• jen bossman

Hur skulle ni ha hanterat situationen?

Min sambo har en son (och en dotter) sen ett tidigare förhållande. Sonen som är 15 år snart tycker att skolan är dötrist och skulle mycket hellre vara hemma och spela dataspel hela dagarna. Nu till problemet, sonen säger vääldigt ofta att han har ont i huvudet och ont i magen och inte kan gå till skolan p.g.a. det. De har varit hos läkare osv men hittar inget fel. Sonen bor hos oss varannan vecka, alltså bor han hos sin mamma när han går i skolan. Hans mamma säger ofta att han måste gå till skolan ändå när han säger att han mår dåligt. jag tror inte att hon litar på vad sonen säger längre - jag skulle oxå vara misstänksam så ofta som han säger att han har ont i huvudet och magen. Men istället för att göra som sin mamma säger så ringer han till min sambo som i sin tur alltid ringer till skolan och sjukanmäler honom - fastän han inte är där och kan se hur pojken mår egentligen. detta har ju självklart lett till att mamman har "förbjudit" sin son att ringa till sin pappa när det gäller just detta. Jag försöker förklara för min sambo att kanske pojkens mamma har rätt. men min sambo tycker att han också har rätt och att pojken bara inte kommer överens med sin mamma.

hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Hur skulle ni ha hanterat situationen?
  • Abrakadabra

När det gäller vikten så är motion viktigare än kost, enligt överviktigas riksförbund. Naturligtvis bör inte kosten vara extrem, varken till innehåll eller mängd. Men för viktens och hälsans skull är det viktigare att han rör på sig. Kanske kan ni htta på någon aktivitet tillsammans som han tycker är kul? Om dataspel verkligen är det enda som går hem kanske ni kan få honom att, åtminstone en del av tiden, spela ngt som kräver att han rör på sig. Dansmatta är det enda jag spontant kommer på, men det finns ju fler.

• jen bossman
    Bevabus skrev 2008-08-29 15:15:55 följande:
    Han är överviktig säger du nu. Inte för att det har något med ämnet att göra, men om han äter som du säger...som 7 hästar, så borde ni verkligen minska ner på portionerna! Det minskar hans matsäck och till slut så kommer hans magsäck att anpassa sig och han kommer bli nöjd med att äta en normalstor portion varje måltid. Håll koll på det han stoppar i sig, hur mycket mängder mat.
    Du anar inte hur många gånger jag tagit upp det med min sambo men han låter honom ändå äta hur mycket han vill. Som sist barnen var hos hos och vi sskulle äta tortillas (typ tacos) och han lät honom äta 5 stycken stora tortillas!

pojkens farmor är också ganska duktig på att trycka i båda barnen mat, godis, läsk osv.
  • Bevabus

Alltså, den här pappan verkar ju vara omöjlig men sin gullegris till son. Blir vansinnig på såna människor!
    Han får fan ta o skärpa till sig, jag är jätteledsen att jag inte har något råd att ge till dig TS om hur du ska få honom att fatta =/
    Det bästa rådet jag kan ge dig är att visa honom denna tråd!
    Det är flera på FL som brukar visa envisa personer svar som dom har fått om sina problem på FL och det har fått personen att inse vad den håller på.
    jen bossman skrev 2008-08-29 15:21:19 följande:

Du anar inte hur många gånger jag tagit upp det med min sambo men han låter honom ändå äta hur mycket han vill. Som sist barnen var hos hos och vi sskulle äta tortillas (typ tacos) och han lät honom äta 5 stycken stora tortillas!pojkens farmor är också ganska duktig på att trycka i båda barnen mat, godis, läsk osv.
  • Carisma95
    jen bossman skrev 2008-08-29 15:21:19 följande:
    Du anar inte hur många gånger jag tagit upp det med min sambo men han låter honom ändå äta hur mycket han vill. Som sist barnen var hos hos och vi sskulle äta tortillas (typ tacos) och han lät honom äta 5 stycken stora tortillas!pojkens farmor är också ganska duktig på att trycka i båda barnen mat, godis, läsk osv.
    Ny vet jag inte riktigt hur tortillas ser ut. Men 5 tacos är väl inte sååå mycket för en kille i tonåren..?
    A stumble may prevent a fall....
  • Wren

en liten tanke bara, har ni kollat upp hans syn hos en optiker?

när jag gick i grundskolan så hade jag huvudvärk nästan jämt, det visade sig att jag är översynt och har ett brytningsfel. brytningsfel kan även göra att det blir svårt att läsa texter då rader och bokstäver flyter ihop.

• jen bossman
    Carisma95 skrev 2008-08-29 15:24:47 följande:
    Ny vet jag inte riktigt hur tortillas ser ut. Men 5 tacos är väl inte sååå mycket för en kille i tonåren..?
    tortillas är dom där runda platta "bröden" som vi äter med tacos tillbehör. och jo, DOM ÄR STOORA när man fyller dom med mat. Jag äter 1 sen är jag proppmätt, min sambo äter 2, sen är han proppmätt. Pojken äter 5 st!!!!
  • jen bossman

jo, de har kollat synen på honom. det var inget fel på den.

• Carisma95
    jen bossman skrev 2008-08-29 15:28:50 följande:
    tortillas är dom där runda platta "bröden" som vi äter med tacos tillbehör. och jo, DOM ÄR STOORA när man fyller dom med mat. Jag äter 1 sen är jag proppmätt, min sambo äter 2, sen är han proppmätt. Pojken äter 5 st!!!!
    Jaså, de mjuka bröden. Jo de är i och för sig större. Men tycker ändå det inte är kopiöst mycket. (Beroende på hur hans matvanor ser ut resten av dagen vill säga).
    De flesta jag känner äter rätt många såna när vi äter tacos och "mjuka bröd". Men strunt samma, känns lite OT.
    A stumble may prevent a fall....
  • Bevabus

jora...en "normal" person kan få ner typ 3..och då är man liksom proppmätt..

Carisma95 skrev 2008-08-29 15:24:47 följande:
  • Bevabus

TS, jag tror verkligen att det är skoltrötthet. Om det inte är att han kanske blir retad för sin övervikt. Nåt annat kan jag inte tänka mig..

• 1814

Han behöver ju inte ens bli illa behandlad i skolan för att vilja skolka (vara "sjuk"), oron för att bli det pga dålig självkänsla kan räcka... (talar av erfarenhet :() Hoppas han har NÅN nära vän eller släkting han verkligen kan anförtro sig åt och prata om allt allt allt.

♥ bebis i magen ♥
  • jen bossman

ja, suck.. jag ska försöka prata med min sambo igen. det är ett sånt himla känsligt ämne bara. slutar alltid med att han blir arg.Men jag håller med er om att han inte kan gå emot pojkens mamma. utan nästa gång pojken ringer ska föreslå att han ringer mamman så de kan komma fram till något gemensamt.

• jen bossman
    1814 skrev 2008-08-29 15:34:49 följande:
    Han behöver ju inte ens bli illa behandlad i skolan för att vilja skolka (vara "sjuk"), oron för att bli det pga dålig självkänsla kan räcka... (talar av erfarenhet :() Hoppas han har NÅN nära vän eller släkting han verkligen kan anförtro sig åt och prata om allt allt allt.
    det hoppas jag också.
  • maxime

Jag tycker det är synd när föräldrar träter över barnen, det verkar som om denna pojke utnyttjar situationen, egentligen borde man som förälder kunna "se över" sin sits och se barnen i första hand, dvs borde föräldrarna sätta sig tillsammans och diskutera en plan för att få det att fungera för pojken.
    Vad är det som gör att sambon tycker att detta ämne är så känsligt?
    Du som sambo har ju också "fått" ett till barn, alltså måste ju även du få ha åsikter. Det fungerar ju inte med "mina barn och andras ungar" i en nyskapad familj, man måste få det att fungera för alla. Snart flyttar barnen hemifrån och får klara sig själv, det är ju inte för evigt som vi har dom hos oss...

Svar på tråden Hur skulle ni ha hanterat situationen?