• Anonym (???)

Gravid igen efter 9 månader???

Vågar inte ta ett grav.test men misstänker starkt att jag är gravid igen. Min lilla bebis är bara 9 månader. Många tankar som far runt just nu.... Hade inte alls planerat att bli gravid så här snart. Hur ska kroppen orka? Hur blir det med jobbet? Är det rättvist mot första barnet att få ett syskon så snart? Om jag är gravid kommer jag att behålla barnet och göra det bästa av situationen och det kommer att vara ett älskat och efterlängtat syskon, dock 1-2 år tidigare än planerat... tankarna bara irrar omkring just nu!

Någon som har så här tätt mellan barnen? Hur fixade ni det?

• Svar på tråden Gravid igen efter 9 månader???
  • Bevabus

Om det visar sig att du är gravid, GRATTIS! :D
    Du kommer klara dig hur fint som helst med två barn. Det är aldrig lätt med barn överhuvudtaget, även fast du väntar 2 år mellan dom!
    Alla barn går igenom trots-åldrarna och dom är lika kämpiga att ha i vilken ålder dom än är i, till och med tonåringarna!
    Men huvudsaken är att ni älskar era barn och ni kommer ha en miljon vackra och underbara stunder med dom
    Och det är värt allt!
    Det kommer både att vara svårt och lätt hur långt emellan ni än har med barnen. Så jag tycker verkligen ni ska behålla barnet om det visar sig att du är gravid, inte bara för att det är kul för er att få ännu ett barn, men också som jag skrev innan...det är så otroligt kul att ha ett syskon som är nära en i åldern

Anonym (???) skrev 2008-08-09 21:38:39 följande:

Antar att det finns både för- och nackdelar med att få barn tätt. Känner mig mest förrvirrad just nu!
  • FruFoxy

Jag plussade när vår tvåa var 9½ månad. En aning chockartat och inte alls planerat! Men d var inge snack om saken, självklart skulle vi behålla knyttet och jag är nu i v. 12. Vi har ett äldre barn på snart 6 år också...jag tror det kommer gå bra. Men självklart är vi medvetna om att det första året kommer bli tungt. Det är ganska krävande som det är idag. Men man får ta en dag i taget

Lycka till med testandet!

• Mickis74

Ja, klart det finns det...men det finns det ju oavsett hur långt eller hur tätt det är mellan barn.

Under graviditeten var jag trött, men det gick bra...jag gjorde det jag orkade och vilade när dottern sov.

När andra barnet kom så var vi hemma båda två och det är klart att det är avgörande till att jag tyckt det gått så smidigt. Dock har båda barnen ätit och sovit bra från början och följt varann i både mat och sömnvanor tidigt och det har ju också underlättat.

Det är inte jobbigt med två blöjbarn heller, som jag hör många säga.

Jag tycker heller inte att något av barnen har hamnat i kläm bara för att det är tätt. Allt har sin tid och man får sänka ribban och följa det dom behöver/vill ha/vill göra.

Anonym (???) skrev 2008-08-09 21:38:39 följande:

Antar att det finns både för- och nackdelar med att få barn tätt. Känner mig mest förrvirrad just nu!
  • Mickis74

och som jag skrev i mitt första inlägg: jag upplever det mycket tuffare/svårare/jobbigare nu när dom andra två är 4 och 5 och yngsta 2 månader. Känner ofta att yngsta hamnar mer i kläm än dom två stora när dom kommer med sina önskemål och behov.

• Lönnemåla

Jag har 9 månader mellan min 2 och 3. Det har varit tufft, men jag ångrar det inte. Jag var också fundersam på hur jag skulle klara av det men det går. Att precis vara klar med en blöjavvänjning när det är dax för nästya etc. Sedan är det ju det här med sömnen, jag sover ff inte en hel natt utan att något av barnen väcker mig.
    Nu när mina är lite större, 2 och 3,5 år, ser man ju hur bra de leker ihop och vilken nytta de har av varandra. De är ju så olika individer med att det är kul att se dem samarbeta för att "prata omkull" mamma. Gemensam är stark, hihi.
    Vi har gjort som så att vi i många lägen försökt skapa egentid med barnen var för sig. Det har räckt med att ta ett barn med sig till affären tikll exempel, eller att gubben tagit de stora till någon aktivitet och jag varit hemma med den minsta.

• Anonym (???)

Blir till att köpa ett graviditetstest imorgon Mår illa som tusan så jag anar redan vad stickan kommer att visa...

• perlan81

jag födde min son för 3 måander sedan o kommer födda om 6½ månad. Alltså mindre än 12 månader mellan dom. Kroppen orkar=) bara man själv vill

• Bevabus

Berätta sen hur det blev!
    Anonym (???) skrev 2008-08-10 18:28:07 följande:

Blir till att köpa ett graviditetstest imorgon Mår illa som tusan så jag anar redan vad stickan kommer att visa...
  • Anonym (???)

Maken är iväg och köper ett test nu... spännande och lite läskigt samtidigt!

• Anonym (???)

Så nu är det avklarat... det är en liten bebis i magen Oj! eller Wow! eller det blev inte riktigt som vi tänkt oss men det fixar sig nog ändå!!!! Om 8 månader ca. är jag tvåbarnsmamma... (om nu allt går som det ska vill säga).

• Anonym (???)

Tack så mycket

marsbebis skrev 2008-08-12 19:54:35 följande:
    Grattis till tvåan!
    Bevabus skrev 2008-08-12 20:16:21 följande:
    grattis!! :d
    FruFoxy skrev 2008-08-12 20:40:29 följande:
    Grattis
  • Gabriellaemill

Hej, jag har en dotter på 7 månader och är möjligt att jag också är gravid igen! 

Jag undrar hur det varit rent kroppsligt för er som varit gravida så tidigt efter förlossningen? Har ni fått blödningar och så i början av graviditeten? Jag är 14 dagar sen (har haft mens sedan avslaget slutade vid 8 veckor) och tänkte ta graviditetstest idag, fick dock en ljusröd blödning nu men inte speciellt mycket. Funderar på om det kanske är vanligare eftersom kroppen inte helt återhämtat sig efter förra graviditeten? Kan såklart också bara vara att det varit en stressigt period för mig som skjutit upp mensen!

Men är ändå nyfiken på om graviditeten varit något annorlunda pga att det varit så tätt inpå en förlossning och tidigare graviditet? 

Svar på tråden Gravid igen efter 9 månader???