• Helle04

Någon som kan ge info om tillväxthämning pga havandeskapsförgiftning?

Hej!
    Min bästa kompis i USA har just fått sin dotter. Hon har fått havandeskapsförgiftning under graviditetn och har periodvis legat inne. Nu i vecka 37 satte de igång förlossningen men det slutade med kejsarsnitt. Dottern vägde 1,7 kg. Enligt första uppgiften så mådde hon bra. Nu undrar jag om ngn har ngn information att ge om tillväxthämning? Brukar det vara krisigt om man föds så liten (antar att hon haft det lite tufft i magen också). Vet inget alls och tänker att jag måste ha lite koll för att inte fantasin helt skall skeena iväg. Tack på förhand//Helle04

• Svar på tråden Någon som kan ge info om tillväxthämning pga havandeskapsförgiftning?
  • Nettis1975

Vad vill du ha för infromation? Min dotter föddes i v.32+0 och var runt 30% tillväxthämmad.

Krisigt behöver det ju inte vara beroende på hur lungorna är utvecklade eller andra saker.

• Helle04

Nettis: Kan det påverka utvecklingen senare eller är det mest en viktfråga om barnet verkar piggt när det kommer? Vad avgör hur lungorna är utvecklade...tiden i magen eller hur den varit? Inte så precisa frågor men jag är bara orolig så där generellt!

• Riskiflickan

Tiden i magen är det som är avgörande för organmognaden var svaret jag fick av min läkare när jag födde en son i v 26 som var 30% tillväxthämmad (650gram). Klart att det blir lite att ta igen för att komma upp i normal vikt, men det kommer ju, inget som påverkar annat än att barnet kan vara lite mindre än sina jämnåriga några år framöver, men det tas ju igen.

• Helle04

Riskiflickan: Tack för infon...det gör mig lite lugnare...hon kom ju ändå sent och vägde ju ändå en del...och det stämmer att de jobbat hårt för att hon just skulle stanna inne i magen så länge som möjligt. Har skrivit ett försiktigt mail o frågat om allt är ok. Jobbigt att ha dem så långt borta och bara kunna nå dem via mail.

• Helle04

Riski: skönt att höra att din son mår bra! (kollade presentationen). En av mina kompisar fick också sin son i v 26 och han mår finfint idag (2 år gammal).

• Riskiflickan

Helle04: jag förstår absolut din oro, jobbigt att inte kunna vara nära i en sånhär svår situation också. Även om man vet att ett barn som varit inne i magen så länge och dessutom vägde så mkt som 1,7 kg har väldigt höga odds för att klara sig bra. Att ha varit med om att föda för tidigt, eller behöva ligga och försöka "hålla barnet inne" är fruktansvärt jobbigt. Men både vikt och längd talar positivt i detta fallet. De säger ju, som jag sa tidigare att veckorna är viktigast för organmognaden, sen om barnet väger över 1 kg så är risken för infektioner (som blodförgiftning) minimal, så din väninnas barn har höga odds att klara sig bra i båda fallen.

Tack, jo, min son växer så det knakar nu och är 7 mån (4 korr) och en härlig krabat som man knappt märker att han är tidigt född (förutom att han är liten till växten då än så länge) :)

• Sojj

Jag fick en son i v33+0 som var 40% tillväxthämmad , vägde 1350g. Veckorna är viktigare än vikten fick vi jämt höra. Ju längre tid bebis får vara i magen desto mer mognar organen.

Tillväxthämningen gör att bebisen inte har några energidepåer, vilket kan yttra sig i att dels orkar bebis inte äta alla mål för egen maskin, dels lågt och instabilt blodsocker. Detta årgärdas med hjälp av mat! I vårt fall blev det sondmatning och dropp tills energidepåerna var fyllda. Först när sonen orkade äta alla mål själv fick vi komma hem från sjukhuset.

Idag är sonen 17 månader och har precis börjat på dagis.

• Helle04

Sojj och Riskiflickan: Tack för era svar...jag känner mig lite lugnare. Har ännu inte fått kontakt med dem men vet ju själv att det är mkt när man just blivit förälder...än mer så kan jag tänka om ens barn ligger på neonatal. Det är ju inte heller givet att Heidi mår bra efter kejsarsnittet.

• hotten

vår tjej vägde 405 gr å var 68 % tillväxthämmad,
    är nu 9 år å liten i maten har hon alltid vart, fast läkarna sa att tillväxthämmade brukar ta igen sig..

men alltså så långt gånget barn å dessutom så stort, klarar sig precis lika bra utanför magen som innuti! sen kan ju komplikationer tillstöta både på en 1,7 kg å 4 kg babys...

• Riskiflickan

Helle04: Hon kommer säkert att höra av sig när det lugnat ner sig lite, hon mår säkert dåligt efter kejsarsnittet, å så är det ju omtumlande det hon vart med om, så ge henne lite tid så ska du se att hon hör av sig med goda nyheter till dig sen!!

• Maria C S 75

Jag fick oxå ett tillväxthämmat barn. Han föddes bf+16 och vägde 1970 gram. Det kom som en överraskning, han hade gått ner i viki i magen, man kunde se det då han hade för stor "hud kostym". Vi fick ligga på neo i 12 dagar. Det jobbigaste i början var att få i honom tillräckligt med mat då han var så svag men det gick. Idag mår han toppen. Han var tidig med det mesta. Han gick redan när han var 9 månader.

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Helle04

Maria: Vad skönt att det gick bra!

Riskiflickan: Har inte hört ngt ännu men vet att det var mkt även när vi fick barn och då gick det mesta bra.

• Helle04

Tack alla ni som svarat! Nu har jag fått kontakt med hennes mamma. Allt är bra...jättebra. Hon har redan ätit upp sig ett halvkg o de får åka hem idag eller imorgon. Har bara varit körigt för dem med all matning, pumpning etc.

Fick en bild också...jättesöt o näpen tjej! Är så lättad och glad!

Svar på tråden Någon som kan ge info om tillväxthämning pga havandeskapsförgiftning?