kolikliknande problem och då såg sköterskorna ut som frågetecken... så jag trodde att bråck oftast är smärtfria. Men jag ser ju av tråden att jag trodde fel.

Min sons bråck är i ljumsken men går ned i pungen. Ser inte särskilt illa ut och han verkar inte ha ont alls. Det åker ut och in lite som det vill och jag har inga problem alls att "slurpa tillbaka det" om jag vill... men oftast låter jag det hänga ute eftersom det ändå åker ut igen nästan direkt efteråt och läkarna rekommenderade mig att låta det hänga ute.

Är det kanske värre med bråck på vänster sida om tjöcktarmen riskerar åka ned? Min son har ljumskbråcket på höger sida.
    Hur som helst så ska vi träffa kirurgen i veckan och diskutera operationstid. Jag som tidigare hoppats att han ska få operera det så snart som möjligt hoppas nu nästan på så sent som möjligt... vi har ju som sagt inga problem av bråcket och man vill ju inte riskera problem efter operationen som ni verkar fått Kokosen86.

Elpida: De har inte sagt någonting om att flyga.

• Elpida

Vi börjar bli stammisar på akuten , det har blivit så stort att vi inte får tillbaka det. För det mesta går det tillbaka av sej självt bara han blir lugn, men detlyckas inte alltid.
    Igår och i dag, ta i trä och allt det där, är han jättelugn!! Vi börjar nästan tro att han är sjuk, hihi (det är han inte), hoppas det håller i sej! Han har t.o.m varit vaken 2 timmar utan att gnälla och skrika

Vi kommer att operera Teo på barnsjukhuset i Athen i början på September, vi har släkten där så vi tar lite semester i Athen också.

Vad jobbigt för de små när magarna inte funkar...

• Elpida

rosiee

Tack, massor med nyttig läsning. När vi pratade med läkaren i Athen och vår barnläkare här var det ingen som sa att vi inte kunde flyga. Ska naturligtvis kolla upp det innan. I värsta fall får vi ta färjan, 8 timmar, lite jobbigt men det går ju också
    Tack igen!!

• Full av förhoppning

så sjukt.-.. vi frågade neosköterskan på mottagningen nu när vi blivit utskrivna, just gällande flygning, och hon sade att vi kunde flyga nu
    Sen läser jag detta ...... så jag frågade en annan sköterska idag som tyckte att vi skulle vänta iallafall några månader till då han ju haft syrgas såpass länge och legat i respirator och har BPD....

Konstigt att inte hon sade nåt om det när vi frågade.....

Elias bråck är också i ljumsken men krystas ner i pungen och är lätt att slurpa tillbaka. Han verkar inte heller ha ont av sitt bråck och ska opereras den 19 augusti.
    Är livrädd att det ska hända nåt så han hamnar i respirator eller behöver syrgas igen

Elias är här
  • Lyckligaste Mostern

Har läst igenom hela tråden nu och jag visste faktiskt inte heller att det var så vanligt med ljumskbråck på prematurbarn. Vår Oliver kom "bara" 3 veckor för tidigt men var även tillväxthämmad då han kom (2240gram).

Vid ett besök på bvc då han var 5 veckor såg hans pappa ett bråck på vänster sida i ljumsken, det gick in av sig själv rätt fort men vår bvc-tant skickade ändå remiss till Lunds barnklinik. Bråcket syntes aldrig igen men ändå beslutades om operation och tur var det.

Oliver var 6½ veckor när vi kom för inskrivning(bråcket hade fortfarande inte synts till igen) och läkaren som undersökte honom kände där bråcket ploppat ut. Trots att det var helt omöjligt att se så satt hans tarm i kläm. Hon tryckte tillbaka den och operationen utfördes akut samma eftermiddag.

Från världens skrikigaste pojke, alldeles otröstlig och tappade andan av sitt gråtande till världens solstråle över bara en natt.

Jag hoppas verkligen att ni får er operation så snart som möjligt för jag vet hur ont det gör i hjärtat att höra ens barns skrik och nästan inget fungerar.
    Jag grät varje dag i en vecka efter operationen. Det var så skönt att de ordnat vad som varit fel men samtidigt gjorde det så ont att veta att han haft så ont och att vi inte förstått varför.

Oliver - Coracão da Mamãe
  • Elpida

Full av förhoppning

teos bråck krystas också ner i pungen, problemet är att om det åker ut hela så skriker han så dant att det är omöjligt att få tillbaka, så då får vi åka in. Vi har numera olika grader av bråcket, ute lite, ganska mycket, nästan hela och hela

Lyckligaste mostern

Vilken tur att ni fick operationen i tid, och att läkaren märkte att tarmen satt i kläm.

Teo har faktiskt lugnat ner sej sen bråcket blivit större, det är bara om det är ute "nästan hela eller hela" som han har JÄTTEont. Annars bara gnäller han. Men det ska bli skönt att få åtgärdat...

• eeisor
    Svar på #69
    Skumt att de sa så till dig. När jag nämnde att jag ville ta med Mikael till pappa i Turkiet så tittade både läkare och sköterskor på mig som om jag var fullständigt galen och sa att han har (numer hade) flygförbud till minst 6 mån korr och att utlandsresor inte var att tänka på innan dess. Tänkte inte så mycket på varför utan mest accepterade vad de sa. Och kan tillägga att Mikael har vare sig legat i respirator eller haft BPD.

Full av förhoppning skrev 2008-07-17 23:20:26 följande:
    så sjukt.-.. vi frågade neosköterskan på mottagningen nu när vi blivit utskrivna, just gällande flygning, och hon sade att vi kunde flyga nu Sen läser jag detta ...... så jag frågade en annan sköterska idag som tyckte att vi skulle vänta iallafall några månader till då han ju haft syrgas såpass länge och legat i respirator och har BPD.... Konstigt att inte hon sade nåt om det när vi frågade.....Elias bråck är också i ljumsken men krystas ner i pungen och är lätt att slurpa tillbaka. Han verkar inte heller ha ont av sitt bråck och ska opereras den 19 augusti. Är livrädd att det ska hända nåt så han hamnar i respirator eller behöver syrgas igen
Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?