• Marlean

    Nu hoppas jag ni alla är på i år! Börja planera inför att skicka ett matpaket till jul med Hoppets stjärna!

    Så har snart ännu ett år gått och hösten är här, och med varje dag kommer julen närmare...

    Varje år skickar Hoppets stjärna jul/matpaket till behövande i tex. Lettland, Vitryssland och Moldavien bland annat. Jag hoppas att du och alla du känner är med och fyller en banankartong med mat, leksaker och lite julpynt som hjälper till att glädja någon annan i år inför jul.

    Man kan antingen packa ett paket själv eller låta Hoppets stjärna göra det åt en. Läs mer senare på www.starofhope.org

    Vill du veta vad man ska skicka i ett julpaket läs här:
    www.hoppetsstjarna.se/portal/page&_dad=portal&_schema=PORTAL

    Paketen samlas alltid in i november och delas ut i december.

    Jag vet att denna tråd är tidig men jag vill verkligen att så många som möjligt är med i år.

    Vilka hänger på?
    Räck upp en hand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 14:01
    Ville ge en länk där alla kan lära sig mer om det engelska språket och samtidigt donera riskorn till FNs matorgan. www.freerice.com

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 00:22
    Vill bara påminna alla om att INTE skicka något som passerar utgångsdatum innan 2009 och skicka INTE med lakrits. Det äts inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-25 17:47
    Här är en film till alla som funderar på att skicka ett paket om hur ni ska gå till väga: www.streamio.se/Play&language=swedish

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 10:15
    DEN 22 NOVEMBER MÅSTE PAKETEN VARA HOPPETS STJÄRNA TILL HANDA!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 18:02
    När denna tråd stängt ned fortsätter vi här:
    www.familjeliv.se/Forum-5-158/m38113257.html

  • Svar på tråden Nu hoppas jag ni alla är på i år! Börja planera inför att skicka ett matpaket till jul med Hoppets stjärna!
  • Helena77

    1. UllaBella 1 familjepaket och 1 barnpaket
    2. Marlean 1 Familjepaket och 1 Pensionärspaket.
    3. ninan familjepaket och barnhemspaket
    4. hennapenna Familjepaket och barnhemspaket
    5. hallon82 familjepaket
    6. M1nn13 familjepaket
    7. Pollys mamma familjepaket och barnpaket
    8. Mammajag456 Barnhemspaket, Familjepaket
    9. HW06 1 familjepaket
    10. Kakan83 Familjepaket
    11. Einstein 2 familjepaket
    12. Jemmah Familjepaket
    13. Lilith74 Familjepaket
    14. Vinterlärka 2 pensionärspaket.
    15. SofiaD 1 familjepaket & 2 barnpaket.
    16: hally 1 Familjepaket, 2 Pensionärspaket & 1 Barnhemspaket
    17. Poppinella 1 familjepaket & 1 pensionärspaket
    18. Mistierioso7 1 familjepaket
    19. EmiliaG 1 barnpaket & 1 klädpaket babykläder
    20. Moonweb 1 familjepaket och 1 barnpaket
    21. mariaochlinus 1 familjepaket
    22. anjis78 1 Familjepaket
    23. Vill bli mamma 2009, 2 pensionärspaket
    24. MrsNash, 1 barnpaket och 1 familjepaket
    25. LillaMi81, 1 Familjepaket
    26. mjuik, 1 pensionärspaket
    27. TittaTi, 1 familjepaket
    28. Annica Saga, 1 familjepaket
    29. Helena77, 1 familjepaket och 1 barnhemspaket

  • gammeltacka
    Svar på #1231
    Men ibland kommer livet emellan och ambitionerna ändras. Inte mycket göra något åt. Vi får glädjas åt de som kommit iväg
  • Helena77

    Vi packade våra två paket igårkväll och barnen tyckte det var jättekul.
    I familjepaketet blev det bla havregryn,mannagryn,ris,pasta,bönor,ravioli,soppor,nudlar,tonfisk,te,kaffe,corn flakes,russin,krossade tomater,kakor,godis,ljus,tändstickor,servetter,ritblock,kritor,kulor,schampo,duschkräm,16 tandborstar,tandkräm....
    Och så la jag i ett kort på våra fyra barn och skrev lite på baksidan.

    I barnhemspaketet blev det 24 tandborstar,tandkräm,tvålar,frisbee,småbilar,små safaridjur,kulor,ritblock,två små typ my littleponysar,plockepinnspel,förstoringskikare,ett par gosedjur,en mjuk docka,en liten väska,fleecetröjor,tjocktröjor,kjolar,linne,byxor till bebisar,bodysar mm mm

    Herregud vad mycket man får i om man packar rätt.
    Trodde aldrig att jag skulle få i så mycket som jag fick.

    Mannen ska åka förbi kontaktpersonen när han slutar jobba om ett par timmar och lämna paketen.

    Så roligt och härlig känsla att kunna hjälpa andra.Kommer definitivt att köra på nästa år också.

  • Troll1
    Helena77: Oj, så fina saker! Jag kan inte släppa detta och känner att jag behöver komplettera mer hela tiden.
    gammeltacka skrev 2008-11-21 13:19:54 följande:
    Svar på #1231Men ibland kommer livet emellan och ambitionerna ändras. Inte mycket göra något åt. Vi får glädjas åt de som kommit iväg
    Håller med!

    Jag tror även att långt fler skickat än vad som framkommer här.
  • Helena77

    Troll1:ja det är så kul att få fixa ju:)
    Men jag funderade också på att komplettera..hahaha,fast jag hade inte fått i en enda sak till så jag får vara nöjd.

  • Marlean

    Pollys mamma Ja helt klart. Har vi tur kommer något av "våra FL paket" med på Hoppets stjärnas bilder också. =)

  • Vårsolen

    Nu har jag lämnat in paketen, 1familjepaket och 2 barnpaket blev det.
    Ska gå och jobba nu så om någon vill vara snäll och skriva upp mig på listan vore det toppen

  • Marlean

    1. UllaBella 1 familjepaket och 1 barnpaket
    2. Marlean 1 Familjepaket och 1 Pensionärspaket.
    3. ninan familjepaket och barnhemspaket
    4. hennapenna Familjepaket och barnhemspaket
    5. hallon82 familjepaket
    6. M1nn13 familjepaket
    7. Pollys mamma familjepaket och barnpaket
    8. Mammajag456 Barnhemspaket, Familjepaket
    9. HW06 1 familjepaket
    10. Kakan83 Familjepaket
    11. Einstein 2 familjepaket
    12. Jemmah Familjepaket
    13. Lilith74 Familjepaket
    14. Vinterlärka 2 pensionärspaket.
    15. SofiaD 1 familjepaket & 2 barnpaket.
    16: hally 1 Familjepaket, 2 Pensionärspaket & 1 Barnhemspaket
    17. Poppinella 1 familjepaket & 1 pensionärspaket
    18. Mistierioso7 1 familjepaket
    19. EmiliaG 1 barnpaket & 1 klädpaket babykläder
    20. Moonweb 1 familjepaket och 1 barnpaket
    21. mariaochlinus 1 familjepaket
    22. anjis78 1 Familjepaket
    23. Vill bli mamma 2009, 2 pensionärspaket
    24. MrsNash, 1 barnpaket och 1 familjepaket
    25. LillaMi81, 1 Familjepaket
    26. mjuik, 1 pensionärspaket
    27. TittaTi, 1 familjepaket
    28. Annica Saga, 1 familjepaket
    29. Helena77, 1 familjepaket och 1 barnhemspaket
    30. Vårsolen 1 Familjepaket 2 Barnpaket

  • Mar1lyn

    fan! jag har ju packat ett paket o tänkte skicka det imorgon eftersom det var sista dagen men så upptäcker jag ju att det inte går! fan! Min dotter har verkligen varit engagerad o pysslat med mig o funderat över familjen som skulle få paketet ju...

    gud vad tråkigt!

  • Troll1
    Mar1lyn skrev 2008-11-21 20:21:58 följande:
    fan! jag har ju packat ett paket o tänkte skicka det imorgon eftersom det var sista dagen men så upptäcker jag ju att det inte går! fan! Min dotter har verkligen varit engagerad o pysslat med mig o funderat över familjen som skulle få paketet ju... gud vad tråkigt!
    På vårt insamlingsställe skulle det gå vidare först den 27:e. Ring HS och fråga, eller närmaste ställe som tar emot.
  • Mar1lyn

    ja det skulle jag ju kunna göra, fanns inget ställe nära norrköping men jag skulle kanske kunna skicka vidare ett med svärmor på söndag... får ringa o kolla upp det. annars får jag ju betala in pengar o beställa ett julpaket men nu har vi ju liksom gjort det som en familj. hade inte en tanke på att bussgods inte hade öppet på lördagar!

  • Troll1
    Mar1lyn skrev 2008-11-21 20:32:10 följande:
    ja det skulle jag ju kunna göra, fanns inget ställe nära norrköping men jag skulle kanske kunna skicka vidare ett med svärmor på söndag... får ringa o kolla upp det. annars får jag ju betala in pengar o beställa ett julpaket men nu har vi ju liksom gjort det som en familj. hade inte en tanke på att bussgods inte hade öppet på lördagar!
    Jag förstår hur det känns när ni har packt/engagerat er tillsammans. HS måste ha en (officiell) sista inlämningsdag, men allt går ju inte exakt då som vi vet. Ngn mer här på tråden skulle lämna den 24:e. Det fixar sig!
  • Zenobia

    Lägger in här också

    Ikväll har det packats och packat och pysslat med paketen. Dock var det lättare att packa pensionärspaketet då det inte var lika mycke som i familjepaketet.
    I familjepaketet vart det trång om salligheten och tajt.

    Men i det paketet hamnade det:
    pasta, spagetti, jäst, mjöl, 4 vuxen tandborstar, 3 barntandborstar, tandkräm, ris, havregryn, strösocker, kakao, spagetti, mannagryn, pepparkakor, musli, sardiner i tomatsås, köttbuljong, 4 småpaket russin, ost tortellini, ravioli, gulasch på burk, 2köttgryta på burk, 1 kokkaffe, 100 påsar te, morötter/ärtor på burk, fruktblandning på burk, digestivekex, duschkräm, 1 burk tonfisk, 10 askar tändstickor, 3 små paket nuddlar, salt, schampo, 2 st torrsoppa, 1 tvål, diskmedel, 1 burk minimorötter, 1 äppeljuice, 1 apelsinjuice, tuschpennor, kritor, pepparmix, 1 tjej och 1 herr deo, 1 tjej och 1 kill paket rakhyvlar, 2 små mini gosedjur, 2 påsar skumtomtar en med chocklad, 1 memorispel, 2 värmeljushållare, 4 bläckpennor, plåster, torkade aprikoser, 2 badlakan, 1 diskborste och 1 disksvamp, 1 kökshandduk, 30 värmeljus.
    Sen stoppade ja ner en svensk delikatess Köttbullar i sås undra vad dom tycker *ler*
    Det kan ha hamnat mer i det paket för ja pullade ner där ja fick plats

    I pensionärspaket vart det lite lättare att packa inte lika fullt då. Sen saknade jag rakhyvlar och dom fick en paketade tvål ist för duschkräm. Men det går ändå.

    Havregryn, ris, vetemjöl, kokkaffe, 100 tepåsar, strösocker, grönsaksbuljong, 2 torrjäst, 2 värmeljusstakar, 2 torrsoppa, , pasta, spagetti, mannagryn, tortellini, 4 paket nuddlar, 2 små paket russin, burkskinka, kakao, servetter, diskmedel, ravioli, bullens pillsnerkorv, persikor på burk, minimorötter, ärtor och morötter, majs, salt, skumtomar, schampo, tonfisk, stora vitabönor, vita bönor i tomatsås, torkad plommon, ett ex antal stearinlju, 50 värmeljus, 4 tandborstar, tandkräm, 1 deo, tvål, 10 st tändstickor, svarpeppar, badsvamp, disksvamp, diskborstar, toblerone, 4 bläckpennor, 1 block, 1 diskhandduk, 1 badlakan, 2 småhanddukar, 1 kökshandduk.

    Det var allt

    Man går nästan på högkvar och rus för att försöka få ner så mycke som helst. Men jag behöver som tur är inte tänka på vikten på paketen.

    Så imorron ska det lämnas in.

Svar på tråden Nu hoppas jag ni alla är på i år! Börja planera inför att skicka ett matpaket till jul med Hoppets stjärna!