• Mysanpysan

Ungdomar och droger

Vad ska man göra när man hör att ens tonåring provat knark?
    Är det någon som råkat ut för det och vad har ni gjort för något åt det? Hur tog ni upp det med eran tonåring?
    Jag är så ledsen när en vän till min tonåring talar om vad min grabb sagt till vännen. Varför gör dom det och vad ska man göra för att få dom att förstå?

Jag och barnets pappa lever inte längre ihop men har i stort sett daglig kontakt. Barnen har aldrig upplevt oss som bråkiga föräldrar utan som bästa kompisar.
    Vi är väldigt noga med att prata med barnen om rätt och fel.

Jag känner mig så skakad. Grabbens pappa ska ta upp det med honom ikväll när hans kompis gått därifrån. JAg är så nervös. Varför gör min grabb sådant? Vad har jag gjort för fel?

• Svar på tråden Ungdomar och droger
  • Boot

Det värsta som kan hända en 16-åring är inte att få hjälp av sina föräldrar och soc. Det värsta som kan hända...ja det är mycket mycket mycket värre än det. Tex att bli drogberoende, det är dessutom en kriminell handling och att hamna i polisregistret är väl i såna fall värre om vi pratar om register.

Jag tänker inte ge mig in i ngn ytterligare diskussion om detta utan vill bara önska TS lycka till. Tycker du verkar ha en sund och bra inställning och jag håller alla tummar och tår för dig och din son.

• lovenotyou

Jag måste säga att jag ger TS stöd i det hon gör också och att få hjälp och stöd av föräldrar ärverkligen bara bra. Men soc ställer bara till det. Ni anar inte.!

• Mysanpysan
    lovenotyou skrev 2008-08-13 00:16:00 följande:
    Jag måste säga att jag ger TS stöd i det hon gör också och att få hjälp och stöd av föräldrar ärverkligen bara bra. Men soc ställer bara till det. Ni anar inte.!
    Kan du inte berätta vad du tycker att socialen gör för fel? Jag menar det känns bra att få veta vad du tycker dom gör fel vad gäller såna här frågor.
  • MammaTillNeoh

Jag kan med egna erfarenheter tala om att det inte är föräldrars fel alltid, i vissa fall kanske det är det,, men långt ifrån alltid! Man är helt enkelt ung och dum,, nyfiken på hur det är.. Det som man kan göra är väl att prata lugnt och sansat med sitt barn och fråga varför,, oftast har man väl inget svar på det egentligen.. Men man kan inte göra mycket mer än att tala om att det är väldigt farligt och jättefel! Hota med att du ska börja med urinprov, min mamma köpte hem urinprov och testa mig bara sådär utan att jag visste det,, hjälper jättebra ;)
    Nu idag inser man hur förbannat dum man var, jag ångrar det mer än något annat!

• Mysanpysan
    MammaTillNeoh skrev 2008-08-13 19:34:16 följande:
    Jag kan med egna erfarenheter tala om att det inte är föräldrars fel alltid, i vissa fall kanske det är det,, men långt ifrån alltid! Man är helt enkelt ung och dum,, nyfiken på hur det är.. Det som man kan göra är väl att prata lugnt och sansat med sitt barn och fråga varför,, oftast har man väl inget svar på det egentligen.. Men man kan inte göra mycket mer än att tala om att det är väldigt farligt och jättefel! Hota med att du ska börja med urinprov, min mamma köpte hem urinprov och testa mig bara sådär utan att jag visste det,, hjälper jättebra ;)Nu idag inser man hur förbannat dum man var, jag ångrar det mer än något annat!
    Tack för din kommentar i denna fråga. Jag undrar nu om det finns urinprov för droger att köpa på apoteket? Jag förstod det så när jag läste ditt inlägg.
  • lovenotyou
    Mysanpysan skrev 2008-08-13 18:19:58 följande:
    Kan du inte berätta vad du tycker att socialen gör för fel? Jag menar det känns bra att få veta vad du tycker dom gör fel vad gäller såna här frågor.
    Asså, beroende på vad för person han kommer i kontakt med kan allt skyllas på er eller på kompisar han kan bli förflyttad eller anmäld. Han blir även hindrad från vissa saker genom att vara i deras register och chansen är stor att dom kontaktar polisen. Och i polisens register vill han inte vara. Det är erfarenheterna jag har från vänner osv runt omkring mig. Prata med honom du istället och vill du ta urinprov. Gör det själv hemma istället för att blanda in soc. Tror det är bäst för er båda.
  • MammaTillNeoh
    Mysanpysan skrev 2008-08-13 20:08:00 följande:
    Tack för din kommentar i denna fråga. Jag undrar nu om det finns urinprov för droger att köpa på apoteket? Jag förstod det så när jag läste ditt inlägg.
    Min mamma köpte de över nätet, det går säkert att söka på google,, :)
  • Mysanpysan
    MammaTillNeoh skrev 2008-08-13 23:23:45 följande:
    Min mamma köpte de över nätet, det går säkert att söka på google,, :)
    Tack då ska jag göra det.
  • Maskot

Socialen har stor erfarenhet av många olika situationer och bemöter naturligtvis problemen efter det. Som förälder kan du aldrig själv tro att du ska kunna hjälpa i ett sånt här läge.
    Förmodligen stjälper man bara ännu mer genom att undanhålla rätt behandlingsmetoder.
    Att hamna i registret är ju ändå inte det värsta som kan hända- det värsta som kan hända är ju att killen blir fast i ett missbruk som ingen kan hjälpa honom ur. Man får aldrig tro att man ska klara allt själv- för det gör man inte. Ta emot all hjälp du kan få och göm inte undan det som har hänt!

lovenotyou skrev 2008-08-13 22:01:20 följande:
    Asså, beroende på vad för person han kommer i kontakt med kan allt skyllas på er eller på kompisar han kan bli förflyttad eller anmäld. Han blir även hindrad från vissa saker genom att vara i deras register och chansen är stor att dom kontaktar polisen. Och i polisens register vill han inte vara. Det är erfarenheterna jag har från vänner osv runt omkring mig. Prata med honom du istället och vill du ta urinprov. Gör det själv hemma istället för att blanda in soc. Tror det är bäst för er båda.
  • Maskot

Har ingen aning om vad som är beroendeframkallande och inte. Däremot är många "lättare" deroger inkörsportar till ett livslångt beroende av alla möjliga tyngre droger.

• 08Mars

Och vissa droger kan ge men för livet om de används... EN gång!

• MammaTillNeoh

Ja, man förstår verkligen inte innebörden av det.. Det är verkligen fruktansvärt omoget och onödigt att hålla på med sånt där men det tänker man heller inte på när man väl är där..

Svar på tråden Ungdomar och droger