• Isa83

Prematurbarn och smakportioner??

Min Lilla Liam föddes i v30+4 och han är nu 4mån (okorr). Han har kommit ifatt vad gäller vikt osv.
    Funderar lite på det här med smakportioner... Har hört att vad gäller det så ska man inte räkna tillbaka.

Hur har ni andra med pramaturbarn gjort? Har ni räknat tillbaka?
    Skriv gärna några rader om hur det gått när ni börjat oxå

• Svar på tråden Prematurbarn och smakportioner??
  • Lilla o

Hej!

Jag ammade vårt barn fött i v 25 från det att han var ca två mån, då han orkade amma. Innan dess sondades han med bröstmjölk och "snuttade" lite samtidigt. När vi kom hem tyckte BVC-tanten att han kunde börja äta smakportioner, han var ju nästan fyra månader. Det tyckte jag kändes helt fel, ungefär som att ge barnen potatismos och gröt redan på BB. (Vår BVC-tant hade total 0-koll om prematurer i många avseenden).Men vi börjde lite mittemellan korr. tid och biologisk ålder pga svacka på viktkurvan och då kändes det mer rätt att börja med mat än ge tillägg när han inte fått det tidigare.

Vi började med gröt och sedan potatis. Såsmåningom testade vi andra grönsaker och kunde öka snabbt upp till ett helt mål.

Det viktiga är ju att man gör som man själv känner är rätt. Prematurbarnens magar har ju varit igång lite mer så man kan börja lite tidigare men det beror ju också på hur mycket för tidigt barnet är fött. Jag tror att det vanligaste är att man väljer något mittemellan.

Lycka till med era småttingar och gläds åt de små framstegen.

• Lina Nk
    Svar på #10
    Gröt är jättebra att börja med sa min bm , och potatis, kär med lite frukt men inte för mkt, dom kan bli hårda i magen plus att blir dom för vana vid sött vill dom kanske inte ha nåt annat än det ! lycka till, du har säkert börjat redan , men ändå
  • twinstar

Jag ammade helt i tre månader och därefter delammade jag och gav ersättning. När hon var 4,5 månad slutade jag amma och gav bara ersättning på flaska.

Vid fem månader började vi med smakisar.

Vid sex månader hade vi bytt ut ett mål mot gröt och gav välling till kvällen.

Vid åtta månader slutade vi helt med ersätnting och sen dess äter hon välling morgon och kväll, två mål mat på dagen + en portion gröt på kvällen.

• Bennina 82

hej.
    isa 83 min son är snart 5 mån född v31 såg att du inte ger protovit längre.. vi har blivit tillsagda att ge i 6 månader..?
    Noel har fått ätit lite smakportioner och det har gått jätte bra, precis som din grabb så har han fått ersättning den mesta tiden och nu sista tiden har han inte blivit riktigt mätt på det verkar det som , så då har vi gett potatis och i bland gröt. men bara o smak portioner. vilken ersättning ger du? vi ger nan2 nu, bytte när han va drygt4 mån och då blev han ju lite "mättare" efter en flaska.

• Isa83

Hej Bennina 82!
    Jo våra små föddes väl ungefär samtidigt har jag för mig...
    Vi fick två flaskor protovit på recept o efter det skulle vi börja med AD droppar... Slutade med protoviten när han var ca 3mån men håller på med järnet fortf. Jaså vad konstigt... verkar vara väldigt olika, en del får bara järnet tills de är 4mån o vi skulle ha det till Liam är 6mån. Ska till neo nästa vecka så ska jag prata med läkaren för Liam har så ont i magen av järnet. Hur länge ska du ge järn?
    Vi ger nan2 och har gjort det i 2mån nu. Senaste veckan har han ätit varannan timma på dagen o han verkar inte alls bli mätt så vi ska nog börja med gröt nu (vill bara höra vad de säger på neo först).

Vad har du gett för smakisar? Vet inte vad jag ska börja med... men gröt är nog det bästa kanske?

• cloudberry79

Mat och vacciner enligt okorrigerad ålder, resten korrigerat Fast i verkligheten så stämmer det ju inte helt, vi försökte ge V mat när han var 5 månader okorr. Det gick inget vidare, så vi har börjat nu, när han är 8 månader korrigerat. Fungerar MYCKET bättre och han är otroligt intresserad av mat. Han kan själv plocka små matbitar från en tallrik och äta själv, det har hjälpt honom väldigt mycket i utvecklingen att få plockmat istället för att bli matad. Utöver plockmaten får han också gröt, som vi matar, men han tycker det är kul att gegga själv med skeden för att försöka få in lite gogröt i munnen

Skillz that Killz 10k+
  • Bennina 82

isa 83. Ja noel hade också jätte besvär med magen ett tag utav järnet. tog flera dagar innan han bajsade.. o gasig o uppblåst.
    sen va vi på barn på läkundersökning då fick vi laktulos, något sirapsliknande som han fick 2,5 ml av per dygn. blev mkt mkt bättre då. det e väldigt milt för magen, det bara liksom smörjer tarmen inte någon laxerande effekt. så vi körde med det i ca 2 v sen vart han så bra så vi kunde sluta med det, och efter det har magen funkat bra för honom. dom har sagt 6 mån med järn till oss me.
    Noel älskar sembers banangröt , lätt att äta också inte alls tjockt. har gett honom lite potatis mosad med smör och mjölk med men lättare för honom med gröten så jag ska nog köra med den ett tag innan jag börjar med potatis.

• Isa83

Bennina 82:
    Jo Liam får oxå laktulos (har fått det i 2 mån nu... Ibland är magen ok och ibland inte. Nu har vi jätteproblem
    Mm banangröten har jag hört att den ska vara god så vi ska nog testa den
    Hoppas de tycker så på neo oxå, vi ska dit imorn!

• Bennina 82

isa 83 :
    jaha vilken synd att inte laktulos funkade då.. fast vad vet man kanske hade varit ännu sämre utan.

• MsBeauty

Lactulos funkade inte alls här heller. Men när vi slutade blev det bättre, redan dagen efter.

• Isa83

Då får ni hålla tummarna att läkarna på neo säger att vi får sluta med det!! Tycker så synd om Liam när han har så ont

Ja vem vet hur han hade vart utan som sagt huuu

• hejpa

vi har börjat med smakportioner från 4 mån.
    mina barn är 7 månader okorr, och typ 6 korr. de föddes i v.26+2.
    det är ingen som sagt åt oss hur vi ska räkna när man börjar med maten så vi har kört lite på känsla bara.

• Isa83

Vi började med gröt igår...Det gick jättebra!! Han åt som bara den Kan ju hoppas att magen kommer igång lite nu

• Isa83

Beninna 82
    Vad väger Noel nu, o hur lång är han?

Svar på tråden Prematurbarn och smakportioner??