• dottermorochmormor

Snälla hjälp mig, min 15-åring & mat.....

MIn 15-åriga dotter har slutat äta kött. Allt kött. Korv, kyckling, fisk....Det enda hon äter är frukt, grönsaker och kolhydrater i form av pasta, potatis och ris.

Det är så konstigt, för först trodde jag det handlade om vikt. Hon klagade på sina "feta lår" och att hon var rädd att bli tjock.
    Men det kan inte handla om det eftersom hon med glädje äter godis, pommes frites (när nu det serveras) och annat snacks.

Hon säger att hon inte gillar konsistensen på kött och det kan jag köpa. Men hon vägrar ju baljväxter och bönor också....

HUR får jag i henne proteiner. Jag börjar få panik nu. Hon växer ju och behöver en allsidig kost. Hon klagar ofta på att hon känner sig svag och är allmänt trött och i mina ögon lat, eftersom hon inte gärna rör på sig det minsta. Det ska vara ett bilsäte under arslet vart hon än ska. Det är ju också en sak som gör att jag inte riktigt oroar mig för att allt handlar om vikten.

Jag har försökt att resonera med henne, försökt förklara vikten av att äta en allsidig kost som innehåller alla beståndsdelar. Jag har försökt berätta hur viktig en bra frukost är. Ibland är ett glas vatten det enda hon får i sig innan hon går till skolan...

Allt känns så frustrerande. Jag har erbjudit mig att ta kontakt med en dietist som kan förklara för henne om hur det här med mathållningen påverkar oss människor, men hon skulle aldrig gå till en sån säger hon.

Just nu vet jag inte vad jag ska göra. Hennes små pytteportioner, helt i avsaknad av proteiner, gör mig så frustrerad. Jag vet inte alls hur jag ska hantera henne....

Någon som varit i liknande situation? Någon som själv krånglat med maten när ni växte upp och som har några tips att ge mig??

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, min 15-åring & mat.....
  • Bevabus

Men du, den här diskussionen har vi ju redan haft en gång och vi bestämde oss för att lägga ner den

vampyria2 skrev 2008-07-03 18:27:48 följande:
    Och hur tusan vet du det Om man äter som TS dotter gör så på verkar det, jag är utbildad uska och vet lite mer om vad en kropp behöver, vad har du för belägg för dina påståenden om vad kroppen behöver och inte
  • Bevabus

Men det var inte min fråga Har ni köpt vitaminer åt henne?

dottermorochmormor skrev 2008-07-03 18:41:27 följande:
    Hon äter fortsatt dåligt, bara sallad/grönsaker/råkost/ris/potatis/pasta......Just nu är hon hos mina föräldrar och för mig är det skönt att få koppla bort allt det där. Och en chans för någon annan att sätta sig in i situationen med min dotters mathållning.
  • jutti

vilka godisar inehåller protein??? nötter vet jag, men godis?

TrasDockanLer skrev 2008-07-03 18:51:55 följande:
    Jag har gjort samma ska som din dotter, jag hatade kött tyckte det var äckligt och jag åt inget från djur... Men då blir det också att man äter mycket snabb energi för att klara en dag...Jag tycker att du ska göra som min mamma gjorde, hon sket i mig så fick jag gå om jag skulle till någon...Jag blev hungrig och jag börja äta då... Men kött åt jag iaf inte så min mamma börja med corn, som liknar kött, men det var inte så gott.. Men vänta ut henne hon kommer vela ha nått mer i magen snart, och sen tycker hon ju om godis, och i godis finns det lite protein, men sen kan du köpa proteintillskott....Men då måste du se till så att hon äte med.../ Johanna
  • syrra
    Sojabönor är ett fullvärdigt protein det är det enda som innehåller alla essentiella aminosyror vilket inte kött gör.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • vampyria2
    Bevabus skrev 2008-07-03 21:31:56 följande:
    Men du, den här diskussionen har vi ju redan haft en gång och vi bestämde oss för att lägga ner den
    Såg inte att det var du efter som du hade bytt bild men även om vi har haft diskutioner så har vi inte haft det om hur du vet att TS dotter får i sig det en kropp behöver, kan vara lite farligt att sitta och försöka ge råd till folk när man inte riktigt har koll på läget själv, kan sluta olyckligt  Fundersam

Skönt att du TS har fått hjälp av dina föräldrar, bra att fler ser vad hon äter och kan säga vad de tycker om saken.
    Jag hoppas att du når fram till henne så hon förstår att det handlar om att hon ska må bra och få i sig det hon behöver.
    Får jag fråga, har hon gett nån andledning till varför hon inte vill till en dietist
  • Bevabus

Men det är ju det som är grejen, jag själv har ju koll på läget eftersom att jag har gått igenom samma sak som TS dotter

vampyria2 skrev 2008-07-03 22:50:25 följande:
    Såg inte att det var du efter som du hade bytt bild men även om vi har haft diskutioner så har vi inte haft det om hur du vet att TS dotter får i sig det en kropp behöver, kan vara lite farligt att sitta och försöka ge råd till folk när man inte riktigt har koll på läget själv, kan sluta olyckligt  Skönt att du TS har fått hjälp av dina föräldrar, bra att fler ser vad hon äter och kan säga vad de tycker om saken.Jag hoppas att du når fram till henne så hon förstår att det handlar om att hon ska må bra och få i sig det hon behöver.Får jag fråga, har hon gett nån andledning till varför hon inte vill till en dietist
  • julmusten

Jag gjorde precis som TS dotter nar jag var 16. I ett ar levde jag pa makaroner och ketchup och limpa med smor och oboy typ!!! Da blev min mamma trott pa att jag var trott jamt och tog med mig pa vegetarisk matlagninskurs. Det var skitbra faktiskt.

Jag larde mig laga god vegetarsik och naringsrik mat och jag fick lite one-on-one time med min mamma. Fastan man ar nastan myndig sa kan man behova de stunderna, och att vi gjorde nagot sapas vuxet som en matlagningskurs tillsammans gjorde det hela mindre konstlat. Jag kan fortfarande komma ihag hur kul vi hade da, och det var for 15 arsen!!

Jag ar fortfarande lite quasi-veggis, men ar mycket mer medveten om vad som ar nyttigt och bra. Dessutom sa kanner jag min kropp mycket battre nufortiden.

• jutti
    TrasDockanLer skrev 2008-07-03 22:05:39 följande:
    naturgodis...
    men hallå, naturgodis innehåller en hög koncentrerat socker, men var är proteinet?....är det nötter du tänker på??
    Jag vill nämligen veta för jag själv är en slarver med att äta kött, fisk, kyckling......så om man får det genom godis så vill jag veta
  • dottermorochmormor

Rigor Mortis skrev 2008-07-04 03:55:17 följande:

Låt henne svälta ett tag, sen får hon sondmatas på psyket tilsl hon kommit ur revolten mot köttet.
    Jaha? Det var ju ett riktigt klokt konstruktivt råd du kom med!
  • dottermorochmormor
    Bevabus skrev 2008-07-03 21:32:30 följande:
    Men det var inte min fråga Har ni köpt vitaminer åt henne?
    Ja, vitaminer är inköpta och hon tar dom :o) Alltid något att vara glad över :o)
  • Bevabus

Jamen va bra! :D
    Det är ett jättestort och bra steg. Börja nu med att köpa hem nya vegetariska saker varje gång ni är o handlar...så får hon pröva sig fram...köp inte mycket av grej, utan bara litegrann. Hon kommer att hitta något hon gillar snart, det finns mycket vego-grejer att gå igenom. Men det finns nåt för alla

dottermorochmormor skrev 2008-07-04 09:17:18 följande:
    Ja, vitaminer är inköpta och hon tar dom :o) Alltid något att vara glad över :o)
  • Haraaz

Köp inte en massa linser o bönor som ingen vet hur man ska tillaga, köp sån färdigmat i frysdisken typ veggobiffar, morotsbullar etc...

• dottermorochmormor
    Haraaz skrev 2008-07-07 02:39:10 följande:
    Köp inte en massa linser o bönor som ingen vet hur man ska tillaga, köp sån färdigmat i frysdisken typ veggobiffar, morotsbullar etc...
    Vi köpte hem "vegoburgare" åt henne härom dagen. Har aldrig sett någon dissekera mat så noggrant någon gång tidigare!! Hon trodde inte det minsta på att det inte fanns kött i den burgaren och hon gillade inte smaken.....så det slutade med att hon inte åt den :o/.
  • syrra

Köp hem sojakorv, vegeschnitzel, quornbitar de är jättegoda att göra stroganoff på. Mina pojkar älskar schnitzeln och korven

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Bevabus

hm...
    jo ibland så smakar det ju faktiskt så pass likt kött så man börjar undra..men det där låter ju rätt överdrivet =/

Men då får ni tänka såhär "Okej, då vet vi att hon inte gillar vegoburgare, då prövar ni nåt annat nästa gång "

Jag gillar inte heller vegoburgare faktiskt, tycker de smakar för mycket kött om det...

dottermorochmormor skrev 2008-07-07 09:41:37 följande:
    Vi köpte hem "vegoburgare" åt henne härom dagen. Har aldrig sett någon dissekera mat så noggrant någon gång tidigare!! Hon trodde inte det minsta på att det inte fanns kött i den burgaren och hon gillade inte smaken.....så det slutade med att hon inte åt den :o/.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, min 15-åring & mat.....