• frideborg

Kan man föda vaginalt från v.32 eller blir det alltid snitt?

Om barnet av någon anledning skulle komma så tidigt, blir det alltid snitt då? Från vilken vecka kan man föda vaginalt utan problem?

• Svar på tråden Kan man föda vaginalt från v.32 eller blir det alltid snitt?
  • Jennjen

Det kanske beror lite på om vattnet har gått eller inte? Under min sista förlossning tog de vattnet precis när han var påväg ut för att inte huvudet skulle påfrestas i onödan eftersom han var prematur... och då var han ändå en sen prematur i v33...

Vad tror ni om den tanken? Ni som fött tidiga prematurer?

• Snoffsan

Jag födde tvillingar vaginalt i vecka 30 ena normalt och andra i säte. Jag hade även konstaterad GBS och hade haft vattenavång 3 veckor tidigare, men ändå så sa läkarna att det var säkrare att föda vaginalt för att barnen då får en adrenalinkick av förlossningen och kommer igång med lungorna lättare än om man plockar ut dem för fort.

• mistryrose

Förstår inte att de säger så olika. Jag var på föreläsning på det sjukhus där jag egentligen skulle föda och då sade de att man alltid snittar före v 34+0 med tvillingar. När jag hade vattenavgång i v 33+3 var jag förstås jätteorolig att det skulle bli snitt men väl där var det inget tal om något snitt. Dock blev jag vidareskickad till ett annat sjukhus eftersom de hade fullt på sin neo.

Verkligen mysko att det verkar vara så olika från sjukhus till sjukhus.

• Niicol3e

jag födde vaginlat på 7 minuter i säte.! och det gick hur bra som helst :) sonen mår bra och han går upp i vikt som han ska och idag är han tre månder :D

• hockeygirl

hej 1
    jag födde i vecka 32+4 helt utan förvarning och det gick galant sonen har mått rba hela tiden så vi fick åka hem efter 11 dagar och idag är han 10 månader och precis som vilken annan bebis i hans ålder som helst. lycka till!:)

• knäppisen

När jag födde sonen så fick jag uppfattningen att det hade blivit snitt om han legat i säte.
    Han kom i v 29+0.

• Superizza

Jag födde i v.32+1 vaginalt utan problem.. Då kom han av sig sj. Ingen hjälp alls, förutom ett litet klipp..

• tinaw

Det beror ju på varför man föder en prematur, är det så att barnet måste ut men man inte har någon förlossning på g är det inte någon större idé att försöka sätta igång en förlossning om man inte märker att livmodertappen är mogen mm. Om förlossningen är igång och verkar funka bra är det det bästa för barnet.

• Proletariatet
    tinaw skrev 2008-06-27 23:42:13 följande:
    Det beror ju på varför man föder en prematur, är det så att barnet måste ut men man inte har någon förlossning på g är det inte någon större idé att försöka sätta igång en förlossning om man inte märker att livmodertappen är mogen mm. Om förlossningen är igång och verkar funka bra är det det bästa för barnet.
    Fast det verkar inte heller stämma, för min förlossning var igång, men de beslutade ändå att snitta.
  • Snoffsan

Ja och jag blev igånsatt i vecka 30. Fast då hade ju visserligen mitt vatten gått 3 veckor tidigare så lite på gång var jag ju.

• tinaw
    morotsstavar skrev 2008-06-28 08:45:21 följande:
    Fast det verkar inte heller stämma, för min förlossning var igång, men de beslutade ändå att snitta.
    Det beror också på hur barnet mår och vilken vecka man är i, och hur fort förlossningen går framåt.
  • Staxson

Jag födde också vaginalt. Min tös föddes i v.32+5 helt utan problem. Där sa läkarna samma sak, alltså att barnet mår bäst av en naturlig födsel iom att det inte fanns några andra komplikationer runtomkring. Så det beror helt på hur barnet mår och sedan handlar läkarna utifrån det. Min förlossning tog ett par timmar och jag hann få både epidural och bäckenbotten bedövning (som dock inte hann ta), ett litet klipp senare och 3-4 krystningar var hon ute. Pigg som en lärka och skär och fin =). Hon fick tom komma upp på bröstet en liten stund innan de gick iväg med henne till neo. Nu är hon 4mån (okorr) och väger en bra bit över 5kg!

• cloudberry79

Så summa summarum så är det precis som vid en fullgången förlossning I första hand vaginalt och om komplikationer uppstår snitt. Iallafall i Sverige.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Kaffekopp

Det beror på varför barnet/barnen vill komma ut och hur det/de mår. Jag har tagit emot en liten i vecka 24 som föddes vaginalt. Och flera i vecka 25-30.

• Lillan7704

Emilia är född vaginalt i v. 32 utan problem!

• Basses mamma

Jag frågade om detta när jag kom till förlossningen i v. 23. Läkarna sa att det spelar ingen roll i vilken vecka man är, sätter förlossningen igång spontant kan man föda vaginalt. För mig blev det ändå akutsnitt, trots att förlossningen satt igång spontant, pga moderkaksavlossning.

• Ängeln Casper

Efter 15 veckor vattenavgång födde jag min son Casper v.30+2 vaginalt.

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • mammasgullar

Jag födde vaginalt i v25+1 utan några problem. Men allt beror helt på hur barnet mår och hur mamman mår.

Svar på tråden Kan man föda vaginalt från v.32 eller blir det alltid snitt?