• nenababe

Söker svar på: Har du fött prematura barn samt barn som kommit i "tid" (dvs typ v.37+)

Hejsan!
    Vi väntar vårt tredje barn med BF 31 jan 09.

1an kom i vecka 37+5
    2an kom i vecka 39+0

Två helt vanliga, komplikationsfria graviditeter och förlossningar.

Min fråga är,
    Nån som fött barn både i normal tid och sen prematurt? (hur gick det till, anledning?)

Av nån anledning känns de som att denna kommer att komma tidigare, en såndär kuslig känsla jag har. Men tänkte kolla up (med er) hur det har gått för er och sånt.

Kram!

- Helena

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 31 jan 09 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Söker svar på: Har du fött prematura barn samt barn som kommit i "tid" (dvs typ v.37+)
  • mamma på vift

1:a kom 38+0
    2:a kom 30+6

Fick svår HF med andra pojken därför fick han komma ut tidigare. Varken han eller jag mådde bra på slutet så det beslutades om snitt.

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • Trolltrio

Ettan kom v 34+3 pga tidiga sd från v22.

Tvåan och trean kom efter igångsättning i v 38+0 trots tidiga sd från v20 ca.

• PLRMamma

Har bara ett barn. Philip kom i v34, av HF.

• Emmy K

Hej
    Min etta kom 40+3
    min tvåa kom 41+3
    trean + fyran kom 23+5

Jag var säker på att tvillingarna skulle komma tidigast tre veckor för tidigt vilket är fullt normalt vid tvillinggraviditeter. Jag hade en infektion som jag inte märkte av och vattnet gick. Fyra dagar senare föddes tvillingarna. Nu är de nio månader gamla. Allt det som hände däremellan kan man skriva en hel bok om, vilket jag faktiskt håller på med.

Lycka till. Hoppas att du får gå tiden ut.

• nenababe
    Emmy K skrev 2008-09-04 10:54:51 följande:
    HejMin etta kom 40+3min tvåa kom 41+3trean + fyran kom 23+5Jag var säker på att tvillingarna skulle komma tidigast tre veckor för tidigt vilket är fullt normalt vid tvillinggraviditeter. Jag hade en infektion som jag inte märkte av och vattnet gick. Fyra dagar senare föddes tvillingarna. Nu är de nio månader gamla. Allt det som hände däremellan kan man skriva en hel bok om, vilket jag faktiskt håller på med.Lycka till. Hoppas att du får gå tiden ut.
    Det är helt fantastiskt vilka små hjältinnor du har. Så starka!

Var det spontana tvillingar? En/Två äggs?

Kram!
    (¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 31 jan 09 ღ ¸.?°´¯)
  • Solskensmor

Ettan kom 40+1, Tvåan kom 41+0 och trean kom 35+4. Förlossningen startade spontant och ut kom en tjej med en extra charmkromosom och överraskade oss. Vi visste inget tidigare. Man har sagt oss att barn med funktionshinder ofta kommer prematurt, vet inte hur det egentligen ligger till, de kanke inte hittade nån bättre förklaring till oss...

• Emmy K

Tjejerna är nästan helt säkert enäggs. Om mamman tror det så är det antagligen så, sägs det. Med spontana, menar du traditionell befruktning? Jo de är spontana, fast planerade. Vi hade dock inte tänkt oss tvillingar.

Varför tror du att du får tidigare? Du har ju visst en tendens att inte gå tiden ut...

Om du har sammandragningar och/eller ont så råder jag dig att kolla upp CRP:t (infektioner). Jag ångrar att jag inte tog varningarna på allvar. Kanske saker hade varit annorlunda om jag hade fått antibiotika i tid.

• nenababe
    Emmy K skrev 2008-09-04 20:15:15 följande:
    Varför tror du att du får tidigare? Du har ju visst en tendens att inte gå tiden ut...Om du har sammandragningar och/eller ont så råder jag dig att kolla upp CRP:t (infektioner).
    Hej!
    Jo, mend spontana menar jag "naturligt".. alltså ingen hjälp av ÄL stimulerande eller liknade
    När fick ni veta att det låg två i magen? Hade nu några aningar om att de kanske va mer än en innan ni fick veta?

Jag har haft sammandragningar sen rätt några veckor tillbaka, kanske from vecka 14. Men antar att de är förvärkar.. Har lågt järnvärde (100 sist jag kollade för 2 veckor sedan) och nu sista veckan är jag död hela tiden. Som tur är har sambon semester till 6e oktober så jag kan sova om jag behöver. (Vilket jag har gjort. Idag har jag varit uppe kanske 4 timmar på hela dagen.)
    Orkar knappt göra nånting utan att bli slut. Jag ska träffa en läkare i samband med UL den 10e sept, men de känns som en evighet dit

Hela denna graviditet har varit så "problematisk" hittills jämnfört med de andra två. Var inlagd och fick dropp i början av den (vecka 7), fick magknip av vad jag än åt osv.
    Har varit så himla slut denna graviditet och sen tänker jag efter att jag inte kommit halvägs ännu, plus att jag kommer att ta hand om barnen själv, hämta/lämna dagis iof men även sånt tar på krafterna med två barn och då om de sätter den tjuriga sidan till... Sen ska man laga mat, städa, tvätta osv. Iof så kommer sambon att hjälpa till så mycket som han orkar, men han jobbar på McDonalds, ett jobb som är verkligen stressigt och krävande i sig. Så han orkar inte hur mkt som helst heller.
    Sen har mina barn kommit tidigare innan, menat att jag aldrig gått över eller ens tiden riktigt ut. Så jag är bara orolig att föda i typ vecka 30 och måsta spendera månader hemmifrån då jag lider av panikångest och andra "roliga" saker.

Ska sluta rabbla nu..

Kram!
  • Emmy K

Åh, det låter som om du har ordentligt jobbigt.
    Jag fick reda på att jag hade tvillingar i vecka 14. Jag sökte hjälp eftersom jag var säker på att det var missfall, jag hade rejäla blödningar. Tvillinggraviditeter är jobbigare än vanliga och jag var tröttare, tyngre, hade jobbigt med halsbränna, m.m. Jag misstänkte att det var tvillingar, men ändå kom det som en chock. Många andra sa på skämt att det måste vara tvillingar eftersom jag mådde mycket sämre. Jag har inte mått dåligt de två förra gångerna men nu gjorde jag det. Jag har åtminstone inte kräkts vid någon graviditet.

Jag tycker att du skall ta det osäkra före det säkra och låta undersöka dig. Stå på dig. Sedan så vill jag absolut inte skrämma upp dig, men du känner din kropp bäst själv och känns det fel så måste du kolla upp det för dig och barnets skull.

• nenababe
    Emmy K skrev 2008-09-05 15:28:28 följande:
    Åh, det låter som om du har ordentligt jobbigt.Jag fick reda på att jag hade tvillingar i vecka 14. Jag sökte hjälp eftersom jag var säker på att det var missfall, jag hade rejäla blödningar. Tvillinggraviditeter är jobbigare än vanliga och jag var tröttare, tyngre, hade jobbigt med halsbränna, m.m. Jag misstänkte att det var tvillingar, men ändå kom det som en chock. Många andra sa på skämt att det måste vara tvillingar eftersom jag mådde mycket sämre. Jag har inte mått dåligt de två förra gångerna men nu gjorde jag det. Jag har åtminstone inte kräkts vid någon graviditet.Jag tycker att du skall ta det osäkra före det säkra och låta undersöka dig. Stå på dig. Sedan så vill jag absolut inte skrämma upp dig, men du känner din kropp bäst själv och känns det fel så måste du kolla upp det för dig och barnets skull.
    Jag har hört folk säga "Ja, men de kanske är två som gömmer sig där inne " som vet om hur jag haft det.

Men VUL i vecka 7+1 och UL i vecka 13+1 (med en kass aparat och ovan kollare) så syntes det bara en. Så man får väl lita på det.
Svar på tråden Söker svar på: Har du fött prematura barn samt barn som kommit i "tid" (dvs typ v.37+)