• Mattea

Äntligen! Bebis i november 2008 (forts)

Här fortsätter tråden "Äntligen! Bebis i november 2008" för oss som har försökt länge och äntligen har fått plus på stickan.

Vi kan prata om våra graviditeter och allt runt omkring. Välkommen med ditt inlägg!

• Svar på tråden Äntligen! Bebis i november 2008 (forts)
  • Dollars matte

Skriva förlossningsplan...?? Nää, jag förtränger fortfarande allt sånt där! Räcka ut tungan (Springtime: Nej, den skriver man själv så vitt jag vet, bm vill inte lägga sig i och påverka sådana beslut alls.)
    Men allvarligt alltså, jag är ett riktigt kontrollfreak i vanliga fall och vill helst ha allt utstakat in i minsta detalj, så jag fattar verkligen inte vad det är med mig ang förlossningen. Kanske försöker jag på något underligt undermedvetet sätt förbereda mig på att jag inte kommer kunna ha full kontroll - troligtvis ingen kontroll alls! - under förlossningen. Det är i stort sett det enda jag verkligen inser kommer hända den dagen, jag kommer inte kunna styra så mycket av händelseförloppet själv. Så jag håller nog fast vid det jag har skrivit här förut, jag försöker att inte planera alltför mycket. För tänk om jag ändrar mig när jag väl är där och så lyssnar ingen på mig eftersom jag har skrivit annorlunda på ett dumt papper. Jag har väl tänkt att försöka lita på att sambon känner mig tillräckligt bra för att veta vad jag absolut inte vill för att kunna avstyra åtminstone de sakerna så får resten bli som det blir. Måste bara pränta in det i honom också, alltså den biten om att han känner mig... 

v29+5 idag. Det går framåt, alldeles för fort. Känner mig tillräckligt stor redan, tänk om man fick stanna på den storlek som känns ok! Glad  Har gått upp 9 kg nu, + att jag hade en hel del över sen innan så det börjar bli tungt och tyngre kommer det att bli. Fogarna värker, har köpt stödbälte som funkar rätt bra när jag rör mig mycket men det är sådär bra när man sitter ner på jobbet hela dagarna.

F-kasseinfo om en vecka och förlossningsinfo på sjukhuset om 2 veckor. Man får visst inte komma in och besöka BB-avdelningen här längre, bara gå på info i aulan om jag har förstått det rätt. Får se om det ger något.

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • Spe

Tittar in lite snabbt...läser att ni håller på att förbereda er...kul
    Ta med mjukiskläder, hygienartiklar (särskilt egna bindor...sjukhusets är gigantiska), tofflor och bebiskläder. Det mesta finns på BB så det är inga problem.

Själv är det ganska kämpigt. Har åkt på ytterligare en infektion (3:e i raden). Har numera infektion i mina mjölkgångar....kan berätta att det gör jäkligt ont...äter antibiotika och hoppas att det ger sig snart. Dagarna bara flyger iväg och man hinner inte med något!! Lille Benjamin mår utmärkt och bara växer och blir större..kan fortfarande inte fatta att man blivit mamma Imorgon kommer BVC hem till oss...nu måste jag nog städa lite...

• IVFmamma

Jag har ännu inte bestämt mig för vändning, har hört en massa skräckhistorier om vad som kan hända med bebisen. Förlossningen kan sätta igång, moderkakan kan lossna, bebisen kan må dåligt av det så det blir akutsnitt... osv osv. så jag är inte egentligen rädd för varken smärta eller obehag på mig men gud nåde om det händer nått med bebisen.

Jag försöker inte fundera på det för mycket utan tar beslut den 22/9. Då har jag ställt in mig på att vara en sk."jobbig" patient. Förklara att jag är hemskt orolig vad som ska hända med bebisen och fråga fråga fråga.. Fördelar och nackdelar med vändningsförsök, snitt osv. Fråga doktorn: "Om man är en extremt orolig mamma, men som inte är rädd för smärta, vad rekommenderar du då?"

• Mattea

Spe, din stackare - tredje infektionen på raken. Skönt att höra att Benjamin mår bra.
    Springtime, vilket vagnkap! Grattis
    Dollars matte, kan du använda bäckenbältet när du sitter? Jag slarvar lite med det eftersom jag inte orkar hålla på ta på/av det hela tiden (är mycket uppe på benen i jobbet).
    Bejbi 08, jag hoppas att bebben vänder sig innan 22/9. Annars gör du rätt i att vara lite "jobbig", det är viktigt att det känns tryggt för dig.

Min förlossningsplan är på en A4-sida. Har skrivit kortfattat om bakgrund (IVF-bebis), tankar om förlossningen (maken har fullt mandat & att BM gärna får säga till på skarpen om jag inte följer hennes råd, är kontrollfreak och lite envis av mig i vanliga fall...), vilken typ av smärtlindring jag föredrar osv.

På ons är det FK-info och nästa BM-besök, spännande!

Kram

• Dollars matte

Spe: Ååh stackare... Kompisen som fick barn i maj åkte också på flera infektioner. Så jag har åtminstone lite inblick i hur jobbigt det är. Men det går i alla fall över till slut, alltid något att trösta sig med! Huvudsaken är ändå att lillen mår bra! 

Bejbi: Självklart ska du fråga allt du undrar (och lite till om du vill), hur ska man annars få veta?! Bättre att fråga än att bli orolig.

Mattea: Nåja, helt konsekvent är jag inte. Tar oftast av det innan jag går på toa och det är inte alltid det åker på igen efteråt. Men jodå, det går att ha bältet på sittande om man sätter det lite lösare och ganska långt ner så det inte skär in i magen. Och då får man ju en anledning att tänka på hållningen när man sitter vid datorn också och inte säcka ihop som man så lätt gör annars, så det är bra för bröstryggen också  Jag springer rätt mycket in till kollegan ett par rum längre bort och orkar inte heller hålla på och mickla med det hela tiden, så löst sittande känns något lite bättre än utan i alla fall.

• Mattea

Dollars matte, tack för tipset. Ska bli bättre på att använda bältet!

Var hos BM idag. Mitt SF-mått var oförändrat jämfört med för två veckor sedan så imorgon ska jag på ett extra ultraljud. Borde inte haka upp mig för mycket, hur lätt är det inte att råka mäta fel? Kan inte låta bli att oroa mig lite... vill bara ha UL överstökat och förhoppningsvis kunna pusta ut. Håll en tumme för mig imorgon!

• Mattea

Puh, allt gick bra idag. Skönt! BM förklarade att SF-mätningarna kan bli missvisande beroende på hur barnet ligger. Första gången låg han på tvären (gav ett stort SF-mått) och nu har han lagt sig med huvudet nedåt (mindre SF-mått). Tack för omtanken!

• Dollars matte

Hoppas att det gick bra idag Mattea!

• Dollars matte

Äsch...du hade ju skrivit under tiden som jag hade tråden öppen!    Skönt att det inte var någon fara!

• Springtime

Skönt Mattea, ja det där SF-måttet verkar ju minst sagt uråldrigt. Man borde kunna mäta med laserpass eller nåt istället

Jag har begärt föräldrapenning nu, fr.o.m. november. Jag hörde att man ska göra det tidigt p.g.a. deras handläggningstider. Har ni gjort det? Jag ska gå hem med FP drygt två veckor innan förlossningen (beräknad).

• IVFmamma

Mattea: jag är grymt avundsjuk att din har lagt sig med huvudet nedåt GRRRRRRR!!!!

Skönt att allt var bra.

• Mattea

Tack tjejer, ni är supergulliga! Bebji08, hoppas att det löser sig av sig själv för dig, annars är det helt rätt att köra på den "jobbiga", frågvisa linjen. Du har ju iallafall inte haft något problem med SF-måttet

Springtime, ska skicka in inkomstuppgifter nästa vecka (de har inte mina senaste siffror). Sedan tänkte jag skicka in FP-ansökan en månad innan BF (då jag börjar ta ut dagar). För mig tog det fyra månader innan de gav besked om att de hade mottagit mitt moderskapsintyg så jag tror att det är klokt att vara ute i god tid...

• Dollars matte
    Mattea skrev 2008-09-19 19:17:38 följande:
    Tack tjejer, ni är supergulliga! Bebji08, hoppas att det löser sig av sig själv för dig, annars är det helt rätt att köra på den "jobbiga", frågvisa linjen. Du har ju iallafall inte haft något problem med SF-måttet Springtime, ska skicka in inkomstuppgifter nästa vecka (de har inte mina senaste siffror). Sedan tänkte jag skicka in FP-ansökan en månad innan BF (då jag börjar ta ut dagar). För mig tog det fyra månader innan de gav besked om att de hade mottagit mitt moderskapsintyg så jag tror att det är klokt att vara ute i god tid...
    Hmm...det låter ju lovande... Min bm hade glömt att ge mig moderskapsintyget så det fick jag först igår.
  • IVFmamma

Jag börjar uppleva att jag får ibland en fot mot revbenen men nästa sekund så får jag en spark i sidan så jag vet knappt ut eller in. Håll tummarna för mig på måndag. Jag får ju inte äta nått på morgonen, jag kommer att må illa....

• Mattea

Bebji 08, håller tummarna!!!
    Dollars matte, kanske har FK bättre snurr på maskineriet nu? Jag skickade ju in mitt intyg precis innan semestern.

Sover som en kratta, inatt vaknade jag kl 02.30 (!) och var pigg som en lärka. Uppe i tre timmar innan jag somnade om. Fler som känner igen sig?!

• Springtime

Dollars, jag tror att FK registrerar sent inkomna intyg snabbare så du kommer in i rullarna.

Ja, Bejbi och Mattea, jag känner igen mig! Det börjar bli trångt därinne så en och annan spark mot revben och urinblåsa får jag utstå. Dessutom kan jag vakna superpigg på konstiga tider, mycket beroende på att det är lite obekvämt att ligga.

Stort lycka till imorgon Bejbi och stå på dig med dina frågor.

Ibland kan man uppleva en sån närhet med sina kära. I helgen ville min 12-åriga systerson absolut känna sparkar. Så jag fick lägga mig ner och försöka provocera igång några. Det tog ett tag och han höll tålmodigt med sin hand på magen, frågade hur bebisen ligger, hur stor den är nu och hur det känns när den rör sig. Till sist fick han känna några sparkar och blev nöjd. Han lyssnade också på vad bebisen gjorde därinne Det är så gulligt! Det är hans och brorsans första (och kanske enda) kusin, så det är lite speciellt. Tror de helst vill att det blir en tjej faktiskt.

Svar på tråden Äntligen! Bebis i november 2008 (forts)