• mamma är bäst

    Okej att köpa begagnade barnkläder???

    Ibland träffar jag på folk som med äcklad min säger att de aaaaldrig någonsin skulle kunna köpa begagnade kläder till sina barn.

    Jag blir förundrad. Visst, har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra med kan man ju köpa allt nytt. Själv är jag ensamstående med två barn som växer så det knakar. De går dessutom på dagis och sliter kläder och fläckar ner sig. Handlar ofta begagnade kläder på t ex Tradera. Dels har jag inte råd att handla så mycket nytt och dels tycker jag att det är onödigt till dagiskläder. Skulle gråta blod om barnen haft sönder sina nya kläder på dagis. Min dotter t ex, kom hem och hade rivit upp hela låret på ett par jeans, gick inte att laga. Dessa betalade jag totalt 48 kr för inkl frakt på tradera. Hade dessa kostat 249 kr på HM hade det svidit rejält.

    Hur tänker ni andra?

  • Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???
  • Blå Flygare

    Glömde: Det finns rispapper att lägga i för att samla upp amningsbajs så man lätt kan slänga det och rispappret i toan/hink. Men det funkar si så där tydligen; knölar ihop sig så gör det ingen nytta.

  • Majsan70
    Pallas skrev 2008-09-03 19:19:13 följande:
    Majsan70: Då ber jag om ursäkt!
    Det är helt OK! Alla tolkar vi fel ibland o så även jag massor av gånger.
  • D med N och A

    Rokka Jill skrev 2008-09-03 20:31:12 följande:


    D med N och A skrev 2008-09-03 20:25:49 följande:
    Hej du. Jag har aldrig fattat det med tygblöjor.Är det en insats i som man tvättar??Vad gör man när ungen bajsar typ på köpcentrum?tömmer blöjan och plockar ur "insatsen"? slänger man den då? Jag har varit mycket nyfiken
    Blå Myran svarade bra, så jag hänvisar till denna tråd där jag skrev ganska utförligt om våra tygblöjor igår: www.familjeliv.se/Forum-3-168/m35843136.html
  • Rokka Jill

    kanske blir lite ot. Men jag tackar för infon. Har nämligen en syster som ska ha barn till våren. Och för att vi visste för lite har vi aldrig "testat" på det...
    Att kombinera hemma och borta kan vara en bra möjlighet faktiskt.

  • Ari Gold

    När vi hade tygblöjor till förstfödde så hade vi planerat att använda engångsblöjor borta. Men det var faktiskt så praktiskt med tygisarna så det blev att vi hade dem jämt, även om vi var på stan eller öppna förskolan etc.

    Vi ärvde våra tygisar så de var okså begagnade. Begagnade tyglöjor suger ju bättre...

    So what att någon anna kissat i dem innan? Kisset går ju bort till 100% i tvätten.

    Vill man hålla på och störa sig på själva "tanken" på att någon annan kissat i ens begagnade tygisar eller kläder så kan amn väl lika gärna störa sig på tanken på att någon annan faktiskt kissat ut det vatten vi dricker. Men så kan man ju inte hålla på och tänka.

  • Rokka Jill

    Da Mutt skrev 2008-09-04 07:26:28 följande:


    När vi hade tygblöjor till förstfödde så hade vi planerat att använda engångsblöjor borta. Men det var faktiskt så praktiskt med tygisarna så det blev att vi hade dem jämt, även om vi var på stan eller öppna förskolan etc. Vi ärvde våra tygisar så de var okså begagnade. Begagnade tyglöjor suger ju bättre... So what att någon anna kissat i dem innan? Kisset går ju bort till 100% i tvätten. Vill man hålla på och störa sig på själva "tanken" på att någon annan kissat i ens begagnade tygisar eller kläder så kan amn väl lika gärna störa sig på tanken på att någon annan faktiskt kissat ut det vatten vi dricker. Men så kan man ju inte hålla på och tänka.
    Du kommer med rätt starka åsikter. Men du skriver så bra!
  • Twilight
    susannemalmö skrev 2008-09-03 19:58:45 följande:
    Tycker ni inte alls att det känns otrevligt att klä era barn i en massa kemikalier+
    Nej, faktiskt inte. Är en hönsmamma med stort H, men någon måtta finns det på hur hönsig man får vara...
    ♥Familjen♥
  • Blå Flygare

    Rokka Jill skrev 2008-09-03 22:28:06 följande:


    tack så jättemycket för infon!!! hur många storlekar finns det egentligen på de som sitter ytterst?
    3 är vanligast. Finns mellanstl på vissa, men 3 brukar räcka. Eller så har man one-size som knäpps till mindre stl. Finns dock mest pockets (typ av allt-i-ett) som är sånna, få ytterbyxor. Har man lösa byxor så är istället blöjorna one-size.
  • Zenobia

    Alltså hur gör ni som inte klarar av begagnade kläder, hur går det med kläder från affärn.
    Där kan massa folk provat dom eller så är det kläder som nån köpt och tagit hem och sen lämnat tillbaks. Hur ställer ni till det då?
    Eller bara, hur kan ni träffa nån och bli kär och ta i den personen. För man vet väl inte hur den personen är förän senare. Den kan lika gärna vara en sunk som byter kalsonger en gång i veckan eller så =)

    Jag har inget emot begagnat, det spar på miljön och så slipper man vara rädd om kläderna om man har barn.

  • Skrik och Panik

    Zenobia!

    Instämmer med ditt inlägg, satt just och funderade på samma sak. Folk provar ju kläder åt höger o vänster i affären, det har nog hänt både en eller två gånger (eller många fler) att man kommer hem med kläder någon annan haft på sig.

    Förstår inte det farliga i om ngn annan haft det på dig, vad skulle ske, man skulle få rabies?

    Nej begagnat är prima, billigt, gifterna är borttvättade och man kan hitta maxade kläder som ej säljs i butik längre

  • Zenobia

    Skrik och Panik

    Jo precis och dom vet man inte hur dom är dom personerna. Det kan vara lika gärna en knararke, alkis eller en som inte duschat på ett tag som provar kläderna. Eller en person som sprungit i affärn och blivit svettig eller nåt sånt.
    Det spelar ingen roll om man tvättar dom kläderna eller begagnade, det är juh samma sak. Förutom då att en bebis kläder och barns kläder inte är lika svettiga då =)

  • enlitenstund

    Jag tycker att det är toppenbra med begagnat. Har precis fått hem massor av fina plagg som jag budat hem på Tradera. Det mesta ser ju nytt ut, och det som är lite mer slitet är mjukt och skönt för en liten bebis. Ska föda första barnet i januari.

    Jag kommer att köpa en del nytt också, bara för att det är kul att shoppa och fynda ;) Speciellt under mellandagarna... :)

  • 180823

    Man kan nog köpa begangnade kläder MEN INTE BEGANGNADE/ANVÄNDA TROSOR! då får man nog låta det svida i plånboken en stund men rent vill man ha åt sina barn jag har väldigt dålig lön 8.96? i timmen bor i finland i kr.89.60 jobbar på ett tvetteri och köra lastbil mem jag köper ALLTID nya kläder åt min son och dotter. Inte vet man ju om nån har runkat och sprutat spärma i de jeansen du/nån köppte fron loppis tex. Eller i nå collegebyxor min åsikt är bäst att köpa nya

  • cattus

    Köper så mycket i secondhand jag bara kan till dottern. Hon är nu 5 och älskar att gå med och handla då man kan få så mycket mer för pengarna. Mycket av det vi hittar är ju knappt använt alls.

    Vi köper oftast kläder säsongsvis och kan handla 15-20 plagg till sommaren för 500-600:-

    Både klimat- och plånbokssmart!

    Vi har inte dåligt om pengar, men tycker de kan användas till roligare saker istället.

Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???