• nenababe

Söker svar på: Har du fött prematura barn samt barn som kommit i "tid" (dvs typ v.37+)

Hejsan!
    Vi väntar vårt tredje barn med BF 31 jan 09.

1an kom i vecka 37+5
    2an kom i vecka 39+0

Två helt vanliga, komplikationsfria graviditeter och förlossningar.

Min fråga är,
    Nån som fött barn både i normal tid och sen prematurt? (hur gick det till, anledning?)

Av nån anledning känns de som att denna kommer att komma tidigare, en såndär kuslig känsla jag har. Men tänkte kolla up (med er) hur det har gått för er och sånt.

Kram!

- Helena

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 31 jan 09 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Söker svar på: Har du fött prematura barn samt barn som kommit i "tid" (dvs typ v.37+)
  • HH75

Mitt första barn föddes 40+1. Graviditeten och förlossningen var komplikationsfri och ''vanlig''.

Andra barnet föddes i maj i år 10 v för tidigt, (30+2). Hon kom ut med kejsarsnitt pga att hon var extremt tillväxthämmad. Vid födseln vägde hon endast 850 gr. Jag hade symptom som tydde på havandeskapsförgiftning (högt blodtryck och äggvita i urinen) men i slutändan var det nog inte det ändå. Näringstillförseln till barnet fungerade inte som det skulle i vilket fall. Nu är lillan 4 mån gammal (korrigerad ålder = nästan 2 mån) och väger drygt 3.5 kg. Hon tillbringade 7 v på neo och kom hem på ''tidig hemgång'' vid midsommar. Hon har varit frisk och stark från födseln.

• asbn79

Min första, en son kom i v42+3
    och mina tvillingar, 2 flickor kom i v26+2, så man kan säga att jag har provat på bägge delarna med råge åt båda hållen Allt har gått bra men inte helt komplikationsfritt i nått av fallen.

• Lareesa

Mina två första tjejer kom i v. 39 resp. v. 38. Prinsessa nr 3 kom i v.27+4. Hade en stark känsla from v. 12 att det skulle bli en annorlunda graviditet och visst fick jag rätt. Vägde 975 g och var 35 cm lång. Låg 7 veckor på neo och sedan hemsjukvård i 4 veckor. Blev utskrivna dagen innan bf.

• Ajdan

Hej!
    Min första pojke kom i 40+1 och min andra i 40+0. Min lilla tjej kom i v 26+3 p.gr. av moderkaksavlossning. Graviditeten med min första pojke var komplikationsfri och så även förlossningen, men förlossningen med min andra pojke var lite mer komplicerad då jag hade början till moderkaksavlossning även där. Emellan dessa graviditeter har jag även hunnit med tre missfall, två tidiga och ett sent (18+3). Har hunnit med ganska mycket och tänker INTE bli gravid fler gånger :).
    Lycka till och hoppas bebin stannar kvar läääänge till.

• nenababe

Hoppas jag med

Ledsen till MF:en.

Grattis till barnen allihopa!

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 31 jan 09 ღ ¸.?°´¯)
  • yasmino06

Mitt andra barn kom i v 36+2,vattnet gick i sängen på morgonen dagen innan,fick åka in på koll och dom höll kvar mig, i väntan på att verkerna skulle starta,det gjorde dom inte så jag blev igångsatt dagen efter och lillakillen kom som en raket tog bara 4 tim från start tills han var ute.
    Kände på mig tidigt i graviditeten att bebisen skulle komma tidigt,berättade mina känslor för min man och mammma men dom sa att dom inte trodde bebisen skulle komma tidigt,i v 34+ berättade jag mina känslor även för min BM när jag var där på möte,men även hon sa att hon inte trodde det,då hela graviditeten varit jätte bra och även min graviditet och förlossning med mitt första barn varit komplikationsfri, men så fel dom hade och så rätt jag hade.

Mitt första barn är född i v 42+0
    Andra barn är född i v 36+2 och
    mitt tredje barn är född i v 38+1.

• yasmino06

Skrev fel mitt första barn är född i v 41+0

• Miccca

1:a 35+3
    2:a 41+1 ( låååång väntan )

• dommino

Hej.
    Min 1:a kom 38+0 ( normal, men utdragen förlossning )
    Min 2:a kom 33+4. Startade en sen kväll med vattenavgång och fick åka in till förlossningen på kontroll. Värkarna blev tätare på vägen in och väl inne så konstaterades efter ultraljud att bebisen låg i säte ( ej fixerad ), så det blev akutsnitt 20 minuter senare. Fick vara vaken under snittet och fick se bebisen som de direkt körde upp till neonatal. Men han mådde bra och tiden (två veckor) på neoavd. var problemfri.
    Hade små blödningar under hela graviditeten, men de kan ej säga om det var det som orsakade den tidiga vattenavgången. Hade inga blödningar med första barnet.

• TissTassTess

1:an kom i vecka 23+1
    2:an kom i vecka 39+4

Första pojken kom tidigt pga för klen livmoderhals. Så vid nästa grav fick jag göra en cervixoperation (knyter ihop på nått vis).
    Det plockádes bort i v 34 pga av svåra smärtor, sen väntade jag varje dag att nästa skulle komma, men han hade inte lika brottom.

• tinaw

Ettan kom i v 34, tvåan v 33, trean 41 och fyran 30... Hade havandeskpasförgiftning alla gångerna, så det är akutsnitt, inga spontana förlossningar (utom då jag gick tiden ut, fast han låg fel i magen så det blev också snitt).

Svar på tråden Söker svar på: Har du fött prematura barn samt barn som kommit i "tid" (dvs typ v.37+)