Neo födda 34+0 ?
Imorron skall min kompis få sin lilla baby genom kjesarsnitt.. Hon är då 34+0 och undrar om där är nån här som kanske fått barn vecka 34 och hur länge dom låg på NEO isåfall..
Imorron skall min kompis få sin lilla baby genom kjesarsnitt.. Hon är då 34+0 och undrar om där är nån här som kanske fått barn vecka 34 och hur länge dom låg på NEO isåfall..
Min minsting föddes i v 35+5, 47cm vikt 2500g och låg på neo i två veckor. Prematurgränsen går vid 37+0, och generellt så hamnar de flesta födda innan v 35 på neo eller vikt under 2500g enligt neo.
dottern kom v 33 o stannade 2 v på neo o hade hemsjukvård i 2 v
Kompisens dotter kom i v 34, stannade 4-5 dgr på bb och sen hem
Vår lilla pojke är också född 34+0. Vägde strax över 2000 g och var 46 cm lång. Vi låg på Neo i 3 veckor innan vi fick ta hem honom. Han var så trött och orkade inte amma därför hade han sond i flera veckor (vi fick även åka hem med sond). Han klarade sig med värmesäng så kuvös behövdes inte.
Jes
Hon fick kjesarsnitt i v 34+0 pga att hon har diabetes..
Det mesta gick bra.. Bara det att han får ligga nersövd i resperato för att lugorna är inte tillräkligt utvecklade ännu.
Men annars var allt bra med honom.. Han vägde 2460gram.
Mamma till viljestark dotter skrev 2008-07-16 12:31:10 följande:
Du får gratulera henne till pojken Skönt att allt gick bra efter omständigheterna. Men där ser man hur olika det kan vara. Min dotter klarade sig med CPAP knappt ett dygn, sen kunde hon andas själv. Hoppas lillkillen slipper respen snart
Han var ju ganska stor för åldern, men det brukar ju "diabetes-barn" bli.
Vi fick vår tjej i vecka 34+5. Hon fick ligga på värmemadrass i två dygn och sen sola för gulsot. Vi var på neo i två veckor tills ammningen kom igång. Hon vägde 2245 gram och var 45 centimeter lång.
Hon hade problem att amma ordentligt och fick inte i sig tillräckligt och gick upp mycket långsamt i vikt. När hon var tre månader gav vi upp ammningen och började med flaska.
När hon var sex månader var hon helt ikapp sina jämnåriga utvecklingsmässigt och nu vid nio månader är hon ikapp även storleksmässigt. Nu är hon runt 70 cm lång och väger strax över åtta kilo.
jag fick min son i vecka 34+0 jag låg inne med honom i 18 dagar (han behövde sola) och blev utskrivna när han var ca 1 månad
Moster Ninna skrev 2008-07-18 20:11:58 följande:
jo,hon fick två kortisonsprutor.. Men tydligen är det så att det inte är alltid att det hjälper.. :(
Moster Ninna skrev 2008-07-23 17:51:19 följande:
Japp det tror jag med att det gör.. Dom har sagt att dom kanske inte ska räkna med att han får komma hem förrsen ungefär då det var beräknad födesel..Men men.. han verkar vara en kämpe.. :)
Moster Ninna skrev 2008-07-23 19:26:02 följande:
hur går det för bebisen??
Hej hej! Jag som e den omtalade mamman i detta inlägget. Lukas mår rätt så bra, låg 3 dygn med respirator och sen ca 1 vecka med cpap. Nu e han inne på sitt sista dygn med andningslarm så lungorna är nu helt ikapp. Det som nu återstår är för honom är att klara av att äta. Är hos honom på morgnarna vid 9 när han ska äta o då orkar han amma ca 5-10 ml måste sen sonda lr ibland snipa honom resten av målet. Sen har han precis börjat att orka snipa hela målet kl. 18 sen sover han resten av dygnet ungefär. Är imorgon 2 veckor sen han föddes o personalen på avd. säger att med tanke på att han egentligen bara då e 36+0 så e det inte så konstigt att han inte orkar o dessutom har ju det han gått igenom varit jobbigt för honom. Men f.om imorgon kommer jag att bo med honom på samvården för att vi ska kunna få till ammningen o för att jag ska vara tillgänglig vilket mål som helst när han e pigg o vill äta. Tydligen e det just runt vecka 36 som dom börjar bli redo för det här med att amma. Så håll nu tummarna för att vi snart får komma hem allihopa.