• Diorlover

Provera? vad hjälper det för?

Ska nu få provera utskrivet tror ja det va. Ska hjälpa oss att bli gravida.. han sa det skulkr le få igång mensen men min mens e ganska normal. vad jag tkr. 28-30 dagars cykel. men hjälper detta med ägglossning som typ pergo?

• Svar på tråden Provera? vad hjälper det för?
  • jennyHI

det kan ju även vara så att läkarn trodde att mensen inte skulle komma igång direkt efter missfall, och att du då skulle ta proveran för att starta igång den. För så fort du får mens så på en viss dag i cykeln så skall man ju börja med pergo, om det är det som de har gett dig. Men får du då mens själv, tycker jag inte att du skall ta proveran. Jag har ätit det många gånger och mår alltid dåligt av dem.Fick till och med en cysta som brast. Efter det är jag lite skeptisk att ta det om jag inte måste.

• Diorlover

okej nej har inte fått mitt recept ännu så får ringa å påminna läakren.

• Muminlina

Jag fick provera utskrivet igår för att stoppa min blödning som nu varat sen 7e juni... Läkaren sa att det inte påverkar själva Äl utan bara får kroppen att fatta att den inte är gravid (i mitt fall).

• Radix Lecti

Jag fick provera för en månad sedan för att min mens uteblivit under ett år, men det har ingenting med ägglossningen att göra utan jag fick det för att min kropp skulle fatta att jag skulle menstruera. Jag har pcos.

• Diorlover

jag har nu tagt tabletter som jag ska idag kom mensen för tidigt på dag 27... men ingen mensvärk å det ära mega lite... vet ju inte om man e gravid igen och det är provera som orsakat blödning. såhär brukar jag aldrig ha det... har ju tetat plus starkt ända sen missfallet vet ej om d e nya eller gamla hormoner.

• Bebislängtan08
    Diorlover skrev 2008-09-03 10:02:05 följande:
    jag har nu tagt tabletter som jag ska idag kom mensen för tidigt på dag 27... men ingen mensvärk å det ära mega lite... vet ju inte om man e gravid igen och det är provera som orsakat blödning. såhär brukar jag aldrig ha det... har ju tetat plus starkt ända sen missfallet vet ej om d e nya eller gamla hormoner.
    Om du ff testar starkt plus så aka du INTE äta provera! Be läkaren att kolla upp ordentligt om du är gravid eller inte innan du äter dom.
  • jennyHI

dem borde ta blodprov innan du börjar provera. men det har jag ju redan nämnt förut. Jag tycker ju egentligen inte man skall ta provera om man redan har en regelbunden cykel!

• Diorlover

Jo jag bad om blodprov men fick inget.

• jennyHI

då tycker jag du skall gå till en annan läkare. Det där låter inte rätt! Man måste få ta ett blodprov för att vara på säkra sidan. Det är inte bra att ta provera när man är gravid!

• Muminlina

Ts, jag tycker oxå du ska kräva ett blodprov, eller en annan läkare. Men min läkare sa att det inte var farligt att äta provera om man är gravid, och när man gör ivf eller hormonbehandlingar för att bli gravid så får man megadoser av progesteron för att hjälpa graviditeten på traven, och provera är ju mycket lägre dos. Vad jag menar är att du inte behöver vara nervös för att du äter det o kanske är gravid

• Diorlover

okej vfr står det då på förpackningen att man INTE skall äta det o0m man är gravid.. hade det ju kvittat.

• Muminlina

Hmmm... det kan jag ju inte svara på... Jag säger bara vad min läkare sa när jag undrade om graviditet eftersom jag ska äta dem varje månad nu i ett halvår. Inte för att jag tror att jag kan bli gravid eller för att jag planerar det, men OM det skulle ske vill jag ju inte riskera något med barnet.
    Ring nån o fråga. Nån du inte pratat med förut eftersom din läkare inte vekar lyssna på dig... Lycka till

• babymajbe

Provera får man utskrivet för att blöda ut den gamla slemhinnan från livmodern, för att man sedan ska få en ny och fräsch som ägget lättare fäster i. Och därmed kan få större chans att bli gravid.

Efter missfall får man det ochså av den anledningen, att rensa ut livmodern från gammal slemhinna.

Läkare borde väl för guds skull göra ett ultraljud först innan detta skrivs ut??? Det ärv äl därigenom de ser hur det står till med livmodern o slemmhinnan.

Har inget med "mens" att göra. Bara för att det kommer blod betyder det inte att det är frågan om mens.

Svar på tråden Provera? vad hjälper det för?