• lycklig skorpion

Utskriven frân försäkringskassan...vârd i Sverige?

Jag har precis fâtt besked om att jag har blivit utskriven frân försäkringskassan. Har bott utomlands nâgra âr nu sâ det var väl inte mer än rätt....
    Iallafall sâ ska jag hem till Sverige pâ semester nu i augusti med min son som ocksâ är svensk medborgare och jag oroar mig för vad som händer om nâgon av oss blir sjuka medan vi är i Sverige. Jag har förstâtt att man har rätt till nâgon slags akut sjukvârd men att det inte alltid är sâ lätt i praktiken.
    Är det nâgon utlandssvensk som har râkat ut för sjukdom i Sverige och hur gick det för er?
    Har ni nâgot tips eller râd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-19 02:30
    Ska kanske tillägga att jag bor i Sydamerika. Alltsâ inte i ett EU-land.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-19 02:31
    Och betalar inte nâgon som helst skatt i Sverige.

• Svar på tråden Utskriven frân försäkringskassan...vârd i Sverige?
  • Gurkburken

Jag skulle skaffa en reseförsäkring på samma sätt som du gjort om du varit skriven och boende i Sverige och rest utomlands på semester.
    Vad händer annars om ni råkar ut för en sjukdom/skada som inte bara innebär en kort swip in på akuten? Det kanske krävs en längre vistelse på sjukhus och ev. hjälp med hemtransport till hemlandet.

• Laurentia

Som svensk medborgare har man rätt till akut sjukvård och akut tandvård till samma avgift oavsett om man är skriven i Sverige eller inte. Beroende på var man bor är det olika instanser som betalar resterande kostnader. Vad gäller planerad vård betalar man inte den faktiska kostnaden, utan en subventionerad avgift som, beroende på avtal mellan Sverige och ens bosättningsland, kan vara högre än om man är skriven i Sverige.

Sveriges Kommuner och Landsting har gett ut en broschyr som heter "Vård av personer från andra länder", dit utlandssvenskar räknas, som är en sammanställning av regler gällande rättigheter och avgifter.
    Du hittar den på:
    www.skl.se/artikeldokument.asp&A=47198&FileID=210727&NAME=V%E5rd+av+personer+fr%E5n+andra+l%E4nder.pdf

Om länken inte fungerar, så hittar du broschyren på www.skl.se via följande sökväg:
    Startsida -> Vi arbetar med -> Vård och omsorg -> Hälso- och sjukvård -> Överenskommelser -> rubrik: Vård av personer från andra länder

• Koffie

Hur är du försäkrad i det land du bor? Många länder har faktiskt avtal med Sverige.
    Dessutom finns det ofta i motsv. hemförsäkringen avtalat om sjukvård under utlandsvistelser - börja med att kolla där. Den gäller ofta under begränsad tid utomlands, 30-45 dagar ungefär. Annars blir det ju en extra reseförsäkring du får teckna som täcker just det.

MEN - och det här är lite fult t o m att berätta. På många vårdinstanser i Sverige blir de så stressade om man kommer med ett utländskt försäkringsbevis att de frågar om du inte snälla, snälla, snälla fortfarande har ett svenskt personnummer. Och det har du ju - och då använder de det och helt oriktigt betalas då sjukvårdsräkningen av svenska medel. Enkelt för dem och för oss, men egentligen helt fel.

• FOA

lycklig skorpion skrev 2008-06-19 02:33:54 följande:

Usch sâ surt att bli utskriven precis före en hemresa. Ska jag verkligen behöva betala en reseförsäkring. Det behöver jag väl inte om jag nu har rätt till akutsjukvârd?Saarg: Har du själv varit med om att behöva uppsöka akutsjukvârd? Betalar man precis lika mycket som alla andra eller mer?
    Men en reseforsakring behover ni vall iallafall? Vi bor i England och har tack vare EU's regler ratt till samma vard men har reseforsakring for det.
  • lycklig skorpion

Tack för alla svar. Fler erfarenheter hade dock varit intressant. Tex. av nâgon som verkligen har varit med om detta.

• lindalag
    lycklig skorpion skrev 2008-06-19 03:44:58 följande:
    lindalag: Frâgade de er om ni var bosatta i Sverige eller? Hur vet du att det skulle ha kostat 3000 kr, sa de att ni skulle betala det men ângrade sig sedan?Tycker du att vi borde ha reseförsäkring för att försäkra sig om att fâ vârd?
    De såg i systemet att vi bodde i USA.
    I och med att min dotter är född i Sverige har hon sina 4 sista siffror, vilka jag uppgav när vi sökte vård.
    Man kan säga att de berättade för oss att besöket kostade pengar, men att vi av olika anledningar "slapp" betala.
    Jag vet inte om det är fördelaktigt att ha reseförsäkring, min mans företag betalar all vår sjukvård. Jag hade säkert haft det som en säkerhet om vi skulle betalt ev. kostnader själv.
    Elin - världens vackraste
  • lycklig skorpion
    Svar på #16
    Ok, min son har ocksâ sina sista siffror i personnumret sâ det verkar ju vara en fördel. Eftersom vi befinner oss i samma situation sâ hoppas jag att vi ocksâ slipper betala om vi nu har oturen att hamna pâ akuten. Fast det fâr vi ju verkligen inte hoppas!
  • lycklig skorpion

Nân annan kanske?

• sbalogun

Ja fast var inte sa saker pa det.. jag bor i EU land och nar vi kom hem en gang var jag tvungen att ga till doktorn med mina dottrar (de hade utslag) som bada har svenska pass och en av dem har ett riktigt svenskt personnummer med 4 sista siffrorna.. sa vi gick till vardcentralen och dar sa dem att eftersom vi inte hade EU-korten med oss skulle vi fa betala 1500kr per barn.. jag blev arg och skallde pa dem i 3 timmar tillslut gick de med pa att slappa in oss anda. Men jag hotade typ med att ta ut barnen pa stan och sprida smitta ha ha ha och att jag minsann inte tankte betala 1500kr for att fa lite kram utskrivet. :) Ja sa var inte sa saker pa att ni far gratis hjalp bara for att ni har de 4 sista siffrorna. Jag haller med de andra som sager skaffa reseforsakring.

• Koffie
    sbalogun skrev 2008-06-25 15:57:35 följande:
    Ja fast var inte sa saker pa det.. jag bor i EU land och nar vi kom hem en gang var jag tvungen att ga till doktorn med mina dottrar (de hade utslag) som bada har svenska pass och en av dem har ett riktigt svenskt personnummer med 4 sista siffrorna.. sa vi gick till vardcentralen och dar sa dem att eftersom vi inte hade EU-korten med oss skulle vi fa betala 1500kr per barn.. jag blev arg och skallde pa dem i 3 timmar tillslut gick de med pa att slappa in oss anda. Men jag hotade typ med att ta ut barnen pa stan och sprida smitta ha ha ha och att jag minsann inte tankte betala 1500kr for att fa lite kram utskrivet. :) Ja sa var inte sa saker pa att ni far gratis hjalp bara for att ni har de 4 sista siffrorna. Jag haller med de andra som sager skaffa reseforsakring.
    Nej, för egentligen hade de rätt på din vårdcentral!

MEN - detta med att man ska vara tvungen att lägga ut för sin försäkring gäller egentligen bara för utomeuropeiska länder. Vad jag vet ska man kunna begära att utlandsavdelningen för sjukförsäkringar hos försäkringskassan på studs tar kontakt med den egna försäkringen och ger ett intyg på att man faktiskt är försäkrad och att de kommer att betala. Det är dock inte många utförande vårdinstanser som vet om hur man ska göra och att det går till så, så det är bäst att man är laddad själv med åtminstone telefonnumren till både utlandsavd hos f-kassan och den egna utlandsavd hos den utländska försäkringen.. Att vårdinrättningarna i Europa inte vet om hur de ska handskas med utlänningar gör att man blir rätt godtyckligt behandlad av dem.

Men, som sagt, utomeuropeiskt så måste man har sitt försäkringsbevis med sig och inte ens då är det säkert att man kommer undan att lägga ut en slant (som man sedan får deklarera hos försäkringen).
  • Koffie

Min egen erfarenhet av vård i Sverige är att personalen ofta är för lat för att gå den riktiga vägen, utan bara blundar och låtsas som om allt är som med vilken vanlig svensk patient som helst. För det mesta upptäcks det inte heller.
    En gång har jag varit med om att de ringde upp min holländska försäkring och fick ett fax med intyg på att jag var försäkrad. Gick också smidigt.

I Holland däremot har jag varit med om att min mamma har fått punga ut i förtid med pengar/att jag har fått stå som borgenär/att det gick precis som det skulle med hennes EU-kort och hon inte behövde betala någonting/... Det var faktiskt bara när hon blev akut inlagd på sjukhus en gång som de visste vad de skulle göra (efter en 5-6 rätt irriterade telefonsamtal från mig och min man )

Svar på tråden Utskriven frân försäkringskassan...vârd i Sverige?