• Ellen S

Irriterad över att vissa säger att vi låtsas när vi säger storasyster

in man har en dotter från tidigare förhållande, vi har en gemensam dotter, självklart säger vi att den äldre är storasyster och hon själv räknar absolut sin lillasyster som sin syster, vi har inga hela eller halvor utan de är ststrar.

Nu får jag höra att vi låtsas!!

Vad säger Ni övriga, säger Ni hel/halvsyskon?

Jag vet att de inte är riktiga syskon om det nu finns något som heter så, men vi anser att de är syskon, jag säger t ex nte till min 2åring nu kommer Din halvsyrra och inte ber jag 16åringen att passa sin halvsyrra inte utan de är systrar!

• Svar på tråden Irriterad över att vissa säger att vi låtsas när vi säger storasyster
  • Förhoppningsfull

Och jag har en kompis som är adopterad och har en syster som också är adopterad och de är ju syskon. Helt utan blodsband, men vad f-n. Det är inte det som räknas.

• tindralva

Min man och jag har två gemensamma barn och han har en dotter från ett tidigare förhållande och de är systrar. Hel el halv känns lite oviktigt, i allas våra ögon och hjärtan är de systrar.

• tindralva

Min man och jag har två gemensamma barn och han har en dotter från ett tidigare förhållande och de är systrar. Hel el halv känns lite oviktigt, i allas våra ögon och hjärtan är de systrar.

• AnnaKlara

De ÄR ju syskon? Varför är folk så skitnödiga att de måste ha totalkoll på era barns blodsband?

• gretyl

Till ts; Min sambo har en son från ett tidigare förhållande och även om jag själv har svårt att känna att han är bror till vårat gemensamma barn så säger jag storebror och lillebror om och till dom för dom e ju syskon, det spelar ju ingen roll hur många gener dom delar

• IdaEng

Vi säger bara att barnen är syskon. Min 9åriga son vet vad "halvsyskon" är eftersom han frågade om det när han hört det på tv. Men han tyckte nog mest att det var ett knäppt utryck, "hans syster är väl lika hel även om dom har olika pappor?" sa han typ..

• tankar

Min man har 2 döttrar sen tidigare och vi har nu 2 gemensamma barn.
    Det är självklart att de 2 tjejerna är stora systrar till våra barn. De tillhör ju våran familj lika mycket som de gemensamma.

• solen13

Jag har själv bonus och vi säger att alla pojkarna är brödrar inte halv eller låtsas. Däremot min bonus mamma säger att våra gemensamma barn är halvsyskon till bonus inte bara syskon.

Vidare så har jag inga helsyskon själv utan bara 4st "halvsyskon" men jag har aldrig sagt att de är mina halvsyskon. Däremot har jag en låtsas syster som jag träffade när jag var runt 12år och där säger jag låtsas. Men våra barn är kusiner ändå och inte låtsaskusiner.

• Thessia

Här finns det inget hel och halv.... tycker det låter så knäppt för syskon är dom ju även om det inte är samma mamma

Här är det bara syskon som storasyster och lillebror

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Elias 070628 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Indillia

Jag har nog aldrig tänkt på mina barn som halvsyskon. Tror inte att någon annan har tänkt så heller. Visst har de olika biologiska pappor och äldsta barnet vet det, men det är ju min nuvarande sambo som tagit hand om henne största delen och hon kallar honom pappa. Dom är syskon och ingenting annat.

• halloj77

Systrar såklart...det kan ingen ta ifrån dem.

• Des

Hej! Min pappa träffade en ny kvinna när jag va 8 år och hennes minta 3 år.

Detta är nu 21 år sen och Han kallar mig syrran =) utan blodsband.

Jag har 3 bonusbarn + 1 innan och 2 gemensamma med mannen, dom e bröder allihop.

• Esmiso

jag har en son på 8 år sen tidigare förhållande. Hans pappa har en dotter på 19 år sen innan och jag har nu en 1 åring med en ny man. Självklart för mig och min/våra släkter att min son har 2 syskon; en storasyster och en lillebror. Inget låtsas med dom!

• AnnanAnna

Klart de är syskon, det är väl relationen som är viktig egentligen, inte vad folk kallar det?
    Mina döttrar har en halvsyster, jag är inte hennes mamma. Visst säger vi att de alla är syskon, systrar etc, men när jag förklarar för andra så måste jag ju säga halvsyster eller min sambos dotter eller något sånt, annars blir det ju missförstånd. Annars skulle jag inte använda det uttrycket, och vi använder det inte emellan oss i familjen heller.

Men jag tycker inte att det är fult eller så heller, det är ju inte ett uttryck som finns för att tala om att någon tillhör familjen mindre eller är inte räknas lika mycket.
    Det är ju för att det behövas finnas ett namn på syskon med olika föräldrar, så jag använder det om det behövs förtydligas vilket det gör ibland när folk undrar över vår familj.

• finelinan

Självklart låtsas ni inte! Barnen är ju syskon även om de inte delar lika många gener som de skulle gjort om de hade gemensamma föräldrar. Själv har jag 5 halvsyskon, men jag säger att jag har 5 syskon när någron frågar. Oftast blir det en följdfråga eftersom 5 syskon tydligen är mycket. Så då berättar jag om familjeförhållandet och att det är halvsyskon allihopa. Att de tre äldre flyttat ut innan jag föddes och att de två yngre bott hos sin mamma och bara varann helg hos min pappa.

Men, de är mina RIKTIGA syskon ändå! Och jag tänker inte tala om hel-och halvsyskon nu när jag själv ska få barn med en man som har barn sen innan. De blir syskon!

Svar på tråden Irriterad över att vissa säger att vi låtsas när vi säger storasyster