• BeautifulPink

Häftiga och udda namn!!

Jag skulle vilja ha massor av förslag på snygga och gulliga namn utan för krånglig stavning och uttal från:

Vikinga-tiden.
    Grekisk mytologi.
    Romersk mytologi.
    Asagudarna.
    Och liknande...

Jag och min sambo är mycket intresserade av såna namn. Men söker på dessa grupper får man så mycket andra namn som man inte ens vet hur de uttalas och stavningen är helt omöjlig.

• Svar på tråden Häftiga och udda namn!!
  • Citronmeliss

Embla
    Assar
    Grim
    Isis
    Indra

(Pssst..Tänk på att Loke var en bad guy... Balder var däremot snäll med det namnet är inte nån hit förstås. Lilith är också fint, tycker jag, men betydelsen av det har också lite dåliga vibbar)

• Citronmeliss

Apropå debatten om namn här tidigare kan jag bara säga att man inte kan göra mer än att välja de namn man själv tycker är fina till sina barn. Om de verkligen vantrivs i dem kan de alltid bli kallade nåt smeknamn el byta när de blir äldre.

• unsan

En av mina vänners flicka heter Etna. Udda o coolt.

• dyveke

Min storasyster har en dotter som heter Oona. Det tycker jag är väldigt fint. Har visst dels keltiska rötter men också fornnordiska.

"Namnet som också kan stavas Una, Oonagh och Unagh är ett iriskt (keltiskt) namn som betyder "enhet" eller möjligen, enligt vissa källor, "lamm". Una är också ett fornnordiskt namn som är bildat av verbet "unna" som betyder älska (äldsta belägg i Sverige: år 1334). År 2002 var Oona på nittonde plats bland de mest populära tilltalsnamnen för flickor i Finland, men i Sverige är det bara 33 kvinnor som har det som tilltalsnamn."

• ladydivine

Mina barn heter Tristan och Luna, ja tycker de passar in på udda namn....va jag vet är det inte jättemånga som heter det i alla fall.

Ejla (eyla) tycker jag annars är ett fint namn =)

Btw älskar namnet phoenix, men det gör inte mina närmaste så sonen fick heta Tristan, vilket åxå är fint...=)

• lenabolin

mina närmsta tycker inte heller om phoenix eller mest de äldre som tycker det är lite udda men jag och min man tycker om det så det fick bli det ändå

• Sotardotter

Lilith är ju jättefint, ett namn för en stark kvinna. Den mest kända versionen om namnet är ju att hon är en fallen ängel (eller något sådant). En annan historia berättar att hon var Adams första fru, men eftersom hon vägrade att underordna sig honom och ligga underst så blev hon utslängd. You go Lilith

Citronmeliss skrev 2008-08-08 19:22:44 följande:
    EmblaAssarGrimIsisIndra(Pssst..Tänk på att Loke var en bad guy... Balder var däremot snäll med det namnet är inte nån hit förstås. Lilith är också fint, tycker jag, men betydelsen av det har också lite dåliga vibbar)
  • Annika 78

Vår son heter Joar vilket är ett fornnordiskt namn som betyder "krigare till häst". Vi valde det delvis pga betydelsen.

Svar på tråden Häftiga och udda namn!!