• Natalejjis

Någon som bor eller ska flytta till London??? ;-)

Nu går vi i flyttankar! Vi kommer nog att flytta till Centrala London innan året är slut.
    Detta känns självklart kul och väldigt spännande. Det är dock en del att tänka på och kolla upp. Men sakta men säkert går det framåt!

Söker därför andra där i trakterna så att man inte ska behöva bli ensam.
    Någon här?

Natalie

• Svar på tråden Någon som bor eller ska flytta till London??? ;-)
  • SkiptonMaria
    brojer skrev 2008-07-31 16:39:08 följande:
    Alla skolor i Hackney och Islington delar upp barnen mellan höst och vintern. Inget jag gillar själv eftersom vissa barn, 15 stycken börjar tidigare. Det var inte så lätt för mitt mittersta barn när han började i Januari, var yngst i klassen (född i juli) och hälften av klassen kände varandra mycket väl. Ja visst kan man vänta som Skipton Maria sa, fast det kanske inte är så kul det heller. www.islingtonschools.net/Schools/primary/Här kan du gå in och läsa om alla skolor som finns i Islington. Det är även viktigt att läsa skolans ofsted report (the Office for Standards in Education)www.ofsted.gov.uk/portal/site/Internet/menuit...
    ok, måste vara ganska nytt i sånna fall, de 3 skolor jag jobbade på i Hackney 2000-2004 hade inte så iallafall.

Ville också bara förtydliga att jag INTE tycker att man ska vänta (om man har ett val) dvs KAN man låta dem börja i sept med alla andra så tycker jag att de ska göra det (naturligtvis min personliga åsikt) känner flertalet föräldrar som valde (där de kunde välja själva alltså)att "hålla tillbaks" sina barn och låta de börja i Januari och där barnen tyckte det var jobbigt. (kanske är det därför så få skolor, relativt sätt, har ett Jan intag?)

Håller också med om att det är MYCKET viktigt att läsa ofsted, men även att prata med föräldrar i området och att titta på skolan själv förstås.

En snabb koll på den post code som Holloway lght ligger på verkar närmaste skolan ok, dock verkar närmaste skolan i Greenwich bättre..

Övrigt kan jag väl bara säga (har fått några mails, inte av någon som postat på tråden) att man kan tycka vad man vill om att de börjar skolan "så tidigt", tyvärr så måste man ju rätta sig efter lagen.
  • SE10

Greenwich har väl erkänt bra public schools överlag vad jag vet (rätta mig gärna om jag har fel). Dessutom borde skolmaten vara bättre i Greenwich numera efter Jamie's school dinners :) som utspelade sig i Greenwich, rätt oväsentligt kanske...

Som jag ser det så är också Greenwich mer familje- och barnvänligt än Islington med parken etc. Islington ser jag mer som ett party och singel tillhåll, emedan Greenwich är mer England än London och där med mer down to earth. Det finns så klart mer och bättre restauranger och barer i Islington än i Greenwich, men som barnfamilj tror jag Greenwich fortfarande är bättre.

• utlandsmamma

Skipton Maria
    Jag håller med dig att prata med föräldrar i området är jätteviktigt!!!

Inte vet jag om Hackney har ändrats men min äldsta son började skolan för 6 år sedan och då hade våran skola två intagningar. Nu måste man ju söka via sin council och när den mellersta började vet jag att de sa att alla kommunala skolor hade två intagningar.

Förstår inte vad någon emot att man började skolan så tidigt?

SE10
    Vet inte om jag ser Islington som endast ett party ställe, visst skulle jag inte bo på Upper street med mina barn men det finns otroligt mycket fina barnvänliga områden i närheten.

Jag bor i Stoke Newington som ligger 15 min från upper street. Fina grönområden, storbritanniens barntätatest områden och 4 super skolor. All mat i skolorna är organiskt och hemlagat och så har det varit långt innan Jamie Oliver. Jag rekommenderar det varmt!

Ja så fort man har barn som skall in på en skola blir letandet av bostad väldigt annorlunda, det är viktigt att man fokuserar på ett bra område för barnens skolgång.

• Natalejjis

^smajlar massor^

VILKA UNDERBAR MÄNNISKOR NI ÄR!!!

Tack för all hjälp och alla åsikter! Jag har verkligen fått mycket att tänka på! Det här med skola känns verkligen som en krånglig grej!
    Oliver kommer ju antagligen att börja i början av nästa år. Det känns stort!! Vad kostar kommunal resp. privat och hur bra är det? Vilken skillnad är det?

Tack åter igen!!

FÖrhandlingarna är i full gång! Meddelar exakta adressen när det väl är bestämt! Det lutar åt Islington iaf!

• utlandsmamma

Privata skolor eller "independent schools" kostar väldigt olika. Räkna med runt 4000 till 5000 pund per termin (England har tre terminssystem).

Det finns manga manga bra kommunala skolor och jag skulle sjalv aldrig lata mina barn ga i en privat skola. Jag tycker det ar viktigt att de gar i en skola i narheten av dar vi bor och att de far manga vanner som bor i narheten. Jag vill aven att mina barn traffar barn fran olika samhallsklasser och olika kulturer.

Visst finns det manga mindre bra kommunala skolor det ar darfor otroligt viktigt att man valjer ett omrade med bra skolor.

Jag ar otroligt nojd med mina barns skola och mina barn far all hjalp som de behover. Skolan de gar i har aven "breakfast club" och "afterschool club" for de foraldrar som arbetar heltid.

• Natalejjis

brojer> Skönt att höra att det inte bara är privata som är bra! Jag känner väl som du att jag vill att Oliver ska ha sina vänner i närheten och även få uppleva olika samhällsklasser osv. Dock kommer det väl alltid finnas bråkstakar och mobbare oavsett privat eller ej.

Vi har lagt märke till att det ligger ett kvinnofängelse inte allt för långt från huset vi nog kommer hyra. Är det något man bör oroa sig för? Eller kan det tvärt om vara bra då det är extra bevakning på stället..? Eller finns det risk för rymmare som bryter sig in hos en själv och tar gisslan..?? Någon som vet om det hänt? Eller är det bara att slappna av..??

• Natalejjis

En fråga till...

Hur är det med bidrag när man bor i London? Får jag som hemmavarande mamma någonting för att jag är hemma? Typ barnbidrag. Hur mycket i så fall?

• MrsFreckles

Tror inte du behover oroa dig sa mycket for fangelset, da ar det nog andra saker som ar battre att ha koll pa som i alla storstader!

Hur lange hade ni tankt stanna? Nu vet inte jag hur det funkar med att flytta med barn, jag kom hit som singel och fick man och barn har Ni skriver val inte ut er ur Sveriges forsakringssystem antar jag. Man far barnbidrag, ca £75/manad (vet inte hur det blir med flera barn).

Har kan du lasa mer om sk Tax credits och Child Benefits mm
    http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/index.htm

• Natalejjis

God kväll!

Värst vad lugnt det var i tråden nu då..

Hur gjorde ni när ni flyttade, med flyttlass och så? Några tips?

Olimpia> Aha, är det så det är! Vi stannar i minst ett år. Sedan får vi se hur vi trivs. Jag tror vi kommer att återvända till Sverige tids nog.

• Natalejjis

Olimpia> Vi vet inte än.. Företaget som JEns jobbar för är väldigt sega med besked om när vi ska flytta och med allt pappersjobb! Jag blir galen! Det är så synd när vi hittat en lgh. Är ju risk för att den försvinner och att vi antingen måste ta en som vi bara sett på nätet eller åka ner. Åka ner igen är nog inget alternativ då vi planerar ett bröllop och åker till Turkiet den 11e sep-25sep. Varför ska det ta sådan tid???

• SE10
    Natalejjis skrev 2008-08-15 10:07:12 följande:
    Olimpia> Vi vet inte än.. Företaget som JEns jobbar för är väldigt sega med besked om när vi ska flytta och med allt pappersjobb! Jag blir galen! Det är så synd när vi hittat en lgh. Är ju risk för att den försvinner och att vi antingen måste ta en som vi bara sett på nätet eller åka ner. Åka ner igen är nog inget alternativ då vi planerar ett bröllop och åker till Turkiet den 11e sep-25sep. Varför ska det ta sådan tid???
    Dessa saker brukar ta tid, tyvärr. Har flyttat runt en massa i världen och det är inte bättre vart man än flyttar eller med vilket företag. Så misströsta inte.

Bara att vänja sig dock, all kontakt med myndigheter kommer att ta mycket längre tid än i Sverige sen när ni kommit till England. Ingen kan ta beslut eller svara på frågor. Bara att få sig ett National Insurance number är ett helsicke, om det inte blivit bättre nu, vilket jag verkligen hoppas. Skaffa bankkonto är lite av moment 22 i många fall, det med.

Är det något som verkar funka i Sverige så är det kontakten myndigheterna, men sen så betalar ju svenskarna för det genom skattsedeln flera gånger om!

Lycka till med semestern och bröllopet. Ja och inte minst flytten.
  • Danska

bankkonto kan vara smart att ordna hemma i sverige på en engelsk
    bank. till exempel barcleys

• LillanM

Attan att jag inte hittade denna traden forran nu (ar gravid sa hanger mest pa sadana tradar), jag bor ca 10 minuters promenad fran Humber Road i Greenwich (at Blackheath) dar jag forstar att ni tittade pa lagenhet. Funderar ni fortfarande pa det omradet eller? Jag har hyfsad koll pa dagis och barnaktiviteter i omradet eftersom jag precis haller pa och funderar pa vad vi ska gora nar lillen kommer i januari.

Verkar vara ett par stycken som bor i sydostra London (SE10 och Olimpia), vad roligt! Ar ni med i ostra avdelningen for svenska mammor eller?

• MrsFreckles
    LillanM skrev 2008-08-22 17:42:38 följande:
    Attan att jag inte hittade denna traden forran nu (ar gravid sa hanger mest pa sadana tradar), jag bor ca 10 minuters promenad fran Humber Road i Greenwich (at Blackheath) dar jag forstar att ni tittade pa lagenhet. Funderar ni fortfarande pa det omradet eller? Jag har hyfsad koll pa dagis och barnaktiviteter i omradet eftersom jag precis haller pa och funderar pa vad vi ska gora nar lillen kommer i januari. Verkar vara ett par stycken som bor i sydostra London (SE10 och Olimpia), vad roligt! Ar ni med i ostra avdelningen for svenska mammor eller?
    Hej! Nej har inte gatt med i nagra grupp med svenska mammor...tiden gick och hade en sa trevlig mammagrupp har fran flera lander, mest engelskor dock. Har lart kanna ett par svenska mammor anda genom FL och genom andra mammor. Ar nojd med de aktiviteter som funnits har tex baby-yoga, sangstund pa biblan, baby-massage (allt gratis!) och sa en massa fikor! (inte lika gratis)

Tipsar om dessa tradar med:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m34908900.html

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m35123574.html
Svar på tråden Någon som bor eller ska flytta till London??? ;-)