Låter som en "trevlig" gynekolog. Åh vad jag avskyr när jag måste gå till någon som det inte fungerar med. "Din" gynekolog låter lite som en jag träffat på i annat sammanhang (inte som patient, utan på jobbet), och jag kan säga att om han dök upp på förlossningen skulle jag ha vägrat låta honom komma i närheten. Som tur är jobbar han inte på förlossningen längre, så jag slipper det.
Jag har i alla fall fått lite svar på mina frågor om just detta som du undrar över. "Min" gynekolog sa att det är väldigt osannolikt att jag spricker lika mycket nästa gång. Det kan spricka upp lite i det gamla ärret, men någon sfinkterruptur ska jag slippa.
Min blödning berodde ju till stor del på en långdragen förlossning där livmodern var så uttröttad att den inte orkade stöta ut moderkakan och dra ihop sig som den skulle. Jag har en något ökad risk för att det ska hända igen (så jag kommer be att de sätter stora nålar), men mest troligt är att det går bra nästa gång.
Jag är inställd på en vaginal förlossning nästa gång, med en minitiöst uttänkt förlossningsplan. Dels för att jag tror att jag "behöver" en bra vaginal förlossning för att liksom läka såren efter den här förlossningen, dels för att det jag sörjer mest med min förlossning är att jag missade fyra viktiga timmar i min dotters liv, när jag blev sövd, opererad och låg på uppvaket. Vid ett snitt är risken stor att jag återigen inte skulle få vara med mitt barn de första timmarna, utan att jag skulle få ligga på uppvaket ensam, och det känns väldigt jobbigt.