• Jessica1

Infektionskänslighet? Hur har ni betet/beter er?

Hej
    Har en liten pojke som föddes 9/5 i vecka 27+5 undrar hur ni har bettet er för att inte utsätta era små för onödiga risker.

Jag har fått rådet undvik folksamlingar, ikea, köpcentrum etc men hur länge? Hur gör ni med folk som vill komma och hällsa på med småbarn? Hällsar man på hos andra kan man ju själv hålla i sitt barn och sina grejer, men att släppa in bekantas småttingar i sitt eget hem med deras baciller?

• Svar på tråden Infektionskänslighet? Hur har ni betet/beter er?
  • timri

Jag var försiktig i början med tanke på RS virus, vi kom hem från neo i slutet på januari. Undvek köpcentrum, Apotek och liknande fram till mars/april. När folk kom hem till oss så fick dom inte vara sjuka, och noga med handhygienen. Det satt i från tiden på sjukhuset

• Emmy K

Precis vad jag undrar med, när kan vi börja släppa vår oro och leva som normalt.

Tjejerna föddes i vecka 23 och låg i respirator i en månad, sedan CPAP. De drabbades av något som verkade vara RS i våras och låg inne i en vecka. De har Pulmicort och Airomir.

Tjejerna har två storasyskon (2 och 4) som nu går på dagis. Nyligen var vi alla förkylda men tjejerna klarade sig igenom denna ganska bra i jämförelse med den förra förkylningen då de hade det jobbigt med maten och tappade vikt. Idag kom storasystern hem med feber och det är omöjligt att hålla syskonen isär. Det känns som om det är meningslöst att hålla tjejerna hemma när sjukdomarna kommer hem ändå. Jag vill sluta oroa mig och åka iväg till öppna förskolan med de små. Det är tråkigt att stanna hemma jämt.

Jag väntar på att läkarn skall ringa så att vi får reda på hur vi skall göra och när det är aktuellt med synagis. De är redan vaccinerade mot pneumococc. Någon som vet?

• Tutilure
    Emmy K skrev 2008-09-12 13:50:29 följande:
    Precis vad jag undrar med, när kan vi börja släppa vår oro och leva som normalt.Tjejerna föddes i vecka 23 och låg i respirator i en månad, sedan CPAP. De drabbades av något som verkade vara RS i våras och låg inne i en vecka. De har Pulmicort och Airomir.Tjejerna har två storasyskon (2 och 4) som nu går på dagis. Nyligen var vi alla förkylda men tjejerna klarade sig igenom denna ganska bra i jämförelse med den förra förkylningen då de hade det jobbigt med maten och tappade vikt. Idag kom storasystern hem med feber och det är omöjligt att hålla syskonen isär. Det känns som om det är meningslöst att hålla tjejerna hemma när sjukdomarna kommer hem ändå. Jag vill sluta oroa mig och åka iväg till öppna förskolan med de små. Det är tråkigt att stanna hemma jämt.Jag väntar på att läkarn skall ringa så att vi får reda på hur vi skall göra och när det är aktuellt med synagis. De är redan vaccinerade mot pneumococc. Någon som vet?
    Min dotter är inte för tidigt född, men hon har komplicerat hjärtfel som gör henne infektionskänslig och därför ska hon också ha Synagis.
    Till oss har de sagt att de börjar vaccinera i november (sen ska hon ha en spruta i månaden under hela säsongen) och att det egentligen inte är ett "riktigt" vaccin och att vi därför ska vara försiktiga ändå och inte vistat ute bland mycket folk.
  • Emmy K

Jo jag märkte att det inte var ett fullgott skydd när de blev drabbade ändå. Tack för svaret.

• Elpida

Min son föddes 32+3 vi hade besöksförbud 2 månader efter hemkomst, vi träffades ute i stället. Efter det hade vi besök med restriktioner, inga sjuka eller förkylda, inga dagis barn. Nu är han 4 månader och vi umgås som vanligt med folk, fast vi undviker förstås att hälsa på sjuka och förkylda. Dottern har även fått ok på att börja på dagis igen så det är nog ingen större fara i vårt fall längre.

• LOG3

hej
    mina tjejer föddes i vecka 30+3. vi hade restriktioner på att hålla dem undan andra under sitt första år då den ena hade det väldigt jobbigt under de månader vi låg på neo.
    vi hade ju tur att det var våra första barn fick styra upp mycket med besöken att de skulle vara friska och så fick de tvätta händerna noga när de kom, vilket tyvärr vissa hade svårt och ta.
    tror vi lyckades rätt bra då de blev sjuka första gången när de var 11 månader men jag kände mig rätt ensam ibland hade ju gärna kommit ut lite mer.
    Märker fortfarande idag att de faktiskt blir sjukare än sin lillebror som är född i v 38 och var sjuk under sitt första år.

• lucas1340

vi har fått restriktioner av neo att vara försiktiga under RS-säsongen. Då ska man undvika stora folksamlingar och dagisbarn. vår son är född i vecka 31+6

• Kokosen86

Barn var absolut förbjudet.

Vuxna ska vara friska och rena (händer).

Jag fick gå tll affären men annars skulle jag undvika stora folksamlingar. Óm jag råkade hamna bland mkt folk så la jag en filt över vagnen.

Fråga läkarn vad somgäller, hur länge du behöver hålla på.

• Tutilure
    Emmy K skrev 2008-09-12 13:50:29 följande:
    Precis vad jag undrar med, när kan vi börja släppa vår oro och leva som normalt.Tjejerna föddes i vecka 23 och låg i respirator i en månad, sedan CPAP. De drabbades av något som verkade vara RS i våras och låg inne i en vecka. De har Pulmicort och Airomir.Tjejerna har två storasyskon (2 och 4) som nu går på dagis. Nyligen var vi alla förkylda men tjejerna klarade sig igenom denna ganska bra i jämförelse med den förra förkylningen då de hade det jobbigt med maten och tappade vikt. Idag kom storasystern hem med feber och det är omöjligt att hålla syskonen isär. Det känns som om det är meningslöst att hålla tjejerna hemma när sjukdomarna kommer hem ändå. Jag vill sluta oroa mig och åka iväg till öppna förskolan med de små. Det är tråkigt att stanna hemma jämt.Jag väntar på att läkarn skall ringa så att vi får reda på hur vi skall göra och när det är aktuellt med synagis. De är redan vaccinerade mot pneumococc. Någon som vet?
    Då passar jag på att fråga dig också.
    Dina döttrar är ju vaccinerade mot pneumococc, var det något som du fick stå för själv eller var det gratis?
    Undrar eftersom min dotter också ska vaccineras mot det och det ingår ju inte i det allmänna vaccinationsprogrammet än.
  • Emmy K
    Tutilure skrev 2008-09-15 10:44:57 följande:
    Då passar jag på att fråga dig också. Dina döttrar är ju vaccinerade mot pneumococc, var det något som du fick stå för själv eller var det gratis?Undrar eftersom min dotter också ska vaccineras mot det och det ingår ju inte i det allmänna vaccinationsprogrammet än.
    Det var gratis för oss och vi bor i Västra Götalands län. Det kanske varierar från plats till plats. Vaccinationen bestod av tre sprutor med en månads mellanrum mellan varje. Tjejerna fick inga särskilda besvär efter sprutorna.
  • Tutilure
    Emmy K skrev 2008-09-15 11:13:00 följande:
    Det var gratis för oss och vi bor i Västra Götalands län. Det kanske varierar från plats till plats. Vaccinationen bestod av tre sprutor med en månads mellanrum mellan varje. Tjejerna fick inga särskilda besvär efter sprutorna.
    Tack för svaret.
    Ska kolla med BVC vad de säger.
  • Jessica1

Tack för alla svar! Jag ska vara försiktig mao vara fortsatt försiktig med småbarn och se upp för RS viruset även om han är lite större när säsongen kommer igång.

Svar på tråden Infektionskänslighet? Hur har ni betet/beter er?