• en blev två

Hur ska man kunna jobba & ha barn i Storbritanien????

Jag blir tokig på det här landet ibland!!!
    Sitter just nu och försöker pussla ihop barnomsorg till min tre barn, tvillingar på ett år och en pojk på nästan 4.
    Det är meningen att jag ska börja jobba tre dagar i veckan om två månader men jag tror inte att det kommer funka. Ringde just till ett dagis och det skulle kosta ca £500 per barn/månad, totalt £1500!!!!!!
    Nu ska jag ringa till lite dagmammor men även dom kostar minst ca. £900 och då måste man hitta någon som kan ta 3 barn och som kan ta den stora till lekis.
    Usch vad jag blir arg, vet inte om jag har lust att vara hemma heltid med tre barn, känner att jag blir grå hårig av att bara tänka på det

• Svar på tråden Hur ska man kunna jobba & ha barn i Storbritanien????
  • Hundkex

Ja du... verkar ju ganska tungt. Det är väl ett problem som har format hela SB, ingen mening att utbilda sig för att det ändå inte går ihop sig sen. Många kvinnor stannar mer eller mindre frivilligt hemma och så snurrar det på med tidiga graviditeter och outbildad befolkning...

Hoppas verkligen det löser dig för er och att ni åtminstonne inte bor i London med skyhög hyra också ; )

• 3tjejer

Fattar inte heller hur folk får ihop det! Jag kollade i alla fall vad yngsta dotterns dagis kommer kosta (vi pratade ju om det i lördags). £22/heldag.

• FOA

Har i London ligger dagmammorna pa £45 per dag och dagis pa £75.

• Nos

Hek, nu bor ju jag i USA för tillfället och kommer vara hemma första året och sen flyttar vi hem och min man tar pappaledighet. MEN våra vänner har en son här och betalar 1200 dollar i månaden. typ 7000, då får de stå för blöjor, mat och allt annat han kan behöva under tiden på dagis. Men jag vet att de sagt att om det blir ett barn till under deras tid här så skulle det vara billigare för dem med en nanny. Är det ett alternativ för er. Om ni tar en svensk au-pair så får ju barnen språket på köpet. Hoppas att det löser sig!

• MrsFreckles

Ja jag forstar inte heller hur man klarar det med fler en ett barn vad det galler dagis - vi ska betala £700 i manaden for 3 dagar i veckan fram till jul for var dotter (vi har bara ett barn an sa lange) sedan ska jag jobba heltid och da blir det over £1000! (Vi bor i London) Inget over till lyx direkt Dagis ar anda mest flexibelt och billigast tyckte vi for du far namligen betala dagmammans semester och ta semester nar hon tar semester mm. Och har du nanny/barnflicka...ja jag vet inte om jag skulle lita pa en 18-aring Och en riktig utbildad, da far du nog betala £30K per ar, sjuklon, evt mammaledighet mm...hej och ha!

Far hoppas pa an battre jobb i framtiden om det ska bli fler barn Eller flytta till Sverige!

Hoppas det ordnar sig!

• Lini M

Ja det ar superdyrt...
    min DS ar 1 ar & ska borja pa dagis efter sommaren, £33 / dag!! Det ar i & for sig ett jattefint dagis med stor tradgard, barnen ar ute mycket (vilket kanns som en sjalvklarhet for en svensk men ar ovanligt har!!) men anda - over trettio pund om dagen!! Jag tror inte att foraldrar i Sverige forstar hur formanligt de har det, med maxtaxa pa dagis, lang mammaledighet osv osv...

• sbalogun

Vet inte hur mycket din man tjanar men kolla upp tax credit 0845 300 3900 som kan hjalpa till med barnomsorg. Fast som sagt det beror ju helt pa vad ni tjanar i familjen. Jag har haft precis samma problem har 2 barn med 1 ars mellanrum. Dessutom far man ibland 10% discount pa vissa dagis om man har tvillingar. Borjar din pojke inte i skolan nu om han ar 4 ar? Fast da ar ju problemet att man ska fa dem till skolan och hamta. Min aldsta dotter ska borja nu till host och jag blir sa stressad over att tanka pa hur jag ska losa allt. Hoppas det loser sig..

• Koffie

Pja, jag bor ju inte i UK men har haft samma problem i Holland..
    Där löser man det ju på alla möjliga flexibla sätt. Far/morföräldrar, grannar, kompisar, "barnpooler"...

Har du inga snälla grannar som kan hjälpa till för en mindre slant, eller ännu bättre - andra småbarnsföräldrar i samma sits? Nanny/au-pair är också ett alternativ - om du känner fler svenskar i samma sits skulle ni ju också kunna dela på en au-pair.

Sedan finns det ju under vissa omständigheter möjlighet att få hjälp till barnomsorg i Storbritannien, precis som sbalogun säger.

Lycka till!

• en blev två

Tack för alla era råd ska träffa min chef i morgon.
    Tyvärr så får vi inte några bidrag till barnomsorg. Det får man bara om bägge vuxna har dåligt betalda jobb, vi ligger däremot precis över gränsen.
    En Au-pair skulle vara jätte bra men vi har tyvärr ingen plats, vi har bara tre sovrom.
    Vi inga kompisar som har lust att se efter två ett-åringar och en fyra-åring. Det blir rätt många barn om man har två själv, plus att en del jobbar redan.
    Svärmor sa häromdagen att hon kanske kan se efter den stora killen två dagar i veckan, vi får se hur det blir med det. Håll tummarna att det fixar sej.

• Kathen

Har ocksa erfarenhet av den dyra barnomsorgen. Har i Buckinghamshire minst 6pund i timme/barn. Dagis dyrare oftare. Med 3 barn under skolalder blir det svart. Otur att din son ar foedd i september....

Vi har haft hjalp fran svarmor som kommit o bott hos oss periodvis. Annars ar val Au pair det billigaste alternativet. Vi har ocksa "bara" 3 sovrum. Vara 3 ungar (snart 4 barn) delar husets storsta sovrum. De ar sa sma sa de vill inte ens ha eget rum - o behover inte heller.

• Koffie

Det KAN vara ett alternativ att gå ihop med några andra svenskar/skandinaver om en au-pair, så kan hon bo antingen hos någon som kanske har mer rum, och annars kanske dela kostnaderna för en liten lya?

• FOA
    Koffie skrev 2008-06-27 14:37:37 följande:
    Det KAN vara ett alternativ att gå ihop med några andra svenskar/skandinaver om en au-pair, så kan hon bo antingen hos någon som kanske har mer rum, och annars kanske dela kostnaderna för en liten lya?
    Egen bostad blir dyrt da hyrorna ligger pa mer an det dubbla om man jamfor med Sverige.
  • Koffie
    FOA skrev 2008-06-27 20:47:33 följande:
    Egen bostad blir dyrt da hyrorna ligger pa mer an det dubbla om man jamfor med Sverige.
    Yep, jag vet - men likafullt kan det faktiskt funka. Om det hade varit som i Sverige så hade det ju inte varit ett problem alls..
  • Bille

ooooh, min son skall borja pa dagis morgon. Haller med om hur himla dyrt det ar och knappt lont ekonimiskt sett! VI betalar 53 pund per dag!! (Bor utanfor London)

Jag har sadan angest for att lamna honom!!!! :(

• Liyah

Fy, vad det låter tungt. Vet inte vad jag ska säga. Jag sitter nämligen här och funderar på om jag verkligen måste tvinga mig själv till att flytta till storbritanien, så jag och min fästman kan bo tillsammans snabbare. Men, det är inte något kan känner för, att flytta alltså :) Nånting säger mig att det blir lättare för han att flytta till Sverige. Han jobbar som en galning i Storbritanien, fast det är ju inte landets fel.

• Millis68

barnomsorg i england är verkligen helt horribelt och jag har provat på hemma i sverige under förra året. jag betalade 1260 kr för heltid för min son i stockholm och han älskade att vara på dagis och de gjorde så mycket roligt och utflykter till akvariet och ut till olika parker, åkte buss och tunenlbana.

nu är vi tillbaka i england och för en dag i veckan betalar vi £30 så det blir en hel del på en månad. jag ska försöka hitta jobb till november och då blir det heltid, det mesta av min lön lär väl gå till dagis, nu är det ju bara ett år till han börjar skolan men det blir en hel del pengar.

efter att ha sett dagis i sverige så är jag inte jätte imponerad av det jag har sett här i england. många dagis där vi bor är i baracker och väldigt liten yta för barnen.

ni som bor i england, ni vet om att terminen efter barnen fyller 3 år så har de rätt till 12,5 timmar gratis på dagis. jag har inte läst in mig på det men jag tror att det är staten som går in och bidrar med de pengarna.

• Googels

Jag har alltid vetat att det är dyrt med dagis i UK men jag tror att det är inte förrän man själv har barn på dagis, eller funderar på att sätta dem på dagis, som man inser riktigt hur dyrt det är.

Vi betalar för tillfället £32.30 för 8.5 timma om dagen för barn under 2 år. Vill man ha mer fleibel och längre tid så betalar man £33.85 för en full dag. (Bor i Skottland)
    Och till det kommer mat för £1.40 om dagen, och egna blöjor, så det drar ju snabbt iväg.

Vi kommer inte att ha råd med ett till barn på dagis än på ett tag, framför allt inte om man samtidigt vill flytta till lite större hus innan... Har tänkte kolla upp vad det skulle kosta att ha två på dagis när dottern har blivit 3år så att man kan utnyttja de statliga gratistimmarna, men har inte kommit så långt ännu.

en blev två - har du hittat någon lösning än?

• en blev två

Nej ingen lösning än!!
    Ska träffa min chef igen idag men det ser inte bra ut. Vi har räknat fram ock tillbaks och kommit fram till att vi har bara råd att jag jobbar 2 dagar i veckan. Jag gjorde 3 dagar/vecka innan tvillingarna föddes. Mina svärförädrar har erbjudit sej att ta den stora killen 2 dagar i vecken. I sånt fall behöver vi bara dagmamma till tjejorna, det skulle kosta ca £480 för 2 dagar plus att då tjänar jag så lite att jag knappt behöver betala skatt + childcare voucher. Ska jag däremot göra 3 dagar i veckan så blir det ca £845
    Vi får se hur mötet går idag men jag har inga större hopp, blir nog till att man får bli "hemma fru"

Svar på tråden Hur ska man kunna jobba & ha barn i Storbritanien????