DIN erfarenhet med tvåspråkiga barn
Enligt din erfarenhet: är tvåspråkiga barn generelt sena eller tidiga med talet?
Har nämligen hört både och.
Enligt din erfarenhet: är tvåspråkiga barn generelt sena eller tidiga med talet?
Har nämligen hört både och.
Nu pratar vi "bara" norska och svenska, fast det blir ju ändå tvåspråkigt, för det är rätt stor skillnad på de språken. Båda våra barn har varit sena med språket. Jag vet inte om det kan vara just för att språken är lite lika. Att det är svårt för barnen att förstå vad de ska säga när vi pratar så lika, och ändå olika.
min son är två nu och är väl lite sen med språket kanske, han pratar fortfarande nästan bara enstaka ord. han förstår både svenska och spanska utan problem men dom allra flesta ord han säger är på svenska. inte så konstigt eftersom han är med mig hela dagarna, det kommer väl mer spanska sen.
men han är nog lite åt det senare hållet hur som helst.
känner igen det där med att pappa säger. min dotter fyller tre år i december. och förstår allt som pappa säger trots att de kanske träffas 2 timmar i veckan samt att när vi är tillsammans pratar han svenska med henne. när vi var hemma hos mna föräldrar sist då satt min dotter och sa pappa säger och så rabblar hon upp massor av pashto. men hon kan inte överstätta även om hon försöker och de blir nästan rätt. och hon pratar inte pashto med sin pappa. det var när vi var hos mina föräldrar som var första gången hon sa någon på pashto förutom gulu vilket hon sagt sen hon var 1 1/2. så det verkar som om hon kan skilja på språken då hon är medveten om att pappa säger detta medans mamma inte säger det. och dessutom började hon med att prata långa meningar inte ett ord utan 5-6 ordsmeningar. det var ju en liten rolig sak.
svenskan pratar hon flytande vilket inte är så ovanligt vid tre år. men hon var rätt så tidig med språket. fast jag har träffat på dem som är tidigare en henne. och nu vid tre år är det ingen skillnad på språket.
Mina två yngsta barn, som är födda i USA, har varit lite sena med talet. Men de är också prematurer och en av dem är/var lite utvecklingshämmad, så det spelar väl också in. Plus att jag led av en mycket svår depression och inte ens orkade prata när mellansonen (den utvecklingshämmade) "borde" börjat utveckla sitt tal.
Har en kompis vars fräldrar kom till sverige för 40 år sen. Hon och hennes 2 systrar är födda i sverige och pratar flytande svenska (självklart ) men de pratar också föräldrarnas hemspråk ( flytande bosniska) så man skulle aaaaaaaaaldrig ens gissa att de är födda här.. Jag fågade henne hur det har gått eftersom på den tiden hade hon bara svenska kompisar..
Hon sa att hennes mamma hade hel enkelt bestämt att hemma pratar vi bara bosniska och svenska får de ändå lära sig via dagis, skolan, tv, radio och kompisar.. och det funkade utmärkt.. ingen av dom 3 var sena i talet - snarare tidiga!
Min dotter är 2,5 år gammal med svenska mamma och italiensk pappa och vi bor i Italien. Hon pratar JÄMT. Och sjunger hela sånger, både 1 och 2 verser.
Det gulligaste är när hon översätter för pappa.
Jag kan t ex säga: Gå och hämta pappa och säg att vi ska läsa nu.
Då går hon och säger till pappa att han ska komma för att vi ska läsa - fast på italienska förstås!
Hon växlar mellan språket utan problem.
Var nog inne och skrev har for nagra mander sedan. Nu ar sonen 16 mander och kan ca 60 ord. Han lar sig flera ord varje dag och nu nar min mamma har varit pa besok sa har han lart sig svenska i rasande fart. Han kan nog runt 25 grekiska och 35 svenska ord nu. Spraket kom igang ordentligt runt 14-15 manader och jag kan inte saga att jag tycker att han ar sen med spraket. Han foredrar vissa sorters ord och de ar ofta lika (oavsatt sprak) som t.ex: mormor och maimo=apa pa greksika; gubbe och koubi=knapp, anka och kaka=bajs.
Jag forsoker att inte jamfora med ensprakiga barn, men de tvasprakiga barn jag kanner har alla varit normala med sprakutvecklingen sa jag oroar mig inte for att sonen ska fa det jobbigt med spraket. Det far ta den tid det tar.
De flesta tycker att mina barn är tidiga språkmässigt och ändå är de tvåspråkiga.
Min son började prata ordentligt när han precis fyllt 2 år vilket kanske är lite senare än "medel". Min man pratar bara engelska med honom och jag mest svenska men ibland engelska (för att få lite mer engelska eftersom vi bor I Sverige). Sonen svara alltid på svenska men med engelska ord instoppade.
Mina två barn har inte varit sena med att komma igång att tala. Däremot kan jag känna att under den tid de varit hemma med bara mig har svenskan kommit igång rejält och fått ett framåtsving. Men när de sedan börjat på dagis så har deras grekiska kommit starkt fram. Mina bägge två har haft en tendens till att "haka upp" sig i samband med växlingarna mellan språken. Dvs att först prata grekiska hela dagen på dagis, sen hämtar jag dem där och vi åker hemåt och så blir det bara svenska. Då kan det många gånger ske att de inte riktigt finner orden och hakar upp sig lite på uttryck och ord. Det här har jag diskuterat och undersökt i det oändliga.... och bara fått till svar att man skall ge barnet den tid det behöver för att finna ordet och absolut inte stressa fram det.
Nu är mina två så pass gamla som 5 och och 3 år och han som är 5 år klarar gott växlingen mellan språken och att översätta från ett språk till det andra. Däremot har min 3 åring inte fullgott ordförråd på varken Sv eller Gr språket så hon gör ofta egna meningar där hon sätter in lite grekiska ord och lite svenska ord.
Kontentan från min sida är: tålamod, tålamod och ge inte upp med att peppa barnen med ditt modersmål!
Min dotter blir tresprakig hon ar bara 13 manader annu men har redan borjar saga ett par ord, pa svenska och portugisiska. Det later som det i alla fall Men pa dagis dar hennes tredje sprak talas (engelska) sa sager de att hon forstar valdigt mycket. Jag pratar svenska med henne, min man portugisiska och vi pratar engelska med varandra. Aterstar att se...
En god van till mig, svenska, gift med en tysk/italienare, de pratar ocksa 3 sprak och deras tjej var tidig och har nu 4 ar gammal ocksa snappat upp en del engelska!