• jea1

Vilken vikt vid klädstorlek 40-45?

Vilken vikt brukar barnet ligga på om man måste använda sej av kläder i storlek 40 till 45?

Har varit på två tillväxtultraljud nu och med stor sannolikhet kommer han endast upp i ca 2500gr om han får stanna kvar i magen till v40. Just nu ligger vikten på 1696gr i v34+5. Skall tillbaka om två veckor och kolla om han växer vidare eller om vi måste göra ett för tidigt kejsarsnitt. Han ligger dessutom i säte och sen har jag för lite fostervatten så något vändningsförsök blev det inte tal om.

Om det nu blir ett snitt lite tidigare, vad skall jag då handla för storlek på kläderna? Blir det för stort det som jag redan har i storlek 50?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-22 13:34
    Tack alla som svarat. Inget blev som vi tänkt oss men tack iallafall för alla svaren om storleken på kläderna.

• Svar på tråden Vilken vikt vid klädstorlek 40-45?
  • Lia och bäbisen

Kan o kan...antagligen KAN han ha 50 när han kommer ut! Däremot kan det ju vara kul o ha några bodies tex i mindre stl, så han har nåt som han inte drunkar i på sig! Min tjej var väldigt "normal" 3500 och 50 cm, och ändå var 50 stort. det är ju rätt så väl tilltagna stl för att inte sitta åt, antar jag!

• Trollmor 86

Min dotter väger nu 2800g o stl 50 drunknar hon fortfarande i.
    Jag tkr du ska satsa på stl 44. De kläder hon har i 44 e fortfarande lite stora

• Mme K

Min dotter väger 2800 och har strl 44.

• jea1

Jag får se vad dom säger den 15:e på UL, kanske ska inhandla några mindre storlekar trots allt. Dom har ju sagt att han inte kommer att väga mer än ca 2500 om han blir kvar i magen till v 40. Varken jag eller sambon är ju speciellt stora så det kanske inte är så konstigt om han inte kommer ut som någon jättebebis.

• lilla sandra

Min dotter vägde 2600 gr o var 47 cm lång när hon föddes.
    Hon hade stl 44 tills hon var en månad ungefär. Då kunde vi börja med 50 kläderna som vi hade köpt från början.

• cloudberry79

När Vidar föddes var han precis 40 cm och vägde 1355g. När han vägde 1800g fick vi börja ha kläder på honom, han hade storlek 40 och 44 fram till han var lite drygt fullgången, ungefär 2 veckor efter BF (3400g vägde han då) bytte vi till storlek 50. Vissa märken, tex PoP och Lundmyr har JÄTTEstora prematurkläder, vill du ha små kläder med vettig passform för en tillväxthämmad eller prematur bebis så är det typ Me&My, Lindex och HM som är bäst enligt mig.

LFG WOTLK
  • Bliglin

Håller med föregående talare! Många stl 40 är jättestora och ffa breda. Min lille kille som nu väger 3 kilo och är 48 lång fyller fortfarande inte ut Po.P:s bodysar i stl 40.

Det märket med "minsta" kläderna som jag testat är Petit Bateau där stl 50 är rejält mycket mindre än t ex PoP:s stl 40. Häpnadesväckande egentligen med tanke på att storleken anges i centimeter...

Petit Bateau har även prematurstorlekar. Bra kvalitet men kanske lite dyrt.

• Flamma

Melvin vägde 2850 gr när han föddes, han hade strl 40 ett par veckor. Det kan ju vara kul att ha nåt plagg som passar redan från början, sen kan man ju köpa storlek 50 i reseten

• Melisabeth

Isabella var 47 cm och 3350 gram när hon föddes och vi valde 44 till henne då 50 kändes väldigt onödigt rymligt.
    Har för mig att hon hade 44 i 3 veckor innan vi bytte till 50.

Men hon var ju som sagt rätt normal i vikt när hon föddes och gick upp mycket/fort så det var kanske inte så konstigt

Tiden går fort när man har roligt...
  • MajGela

vår son vägde 3210g o var 50 cm lång. dom första kläderna han hade var stl 44, stl 50 var stort på honom

• sandras81

Min dotter vägde 2670 när hon kom. och stl 50 var alldeles för stort!

Stolt mamma till Filippa 080206
  • tjejkocken

min dotter vägde 1895 när hon föddes o hon hade nog 44 o det var mega stort på henne o det hade hon kanske i ca 1 1 1/2 månad.

sonen vägde 2540 o han hade 50 visserligen för stort men det växte han i ganska fort.

• UWO BaraJag

Mina två första kunde ha strl 44 första veckorna med födelsevikt på  2,5 kg.
    Trean kanske kunde ha haft strl 45 några dagar - någon vecka med födelsevikt på 2,6
    Och fyran o femman hade strl 38 när de var under 2 kg och strl 40-45 från ca 2 kg och ett tag framåt.

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • MatinaR

Benjamin vägde 1905g och var 43 lång när han föddes i vecka 35, då var stl 44 för stort. tyvärr så hittade jag inget mindre då.

• LadyB

ska man inte gå efter längden??
    för jag hade st44 och min son va 42cm lång o den va hyfsad

• Full av förhoppning

Jo du har helt rätt, man ska gå efter längden, det har både jag och någon annan också skrivit längre upp

LadyB skrev 2008-07-09 18:22:08 följande:
    ska man inte gå efter längden??för jag hade st44 och min son va 42cm lång o den va hyfsad
    Elias är här
  • Tant Green

Min tjej vägde 2,8 kg och var 46 cm när hon föddes i 37+0. Hon kunde ha storlek 50, men det var stort, så vi köpte/fick några plagg i storlek 44 också.

• LadyB

Full av förhoppning skrev 2008-07-09 20:56:52 följande:

Jo du har helt rätt, man ska gå efter längden, det har både jag och någon annan också skrivit längre upp
    okej...jag trodde nästan att jag hade fel :D
  • Längtar

När min son Noah föddes så vägde han 2130 gram och hade 40 i kläder.44 och 46 hade han nog i 1 månad ungefär.

Svar på tråden Vilken vikt vid klädstorlek 40-45?