• Praid

Tips: ta ett AMH-värde-test

Jag vill ge ett tips till alla som har hållit på med IVF ett tag utan resultat, och kanske särskilt till er med endo.

Lite snabbsummering av min historia: Jag har gjort två hela IVF på CvL. Första gången fick vi 6 ägg, 5 befruktades och delade sig. 1 till mig, 4 till frysen. Detta räckte till en ET och två FET, sen var de slut. Vid andra FET:et försökte vi odla vidare i en dag till, så att de skulle bli tredagarsodlade, och då var det bara en av fyra som klarade sig.

Andra gången bytte vi till Menopur, fick ut 5 ägg, men det var bara två som befruktades och delade sig. Ett till mig och ett till frysen. ET funkade inte, FET har vi inte gjort.

Efter väldigt mycket strul privat bestämde vi oss för att försöka igen på en annan klinik, Fertilitetskliniken (tror jag de heter, eller -centrum, kanske) i Stockholm. De lyssnade på vår historia och tog ett nytt test på mig: AMH-värde. Det fick jag svar på igår och det var inte roligt: mitt värde är 0.5, normalt är över 1, gärna över 2, man kan ha upp till cirka 6.

Enligt läkaren på den nya kliniken skulle mina chanser om jag vore 40 med det här värdet vara lika med noll. Eftersom jag är snart 36 kan de inte riktigt säga att det är så dåligt, men det är ju betydligt sämre än vad mina chanser skulle vara vid min ålder om jag hade haft ett bättre värde. På min direkta fråga om hon rekommenderade ÄD direkt istället för att fortsätta med mina egna ägg sa hon ja och erbjöd sig att skriva en remiss till landstingets kö.

De informerade mig dessutom om att om man har endo, som jag har, så finns en ökad risk för att detta värde är dåligt.

Jag är nu väldigt arg på CvL som inte sagt ett ord om det här testet och som hela tiden insisterat på att det inte spelar någon roll om man har endo eller inte, trots mina upprepade frågor. Jag har mailat dem, men inte fått något svar. Jag funderar faktiskt på att gå vidare med det här på något sätt, kräva ett svar från Socialstyrelsen kanske på hur de ser på de olika bedömningarna som klinikerna gör.

Hade vi fått det här svaret från CvL så hade vi ju inte gjort behandlingar där för cirka 65 000 utan vi hade ju betalat för ÄD istället.

Jag vill alltså tipsa er som hållit på ett tag med IVF att ta AMH-värde-testet innan ni lägger ner mer pengar.

• Svar på tråden Tips: ta ett AMH-värde-test
  • Trinity78
    dossanova skrev 2008-12-03 17:15:48 följande:
    trintiny har du har problem med embryon som ej gått till frys..? Kram
    Jag vet inte än, vi har inte kommit så långt i utredningen.
    Reproductively challenged
  • klin

Hej,
    Vill bara berätta att mitt amh-värde var 0.5 och jag är gravid i vecka 10 efter IVF...

• dossanova
    klin skrev 2008-12-04 22:16:59 följande:
    Hej,Vill bara berätta att mitt amh-värde var 0.5 och jag är gravid i vecka 10 efter IVF...
    Grattis! Så man kan alltså bli gravid trots lågt värde.. Varför gjorde ni IVF ? Kram
  • Trinity78
    dossanova skrev 2008-12-03 15:02:35 följande:
    undrara va amh-test egentligen visar?
    AMH står för Anti-Müllerian hormone. Det mäter chansen att äggstockarna fortfarande har bra ägg kvar.
  • dossanova
    Trinity78 skrev 2008-12-04 22:39:30 följande:
    AMH står för Anti-Müllerian hormone. Det mäter chansen att äggstockarna fortfarande har bra ägg kvar.
    Tror du att det då kan vara åldersrelaterat?
  • Trinity78
    dossanova skrev 2008-12-04 22:41:56 följande:
    Tror du att det då kan vara åldersrelaterat?
    Det borde det ju vara, men jag gissar bara. Närmar man sig 40 så borde värdet gå ner eftersom äggen blir sämre.
  • nymåne

TS berättar att hennes läkare menade att en  40-årig kvinna med AMH 0,5 inte har någon som helst chans att få barn. Så FEL han har. Det är nämligen en direkt osanning han far med.

Åh, vad arg Skrikandesjag blir på dessa läkare som kommer med domedagsprofetior. En läkare bör vara en nyanserad realist - dvs. berätta vad statistiken säger MEN inte döma ut patientens fertilitet, eftersom detta lätt kan göra att man slutar försöka bli gravid. Jag har alltför många exempel ur min bekantskapskrets på kvinnor med utdömd fertilitet som idag är lyckliga småbarnsmammor. Här är två exempel:   

Till mig sa en fertilitetsexpert att enda vägen till ett barn gick genom äggdonation. Trots FSH 20,1 och begynnande förklimakterium blev jag gravid på andra försöket "au natural"...

Och för TS kan det kanske vara intressant att veta att min väninna, då 42 år, blev gravid med AMH 0,3. Det finns t.o.m. kvinnor med omätbart AMH som blivit med barn.   

• nymåne

Jag förstår att det känns hemskt att ha lagt ner mycket pengar på IVF och sedan få besked att denna behandling troligen var resultatlös pga lågt AMH. Det handlar givetvis om pengar också. Och är man barnlös efter många års försök så är väl ÄD en bra lösning.

Vill bara med mitt inlägg berätta att läkare ibland kan ha en mycket onyanserad bild av graviditetschansen för kvinnor med låg fertilitet. Det behöver inte vara för sent. Det enda vi vet helt säkert är, att om man pga. läkarens domedagsprognos helt slutar försöka få barn - då blir det bombsäkert inga barn gjorda.

• Nackabo71

Hej! Denna tråd är ganska gammal ser jag... Men någon kanske läser ändå? :) Jag gjorde ett AMH-test idag och ska få svar om två veckor. Det står ju mycket här om chanser att bli gravid med lågt AMH. Men min läkare sa att testet visar kvaliteten på äggen och att om man har ett dåligt värde så kan man bli gravid, men kroppen kan inte fullfölja en graviditet. Då spelar det ju ingen roll om man blir gravid flera gånger men sen alltid får missfall. Någon som har exempel på någon som har haft lågt AMH men ändå fått barn?

• Djurparken

Hej!

Jag väntar på mitt resultat från AMH-testet. Visste inte alls ens vad det var för nåt, läkaren bara skickade mig på blodprov och sa att det inte spelade någon roll för mig vad det visar, bara så att hon vet vad vi kan förvänta oss och hur jag ska medicineras inför nästa ivf. Vårt första ivf/icsi misslyckades och vi fick inte ut mer än 2 ägg den gången. Man ska ju försöka vara hoppfull, men så här i juletider känns det som allt annat måste jag säga.

• my love

Oj oj oj vad arg jag oxå blir. Jag är en tjej på 46 år som hade försökt bli gravid ca 1 år. Då gick jag till gyn för att testa vad som ev var fel och där hittade dem just som ni sagt tidigare ett värde på AMH som låg på under 0,2. Jag och min kille hittade en sida på femfaldig balance där dem skrev om en crème man skulle ta som heter Progester All. Vi testade denna creme. När gyn ringde tillbaka och sa att jag omöjligt kunde bli gravid på detta låga värde var jag redan det. Nu är jag i vecka 10 och allt verkar bara bra. SÅ TRO INTE PÅ DETTA vÄRDE

• RoyalCanin

Håller med föregående talare!

AMH på 0,2. Gjorde IVF (korta metoden). Fick ut 9 ägg!

Svar på tråden Tips: ta ett AMH-värde-test