brojer skrev 2008-07-31 16:39:08 följande:
Alla skolor i Hackney och Islington delar upp barnen mellan höst och vintern. Inget jag gillar själv eftersom vissa barn, 15 stycken börjar tidigare. Det var inte så lätt för mitt mittersta barn när han började i Januari, var yngst i klassen (född i juli) och hälften av klassen kände varandra mycket väl. Ja visst kan man vänta som Skipton Maria sa, fast det kanske inte är så kul det heller.
www.islingtonschools.net/Schools/primary/Här kan du gå in och läsa om alla skolor som finns i Islington. Det är även viktigt att läsa skolans ofsted report (the Office for Standards in Education)
www.ofsted.gov.uk/portal/site/Internet/menuit...
ok, måste vara ganska nytt i sånna fall, de 3 skolor jag jobbade på i Hackney 2000-2004 hade inte så iallafall.
Ville också bara förtydliga att jag INTE tycker att man ska vänta (om man har ett val) dvs KAN man låta dem börja i sept med alla andra så tycker jag att de ska göra det (naturligtvis min personliga åsikt) känner flertalet föräldrar som valde (där de kunde välja själva alltså)att "hålla tillbaks" sina barn och låta de börja i Januari och där barnen tyckte det var jobbigt. (kanske är det därför så få skolor, relativt sätt, har ett Jan intag?)
Håller också med om att det är MYCKET viktigt att läsa ofsted, men även att prata med föräldrar i området och att titta på skolan själv förstås.
En snabb koll på den post code som Holloway lght ligger på verkar närmaste skolan ok, dock verkar närmaste skolan i Greenwich bättre..
Övrigt kan jag väl bara säga (har fått några mails, inte av någon som postat på tråden) att man kan tycka vad man vill om att de börjar skolan "så tidigt", tyvärr så måste man ju rätta sig efter lagen.