• loveu4ever

han måste faktiskt välja bort lite av umgänget enligt mig

Lever med min sambo sedan 1½ år tillbaka. Han har ett barn som är ett resultat från en romans han hade i de sena tonåren. Flickan var helt oplanerat och inget som min sambo ville ha eftersom han var så ung, men han har alltid funnits där för henne när han har kunnat och gjort sitt bästa. Trots att han och barnets mamma aldrig levde tillsammans har dom kommit överens om umgänget och allt det praktiska utan att någonsin bråka. Min sambo har alltid ställt upp med hämtning och lämning av barnet, trots att han reser väldigt mycket i jobbet och egentligen inte haft tid jämt. Hon har varit hos honom, och numera oss, ungefär 1-2 veckor varje månad beroende på hur han har jobbat olika månader. Allt har fungerat toppen! Vi har det jättemysigt alla tillsammans.

Allt fungerade bra tills barnets mamma plötsligt fick en idé att flytta 35 mil från den stad där vi bor, för att börja ett nytt liv. Hon har alltid haft ensam vårdnad så det var utan problem hon drog iväg med flickan, som är 5 år gammal. Detta har blivit ett enormt problem för oss eftersom det är ohållbart i längden att köra 70 mil tur o retur på fredag för att hämta lilltjejen och sen skjuts tillbaka henne till sin mamma på söndag, 70 mil igen. Alla blir trötta och gnälliga men min sambo vill såklart ha ett umgänge med sin dotter trots att hon flyttat! Mamman har blivit helt oresonlig och menar att flickan inte får va borta från dagis tex ons-fre för att vi ska få ha henne en länge tid. Hon tycker att vi ska köra och hämta/lämna henne om vi ska ha henne. Hon har dålig ekonomi själv och vägrar betala nåt för våra dyra resor, resor som uppstår för att hon valde flytta. Detta utarmar min o sambons ekonomi i längden med dagens bensinpriser! Andra färdmedel är inte att tänka på eftersom det då tar för lång tid och flickan är för liten att åka själv. Allt detta har lett till att jag och sambon blir ovänner eftersom han vill hämta henne MINST en helg per månad. Jag tycker att vi måste inrikta oss på ha henne här på lov och långhelger även om det blir mycket mer sällan. Därför att när han hämtar henne över en helg hinner vi bara umgås lördagen och halva söndagen innan det är dags att åka tillbaka. Det blir jobbigt för barnet och för oss. För att inte tala om kostnaderna.

Min sambo är helt knäckt över tanken på att inte kunna vara mer med sin dotter för de har trots allt ett nära band till varandra och även jag tycker det är tråkigt eftersom jag tycker mycket om henne. Men att köra 140 mil 1 eller 2 helger per månad är ohållbart enligt mig! Så vi blir osams och bråkar då han tycker jag är oförstående...

Nån som har nåt tips eller råd på hur vi ska lösa vårat problem? Jag tycker att han måste välja att träffa sitt barn mindre för att alla ska få ett drägligt liv!!! Har jag helt fel?

• Svar på tråden han måste faktiskt välja bort lite av umgänget enligt mig
  • AquaKul

Kör varannan gång. Mamman kör ner flickan till er och ni lämnar. Hon måste ju också engagera sig lite! Lycka till

• Tjollabolla

Jag förstår inte varför flickan inte kan vara hos er från ons-söndag eller från en fredag till söndagen efter? Varför MÅSTE hon vara på dagis? Självklart ska hon träffa sin pappa, men jag tycker det är ohållbart att köra så mkt varannan helg!

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Nyfiken gul

ta kontakt med familjerätten och upprätta ett umgängesschema.

Det är bullshit att hon inte kan vara borta från dagis!!

Maken har en son boendes 25 mil ifrån o han var ledig från dagis utan problem och numera även från skolan när han ska till oss ons-söndag.

o kom överens om att åka halvvägs.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul

även om han inte har vårdnaden så kan han ringa till dagis o kolla med flickans fröknar om hur dom ställer sig till ledighet - brukar alldrig vara några problem...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Ciliaja

det är även mammans skyldigheter eftersom de va hon som flyttade att se till att flickan träffar sin pappa...

• SaramedM

Håller med övriga, umgänget ska ökas inte minskas
    Det är vad du borde jobba för, att han har henne varannan helg men att det är lång helg

• Ciliaja

Jag hade sökt delad vårdnad på barnet om jag var han!

• SaramedM

Kan hon inte flyga till er eller är det ännu dyrare?

• stjärnmamman

så länge hon går i dagis får hon vara borta därifrån hur mkt som helst.. ingen som tvingar någon o vara närvarande...
    annat blir det ju sen då hon börjar i skolan.. men då finns ju en massa lov
    sommarlov juni juli augusti
    höstlov oktober el november
    jullov december januari
    sportlov februari el mars
    påsklov mars el april

sen första majlov
    kristihimmelsfärdsdag
    alla studiedagar i skolan

+ att man kan ansöka om ledigt från skolan oxå

• loveu4ever

Flyg är inte ett alternativ för det finns ingen flygplats nära dit hon har flyttat. Och jag tycker också hon kan köra varannan gång eller åtminstone ibland men hon säger att hon inte alls har råd, hon studerar och har bara sitt studielån och en jättegammal bil som knappt har råd att underhålla. Så det alternativet verkar inte gå att diskutera. Varför hon inte får vara borta från dagis är av den anledningen att hon hamnar utanför och att det blir en "hackig" tillvaro för henne, enligt mamman. Sen säger också mamman att hon är gnällig och vill åka tillbaka till oss när hon varit här för länge, och eftersom hon har flyttat med henne för några månader sen så vill hon att hon ska komma in i livet på det nya stället och ha en stabil tillvaro där och inte längta tillbaka som hon gör när hon varit hos oss. Tror också mamman vill att hon och hennes nya pojkvän (som har två barn sen förr) ska vara en familj nu och ha så lite kontakt med oss som möjligt. Sen kommer det förmodligen att bli annu jobbigare när hon börjar skolan, det går ju inte att ta ledigt hur som helst... Att ha henne varannan helg med detta avstånd är en omöjlighet. Vi hoppas bara att dom kanske kommer flytta tillbaka till vår stad igen. Vet inte hur detta ska gå annars. Ska försöka få delad vårdnad men det kommer att avgöras i tinget eftersom hon vägrar samarbeta. Sånt tar också tid och kraft och vi vill inte bli ovän med mamman heller..

• claudia79

Vad ledsen jag blir när jag läser inlägget, med tanke på hur mamman har valt att flytta så långt bort, och sen inte kan hjälpa till med resor och dyl. för att hennes dotter ska få fortsätta ha en kontinuerlig kontakt med sin pappa Så egoistiskt! Men samtidigt tycker jag faktiskt att tills ni har ansökt om delad vårdnad och det är färdigt, så tycker jag du ska försöka stötta din sambo i hans försök att få träffa sitt barn iaf två ggr i månaden....Som jag skulle känna så är det redan för lite tid för att man ska vilja dra ner på det..Se det som en kort men tuff period, men som han/ni kommer att ha igen i längden, för det handlar ju trots allt om hans barn...

• LillaEm

Oj, vad tråkigt när det blir så här. Jag förstår er så väl ekonomiskt. Vi har valt att flytta 50 mil, men då var min mans barn 13 och 15 år. De åker X2000 till oss på tre timmar, men det är vi som lägger alla pengar på resor varannan helg + att han betalar fullt underhåll. Kanske ni gör det också? Det blir mycket pengar. Oftast hittar vi billiga tågbiljetter men ibland går runt 1500 kr i månaden, detta plus underhåll och vi är uppe i 3800 kr/mån för hans barn. Och vi är gifta, har delad ekonomi och visst går även mina pengar dit. Suck.

Som sagt, jag förstår dig. Men att din sambo lägger dessa pengar på sin dotter varannan helg bör du nog inte bråka med honom om. Det kanske finns andra saker att spara in på som inte är lika betydelsefulla som relationen, pappa-barn. Däremot tycker jag för tjejens skull att det verkar förskräckligt att behöva åka så långt för en kort helg och det borde ni ändra på för hennes skull. Självklart kan hon vara ledig från dagis. Kanske komma var tredje vecka ons-sön och utöver det ha kontakt via telefon och brev eller söta vykort. Är det ingen möjlighet för din sambo att istället åka tåget och hämta? Borde bli både billigare och snabbare. Dessutom får de kvalitetstid när de reser, kan pyssla, läsa och så som de inte kan annars. Du vet väl att just-nu biljetter som bokas ca 90 dagar innan oftast ligger på runt 100-200 kr för en vuxen. Lycka till!

• gumsan04

Ojoj vilken jobbigt situation... Inte alls så roligt att läsa.... Håller dock me de andra som skrivit. Låt inte biomamma förstöra! Umgänget ska/bör som sagt inte minska, utan öka.. Det är både lillflickans och pappans rätt att få träfffa varandra.
    Stötta han i det jobbiga nu, det blir bättre! Och kom ihåg att ni bara lever ett liv...ett liv tillsammans!

Å så sök om delad vårdnad! På det sättet har biomamman inget att säga till om... Ledigt från dagis /skola är inga problem, det finns långa lov o.s.v.
    Det kommera att lösa sig, men kommunicera!

//Anna

• jen bossman

min sambo har 2 barn sen tidigare och vi valde att flytta ifrån den ort där barnen och deras mamma bor. och för oss är det en självklarhet att det är VI som ser till att barnenb kommer till oss och att de sen kommer hem. Vi skulle alltså aldrig lägga detta på mamman då det faktiskt är vi som valt att flytta. det är ju ett problem att det är mamman som har hela vårdnaden, så det borde ni ta tag i först och sen försöka (med hjälp om så behövs) lägga upp ett umgängesschema. Dottern har all rätt i världen att få träffa sin pappa och det är hennes livskvalitet som bör komma först. Mamman får väl lägga ungan lite pengar och försöka bidra så mycket hon kan!

• Yggdrasil

liten kommentar bara... vårdnaden kan vara gemensam, aldrig delad. Detta är mer än ordmärkeri; det handlar om att inse att man inte "delar upp" ansvaret för barnet mellan två människor, utan tar ett gemensamt ansvar som ingen annan än just de två har.

Jag tycker mamman beter sig jättemärkligt. Vill hon bara satsa på nya familjen och spoliera dotterns band till sin pappa? Samtidigt så kan ju inte pappan bara ge upp och sluta träffa sin dotter! Och just detta gör att gemensam vårdnad för dessa två föräldrar låter väldigt märkligt i o m att det tydligen är på tapeten att träffa barnet max en gång i månaden, antagligen mindre. Ingen tingsrätt kommer gå med på detta - därför att för gemensam vårdnad krävs samarbete - ur 17 ska det gå när de bor 70 mil ifrån varandra och inte kan komma överens alls som det är nu?

Sedan kan jag tillägga att jag allitd blir lite fundersam när jag hör om pappor som "verkligen ställer upp", "gjort allt han kunnat trots att han egentligen inte ville bli pappa", "är jätteengagerad, bara han har ledigt fårn jobbet", när man i nästa andetag berättar att pappan inte på långa vägar tar sin del av jobbet, dvs. hälften. Det får mig att misstänka att det ryms en hel del föråldrar syn på moderskap resp. faderska bakom orden och det får mig att fundera på vad det fanns för anledningar till att mamman flyttade. Hur mycket var pappan engagerad egentligen, och hur mycket var det mer att han "ställde upp", när jobbet tillät?

Inget av detta vet jag naturligtvis, men jag kan inte låta bli att dra öronen åt mig ibland. Jag undrar TS - skulle du kunna tänka dig att din man tog fullt ansvar för sin dotter - dvs att hon flyttade hem till er på heltid?

Svar på tråden han måste faktiskt välja bort lite av umgänget enligt mig